Hans bajs ser annorlunda ut.
Hej!
Min kanins bajs ser inte ut som det brukar göra, det brukar vara små, klotrunda bollar. Men sen igårkväll har det sett ut som droppar typ. Pluttarna är också lite mörkare. Vad beror det på? Är det något fel på honom eller är det normalt? Jag är rätt orolig eftersom jag aldrig varit med om det tidigare.
Tack för svar!
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Inte för å vara sån men du kan ej slänga upp en bild? :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Blindtarmsavföring kallas det och kaninen brukar äta upp det igen för att tillgodogöra sig all näring, helt normat alltså, men det är inte så ofta man ser det eftersom dom oftast äter upp det direkt.
#1 - Visst! Det kommer en om fem minuter då. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Kan tillägga att han iallafall är pigg och äter. :)
Dricker han som vanligt? Ser ut som om något är på tok i alla fall, det är inte blindtarmsavföring. Bytt foder?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#6 - Har inte sett honom dricka idag faktiskt! Inget foder är bytt.
Kolla så att han dricker eller ge gurka. Du kan kolla om han är uttorkad genom att dra i huden och se hur fort det går tillbaka. Kanske svårt om man inte gör det så ofta men testa jämföra med dig själv. Sätt fram vatten, eller ge honom gurka så att du är säker på att han får i sig vatten. Har ni flaska? I så fall kanske pipen fastnat.
/Karin
#8 - Går ut till honom direkt och ser till så att han dricker! Han har flaska nu på vinter, ska kolla pipen också. Tack så mycket! :D
Han drack upp en hel liten skål, han var verkligen törstig. Dock funkade vattenflaskan som vanligt, så det är konstigt att han inte druckit ur den. Men nu har han iallafall både flaskan och en skål. Jag ska se om bajset ser bättre ut sen. :)
pipen till flaskan kanske hade fastant på så sätt att han inte fick något vatten ur den? Men att den lossnade när du fösökte eftersom du är mycket starkare.
Mhv. Johanna & djuren
#11 - Det kan nog ha varit så.
Bajset såg dock inte så mycket bättre ut nu när jag var ute, men det kanske tar några timmar.
På vintern är det inte kul att slicka på en metallkula. Det är bättre att ha skål så att de dricker som de ska :-). Fäller din kanin just nu? Jag tycker att det ser ut som att bajset är lite löst. Hur mycket kraftfoder får han? Hur mycket hö äter han?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 - Jag får nog ha en vattenskål istället då. :)
Nej, han har fällt klart.
Det är lite kladdigt, han får ungefär 0.5 - 0.75 dl om dagen, då han har svårt att hålla hullet. Han äter inte mycket hö, det har han aldrig gjort tyvärr. Det spelar ingen roll om man tar bort pelletsen, han äter inte mycket hö ändå. Men idag har han ändå ätit ganska mycket hö då jag gned ett äpple på höstråna.
Då misstänker jag fiberbrist. Kan du prova byta hö? Det finns också kraftfoder som är fiberrika; Cuni Complete (Djurmagazinet), Cuni Pro (beställningsvara på djurmag), Oxbow (flera internetshoppar och veterinärer) och Agrobs Pre Alpin (internetbeställ från Tyskland).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#15 - Jag får testa att byta hö helt enkelt. Han äter Cuni Complete redan. :) Tack för hjälpen! :)
Det börjar se lite bättre ut nu, men de är förtfarande kladdigt på "utsidan", men de är lite rundare. Det ser ut som att det är hår i. :s
Mina som fäller mycket på kort tid kan få så. Ibland sitter pluttarna ihop med hår emellan. Då borstar jag igenom kaninen rejält och har koll på att de äter ordentligt :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#18 - Får gå och borsta igenom honom ordentligt också då. :) Tack så mycket för all hjälp!

Nä det var inte alls blindtarmsavföring, lät lite så på beskrivningen, men inte när man såg bilden.
#20 - Inte lätt att veta utan bild. :)
Kul att han uppskattade vattnet i alla fall, det tar ju dock ett tag innan hela kroppen tagit upp så han kan göra sig av med lite igen. Hoppas han mår bättre imorgon!
/Karin