Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1873 ggr
SjöensKaniner
0

Överlyckligt ovetande!

Hej! Jag har parat min kanin och den är inne på 1 vecka och jag undrar om några tecken finns att se ennu på om hon har bebisar men har märkt att hon blir lite surare och äter mer och spenarna är lite hårdare och man känner om så fot man känner på magen så vad tror ni?=)

Mvh Jennifer Sjögårdens kaniner!<3

Honan heter Matilda och är Hermelin och Hanen heter Sea star och är dvärgvädur!

hjartelyckanskaniner
0

Om honan visar tecken så tidigt brukar det tyvärr vara skendräktighet. Behöver inte vara det men ganska vanligt. Man brukar inte veta om en hona är dräktigt förrän den sista veckan. Tidigast halva dräktighetstiden.
Jag vet inte ifall mina är dräktiga förrän det är 2-5 dagar kvar av dräktigheten. Då sparkar bebisarna.

Men önskar dig all lycka till och hoppas på att hon är dräktig :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

SjöensKaniner
0

Okej för uppfödaren som jag fick para Matilda med hennes hane sa att hon ska börja boa nu men tycket det var tidigt:)

hjartelyckanskaniner
0

Nej så tidigt ska hon inte börja boa. De ska börja boa ungefär en vecka innan, med halm och hö och sen med päls nåon dag innan eller precis innan de föder. Är helt olika beroende på honan.

Mvh Emma

Lillhems Kaniner
0

Inte många som börjar boa tidigt. Spenarna brukar man inte känna på.

Varför para en hermelin med dvv?

elinab
2

#4 Vet inte varför ts har parat men jag tycker dvv-hermelin korsningar brukar vara väldigt trevliga och vackra kaniner :)

Lillhems Kaniner
0

#5 jo men bättre att honan är större. klart dom blir trevliga. finns ju dom som har ännu större hanar men ja tycker det är onödigt att para med såpass stora skillnader, kanske inte att det är så stor skillnad mellan hermelin å dvv,men ändå. men det är vad ja tycker.

Peak303
0

Mina honor brukar inte bädda förren sådär 2-3 dagar innan om inte precis innan denne får ungarna. Så säger som #1 tror tyvärr din hona är skendräktig?. Men man vet ju aldrig som sagt :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

spacesheep
0

Håller med #6 och #5. Okej att man vill ha blandisar, men då ska honan vara den större. Hon kan få problem med att föda då ungarna kan bli för stora för henne i annat fall.. Så du kanske ska tänka om lite inför nästa PARNING, ts, så är det större chans att det blir lyckat på alla parter.. :)

[_annaH]
3

Det spelar ingen roll om honan är större eller inte, storleken anpassar sig i magen, så att honan hermelin o hanen dvv spelar ingen roll :) Dock ska man inte para hermelin hona och fransk vädur te.x där det är för stor skillnad på storleken. Och detta har jag fått fastställt av flera olika veterinärer :)

Fridaaaa
1

#9 Nja är delade meningar om det.
Jag hade t.ex aldrig parat en hane med en hona där hanen är mycket mycket större, för det kan medföra risker. Bättre att ha så lite skillnad på dem som möjligt eller att honan då är större.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hjartelyckanskaniner
1

Känner de som parat liten dvv med stor dvv för att få den normala storleken på bebisarna men där fastnade ungen och honan förblödde. Så det är inte helt riskfritt. Jag själv har parat med 3-8hg skillnad. Dock vändurskorsningar med bra kondition. Sen blev ungarna dock jättesmå trots att det bara var 3bebisar. Bebisarna blev lika stora som när honan fick en kull på 8 ungar.
Man ska tänka sig för men inte vara helt skraj och inte våga.

Mvh Emma

spacesheep
0

#9 Har själv fått se skräckexemplar på detta och är därför inte särskilt positiv till det. Det är inte alltid naturen fungerar så bra, utan det medför alltid ytterligare risker när honan är betydligt mindre. Finns möjligheten bör man alltid försöka para djur som är lika stora/honan större. Så precis som #10 säger så är meningarna om dessa väldigt delade, även hos veterinärer.. ^^

[_annaH]
0

#12 Jo, men jag syftar mer på hermelin hona o dvv hane, det är inte stor skillnad på dom. Alla vet jag prata med sa iprincip samma sak. Dom flesta avrådde tillomed att inte para mindre hona med en hane som är betydligt mycket större.

Klart det finns risker även där, det har inte jag sagt. Men eftersom veterinärerna sagt att bebisarna anpassar sig efter storleken i magen så har jag valt att tro på det, hade jag frågat 1 vet så hade jag blitt fundersam, så jag valde att fråga fler både på internet och i vetkliniker. Men skulle aldrig para så själv. Tänkte mer att berätta för ts att fostrena oftast anpassar sig :) Men bara för att vet sagt det så ska man vara medveten om riskerna och inte tro att allt kommer gå super bra bara för att veterinären sa det.

spacesheep
1

#13 Jo och det var ju dessa risker jag med andra kände kunde vara en ide att informera ts om, om denne inte visste detta. Och hermelin och dvv kan handla om ganska stor skillnad, beroende på hur stora de är, trots allt. 

Fostren anpassar sig till den grad de kan, men då en kaningraviditet inte är särskilt lång har de ingen enorm tid att göra detta på heller. Därav att man ska undvika storleksskillnader som är för stora. :)

SjöensKaniner
0

Ja men ifallet är det såhär att haen är väldigt liten och honan är väldit stor oh sluta klaga!:)

spacesheep
0

#15 Det var ingen som klagade, utan bara folk som vill upplysa dig om du inte visste detta. Vore mindre roligt om honan t.ex. inte klarade sig, eller hur? ^^

Lurvboll
0

15# tycker ingen har klagat på dig. Bara försöker att få dig att förstå hur otroligt viktigt det är att tänka efter noga innan man para sin kanin.
Se vad det kan komma för kosekvenser m.m.
Skulle själv troligen inte våga para en hermelin med en dvärgvädur.

