Det där med färger!
Har suttit och räknat på Fias färgkoder nu och räknat på vad hon skulle kunna få med en havanna (det är ju så mycket roligare än skoluppgiften som ska in inatt!).
Har kommit fram till att de kan få 8 olika färger, samt mantelteckningar! Ska nog undvika havanna alltså ;)
Hon är viltgul manteltecknad så får bestämma mig för om jag vill få viltgula bebbar eller castor (viltgrå). Om jag får ta bebbar, sambo sa NEJ men det är ju lång tid kvar (hon är inte ens leveransklar än)!
Vill jag ha snyggt mantlade får jag dessutom ta en med snygga mantlar i släkten, eftersom hon fick sin från dalmatin. Hade velat ha både viltgula och castor… I så fall får jag ta en castor med en viltgul förälder… Hmm det var ju en plan… Fundera fundera!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Haha nu började jag fundera över om verkligen är viltgul! Tänk om hon är kanel (viltgul utan viltanlaget)?! Jag antar att det är möjligt…
u: viltgul G_
ue: viltgul G_
uu: viltgul G_
e: castor G_
ee: castor G_
eu: svart gg
Pappan kan vara Gg, och det skulle mamman kunna vara också, bara att det inte syns… Då skulle Fia kunnat få gg… Får maila uppfödaren!
/Karin

Nu tänker du lite fel, en viltgul med dubbla enfärgsanlag istället för ett viltanlag blir madagascar :) (viltgul=A_ bb C_ D_ G_, madagascar=A_ bb C_ D_ gg)
Kanel har dubbla brun- och gulanlag, A_ bb cc D_ gg :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#1: En viltgul utan viltanlag, dvs en "enfärgad viltgul" blir en madagaskar.
Kanel är brun+gul+enfärgat.
Om hon är madagaskar borde det synas också.
#2 Ja visst ja! Det kan hon ju inte ha i alla fall. Och hon ser inte ut som madagaskar
/Karin
#3: Jag tycker inte hon ser varken kanel eller madagaskar ut. En kanel har brun slöja, såsom en madagaskar har gråsvart slöja. Ser viltzoner runt ögonen.

Jag tycker absolut att hon ser viltgul manteltecknad ut :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#6 ja hon är ljus runt ögonen…
Men jag föll lite för kanel! Kanske ska hitta en sån hane och se om Fia bär på det? = hon är Cc… Ska se om uppfödaren vet, bad henne skicka! För det står väl med på stamtavlor?
/Karin
#8: Allt står inte med på stamtavlorna. De kan bära anlag även om det inte syns. Att komma ihåg dock är att kanel inte är en Godkänd färg?, så det går ej att skriva stamtavla på de ungarna. Däremot går det ju att jobba för att få kanel godkänt.
#9 Ja där ser man! Har ju långt kvar så får se hur det blir samt vad det finns för marknad och hanar att tillgå! Som sagt sa sambon nej direkt men det är ju bara en fråga om övertalning ;)
/Karin