Ihopsättning av två honkaniner?
Hej!
Efter att min Sevgi gick bort i torsdags (10 november) har jag två 3-åriga kaniner kvar. Sophie & Sevgis mamma Nakhre.
Efter Sevgis bortgång har jag tydligt märkt hur "deppig" Nakhre blivit. Hon slängde sig alltid över maten förut, men nu äter hon bara när hon verkligen måste äta.
Nu har jag funderat på att om Sophie & Nakhre eventuellt skulle kunna bo tillsammans. Jag har några anledningar till ihopsättning av dem:
- Nakhre kanske blir lite "piggare". Hon har bott ihop med andra sedan hon var bebis.
- Sophie får större bur & mer utrymme. Hon bor i en innekaninbur just nu och den är väldigt liten. Eller egentligen är den inte det, men jag tycker de. Medans Nakhre bor i en utebur med två våningar & fri tillgång till Hage. (Båda bor i garaget).
Finns det nån som helst anledning (från er) att jag försöker sätta ihop dem? Jag vet inte riktigt hur Nakhre skulle reagera på Sophie, men jag vet att Sophie skulle inte bry sig så mycket, utan acceptera Nakhre.
Och hur ska jag göra när jag sätter ihop dem? Jag vet mycket väl att kaniner egentligen trivs bra själva, men jag tycker otroligt synd om Nakhre, & även Sophie som har så lite utrymme (hon får ju komma ut några timmar dagligen, men jag tänkte mer på typ natten & när hon inte är ute). Jag är orolig över att Nakhre inte ska typ "må bra" eller vad man nu ska säga.. Dom betyder verkligen allt, och jag gör vad som helst för att dom ska få ett så bra liv som möjligt.
Så vad tycker egentligen ni?
Ni får gärna skippa att typ vara otrevliga & "klaga" på mig, jag vill endast veta vad ni tycker.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag tycker iallafall att du kan prova, och hålla koll på dem jättenoga så det funkar.
För mina funkade det jättebra till en början, innan min äldsta hona började visa dominansbeteende genom att jucka på den yngre, då det fortsatte så särade jag på dem, då den lilla började få panik.
Nu bor dom i två burar bredvid varandra, och är ibland ute och leker tillsammans, men bor dock inte med varandra.
Lycka till! 
Det ska nog gå, bara buren de bor i är tillräckligt stor. Testa sätta ihop dem i hagen först och ha handskar på dig så du kan bryta om det behövs, utan att vara rädd för bett… Sen håller du koll på dem när du sätter dem i buren också så du ser att det är ok för dem. Kan vara bra att skrubba den ordentligt när de är i hagen för att göra den mer neutral.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tycker också du ska pröva, går det inte så går det inte :)
Ha de bara på neutral plats först.
Lycka till och jag hoppas det fungerar!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3 Såg inte din kommentar. Tack, ska prova! :)
Berätta gärna hur det går ! Lycka till 
Mvh,
/Linn R, Tassel's kanin- och gerbiluppfödning.
*tass* hoppas det går bra :)
Jag vet inte om jag vågar ha dem tillsammans över natten.
Till en början gick det suveränt & dom satt breve varandra i soffan & verkade inte bry sig. Städade ur Nakhres bur (dammsugde) men lät sågspånet i henne "sovrum" vara kvar. Det gick bra i hagen, men när Sophie hoppade in i buren, då blev inte Nakhre så speciellt glad & började jaga Sophie. Hon fick även en hel del hår i munnen..
Satt dem då i varsin bur igen & tog bort sågspånet & skrubbade heeela buren. Satte dom ihop igen. Gick bra till en början, dom satt breve varandra & så, men tillslut röt Nakhre till igen & hon jagade Sophie.
Lät sedan Sophie sitta i Nakhres bur & Nakhre i Sophies bur ett tag. Satte sedan ihop dem i Nakhres bur igen, & det gick bra, dom satt återigen breve varandra. Gick då försiktigt iväg för att hämta lite potatis, gurka & knäckebröd. När jag kom tillbaka satt Sophie på övervåningen & Nakhre var ute i hagen, och det låg hårtussar ÖÖVERALLT. Lockade ner Sophie som direkt kom för att få mat. Även Nakhre kom fram. Jag tänkte, "Kan ju vara bra om dom får äta tillsammans" & det gick ju bra, fast dom fokuserade väl mest på maten.
Sen så började Nakhre jaga Sophie IGEN. Sophie sprang upp på övervåningen & Nakhre följde efter. Dom sprang ner & upp & Nakhre "morrade" efter Sophie. Några fler hårtussar efter Sophie blev det. DOCK inga sår.
Såhär såg det iallafall ut i soffan.
Nakhre försvarar jo troligen sitt revir? eftersom hon var där först. Så hon ser kanke Sophie som en inkräktare på sitt revir? Har många gånger fått höra att honor specielt inte går att sätta tillsammans ifall dom inte har varit det från små. Har bara hanar själv för tillfället så vet inte hur det är med det påståendet
Mhv. Johanna & djuren
Testa att byt bur på dom en hel dag/natt/dygn och försök sätta ihop dom i den stora buren, det borde funka :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Jag själv har inte velat ha ihop honor förut men nu när jag har flera hermeliner som är ställda å klara så provade ja. Satte ihop dom ute i en stoor Hage (ca 12kompost galler) med hus och tunnlar. Tre dagar en liten stund. Funkade bra och sen satte jag dom i en bur där ingen av dem suttit förut. Det är en som bestämmer men inga tussar har det kommit och dom sitter ofta bredvid varandra.
Jag tror du måste börja med stort och sen minska. Sen så ser honan buren som sin och vaktar den. Det bästa är att ha dom i en bur ingen har varit förut, även om den är rengjord så vet hon att det är hennes och doften finns med säkerhet kvar.