I give you all my love, rabbits...<3

Fridaaaa
0

#15 Det är ingen som klagar utan bara upplyser dig om risker osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

Om det hade varit tvärt om, altså att honan hade varit dvv & hanen hade varit hermelin så hade jag ej sett något ''allvarligt'' i det. Men nu när hanen är större & det kanske blir några ungar så är chansen stor att ungarna kan fastna p,g,a. att dom är så stora. Om der går riktigt illa så kan både ungarna och mamman dessvärre avliva.

Jag hade kollat upp riktigt noga innan jag hade parat kaniner.

Tror inte att någon direkt klagar men de tänker dock på honan.

Hoppas att jag ej låter sur

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

hjartelyckanskaniner
0

Hur gammal är honan? Har hon haft bebisar innan?

Mvh Emma

SjöensKaniner
0

Svar till 20# Ja hon har haft en kull tidigare då det var pappan dvv och hin hermelin och hn är tre år:)

Lina R
3

För stora ungar kan drabba en även om man parar med en mindre hane. Folk har parat fransk vädur med dvv utan problem vid födseln. Men anledningen till att man hellre har stor hona liten hane är för att det är mindre risk för skador vid parningen. En stor hane kan göra honan illa när han stiger på och håller fast henne. Hermelin och dvärgvädur är ingen storleksskillnad att tala om. En stor hermelin och liten dvv kan väga nästan samma. Ang dräktigheten så lär du fortsätta vara lyckligt ovetande ett tag till :-). En del börjar gräva runt i buren nästan direkt efter PARNING. En del honor samlar halm och hö tidigt, men oftast vecka 3. Dra päls gör de tidigast ett dygn innan födsel, skendräktiga vecka 2. Faktareferens: Jag har haft ca 50 kullar ;-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

SjöensKaniner
0

Tack så mycket för det för alla säger att hon redan ska ha börjat boat men tycker det låter tidigt!:)

Jävlat 50 kullar:D Imponerad:O

elinab
0

#6 Då förstår jag :)

Men det är inte alltid det skiljer så mycket i storlek mellan hermelin (0,8-1,3 kg) och dvv (1,4-1,9 kg).

spacesheep
0

Jag hoppas det går bra i vilket fall! Och att honan klarar förlossningen trots åldern (om du menade att det är hon som är 3 år).

Norberg90
0

#25 Trots ålder? Det är ingen fara att para en 3årig hona om hon e i kondition o mår bra.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Lillhems Kaniner
0

Jag klagar inte. Tänkte oxå bara upplysa/hjälpa lite. Lät som det var första kullen.

Sen är det skillnad på dvv o hermelin. om hermelin honan väger 1,4 o dvv hanen 1,5 då är det ju ingen skillnad men om honan väger 1,0 och hanen 2,2kg ( många dvv  är stora) och då tycker ja det är onödigt. Jag ahr itne sagt att det är så med ts PARNING men som sagt vill bara upplysa för dom som vet.

Lina R
2

#27:

Renrasiga hermeliner, honan väger 700g och hanen 1400g. Det är ingen fara. Det är en myt att stor hane ger stora ungar. En liten hane kan som sagt ge lika stora ungar, speciellt när man har med dvärgraser att göra.

Hur tror du att små människokvinnor klarar av att föda barn? Att alla kvinnor som är korta men har långa män måste kejsarsnittas?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lillhems Kaniner
1

Nej såklart inte att dom måste snittas. Men det är skillnad på kanienr och människor. Läs vad jag skrev i första raden i inlägget ovanför ditt Lina. Vill upplysa. Om det är en person som inte kan så mkt så kanske det används en ännu större hane nästa gång.

Lina R
1

Du får gärna ge en källa på att det ger problem. Jag hävdar att det är en myt precis som att honor över 1 blir för stela (det kanske stämmer för marsvin men ej kanin).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lillhems Kaniner
0

Nej ja har ingen källa om det är mej du menar. Men jag menar att det finns så mkt okunskap och nästa person som säger att de har parat har kanske gjort en med större skillnader. Som sagt vill bara försöka hjälpa. Menar mer att man ska tänka sej för innan man tar kull. Det finns mkt okunskap överlag på detta forum (menar inte ts) å ja vill bara ge råd me det kan jag vet. har inte haft några problem med kullar än o hoppas inte få.

Jag har inte sagt att det kommer bli problem. men att man ska tänka en extra gång innan man parar. vare sej det är storlek eller annat. många kullar tas bara för att det är roligt och vi har tillräckligt me oönskade kaniner i Sverige. Detta blir väldigt Ot nu.

Men har du gjort många stor liten parningar får man väll helt enkelt gå på din fakta..

Kassy
0

Har tagit en kull på dvv lejon och en korsning på franskvädur/dvv och det gick jättebra, inga problem eller så. Att ungarna kan fastna om hanen är för stor är ungefär lika stor risk som att en mindre hane. Ungarna formar sig efter honan i magen och blir större efter några veckor, ungarna såg ut som renrasiga dvv vid födseln.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Katti
0

För att återgå till ämnet så har jag aldrig känt och klämt på mina parade honor. Om de är dräktiga visar sig efter en månad Skrattande. Det svåraste med att ha en kull kaninungar är att låta honan vara ifred, speciellt inför och under förlossningen. Men det är verkligen superviktigt!