hur bortskämda är dina kaniner?
Är dina kaniner bortskämda? vad gör åt de och vad köper/ger/syr eller något åt de?
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Nja jag tycker inte att en kanin är bortskämd bara för att matte eller husse köper och ger kaninen saker.
En "bortskämd" kanin är väl en kanin som kan leva så naturligt som möjligt, gärna i en jätte stor fri yta med både värmande boutrymmen på ben och stora hagar (fri-tillgång) med ex. sten, jord, gräs, pinnar, rötter, tunnlar, växter och grävmöjligheter, kanske ett par kompisar.
Elr åtminstone en Hage i form av en "hundgård" :)
Jag vet inte om jag ska kalla min kanin "bortskämd", men hon har det väldigt bra ocj det tycker jag är en självklarhet för mina djur. Det betyder inte att hon får godis 24/7, eller bär små kläder. Det betyder att hon har 76kvadratmeter att springa på konstant, att hon alltid har en bur fylld med hö, fräscht vatten och en bra mängd pellets. Sedan får hon umgås med oss människor större delen av dagarna, har leksaker att alltid aktivera sig med och fullt av nya grejer att upptäcka var dag. Och när hon tröttnar har hon sin egna lilla säng att ta en tupplur i. Ja, det är en innekanin då jag inte har möjlighet till utekanin när jag bor i lägenhet - men hon har fortfarande tillgång till balkongen och får gå ut i koppel åtskilliga gånger i veckan sålänge vädret tillåter.
Jag tror att hon är sjukt lycklig i vilket fall. Varför? För att hennes beteende visar det. Hon älskar att kunna hoppa upp i mattes knä när hon sitter vid datorn, lägger sig till rätta och bara tuggar i luften, sluter ögonen, pussar på matte för att få uppmärksamhet. Om hon kunde skulle hon antagligen spinna som en liten kisse. Och när hon väl ska därifrån, då är hon så nöjd att hon inte vet vad hon ska ta sig till, utan tar en "damprunda" runt lägenheten i hyperspeed fylld med trix, sk glädjeskutt. Hemskt roligt att få så bra feedback av den lille.. :)
Nja mina är nog ganska bortskämda.
Alex bor inne, får vara med hela tiden men det är ju en självklarhet inte bortskämdhet.
Flizan, Smilla och Tufsan bor på stor yta ute i boden, har sällskap av varandra, bra gömställen osv,bortskämda?
Albin bor på stor yta han med i boden med hus, stock osv bortskämd?
Jag är med mina kaniner minst 2 timmar/dag, plus att dem är i Hage eller sele var dag.
Vet inte om det kallas bortskämdhet eller naturlighet?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vet inte om mina är borskämda…
Mandos, Elvis och Lisens bur är 3x1,5 m med torvunderlag som de älskar att gräva i och leksaker som jag har hittat i skogen eller gjort själv (grenar tunlar stenar osv) och såklart bolådor som de kan hoppa upp på,stora.
Coccos har en lite mindre bur, 1x1,5 men han har också rör och sånt jag har hittat i skogen, och en bolåda med en liten 'altan' som han kan hoppa upp på ;)
Grenar får de också 1-3 gånger i veckan för att ganga ner tänderna ;)
Maten har jag ändrat på, förut kunde de få mycket frukt och mat från mataffären (gnagarblandning) Men det har jag (som tur är ;)) ändrat på det så att de får lite grönsaker varje dag och Rabbit Royal. Och endast lite frukt typ varannan vecka som godis (tex ett halvt päron på 4 kaniner) Sedan får de såklart nytt frächt hö som jag får från farfar och rent vatten varje dag.
På sommaren brukar jag även baka kaninkakor åt dem och till jul så brukar jag fixa ihop säkert tio olika recept som julmat åt dem (hehe…)
Motion får de ganska mycket av, men brukar inte ha dem ute i Hage varje dag pga att de har så stora burar. Men Coccos får springa lös på tomten varje dag i minst 30 minuter, eller så lång tid som jag är ute och kan passa honom. Jag brukar försöka fixa en improviserad stor Hage åt de andra så att de får känna sig lite fria ca 1-2 gånger i månaden.
Sedan hoppar jag ju ca en gång i veckan med alla och har ute Mando, Elvis och Lisen i koppel några gånger per vecka.
_Nu vet jag inte om detta ska klassas som borskämdhet, det får ni avgöra :) Jag vill att mina kaniner ska få ett bra liv som möjligt då jag älskar dem så mycket.. :3
_
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Nej, det tycker jag inte att han är. Han blir väl omhändertagen, men det är ju inte samma sak som att skämma bort. Han får tex ingen skräpmat, inte ens som godis och han har inget behov av det heller, såklart.
Han bor stort och fint, har saker att härja med inne hos sig, fri tillgång till stor Hage och det roligaste han vet är att springa in, ut, in, ut. I hagen gräver han, han gnager, han äter, han gnider sig mot sina saker, han spanar och lever kaninliv.
Han får väldigt mycket tid av oss. Nästan alltid har han sällskap av någon, förutom när han sover. Är vi ute på gården så är han med och håller koll. Så jag vill nog tro att han har det rätt bra, även om han inte är fri som fågeln.
Min är Väldigt bortskämd! Han har en egen STOR bur! och en hel stooooooor balkongen som han får göra allt i den! dörren är alltid öppen så om han vill får han gå upp på soffan och mysa(inte kissa) sen har han en egen stooor kudde som han mysar i den! katträd! (egen) så bortskämd är han ja min lilla pojke!
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#6 Skulle det räknas till bortskämd skulle mina verkligen vara det xD
Tycker inte det direkt räknas till bortskämd, tycker det mer räknas som mer naturlig och bra miljö för kaninen :)
7# okej! min kompis kanin får bara gå ut 10 mn om dagen så jag tycker min är bortskämd jämfört med hennes(tycker verkligen synd om kaninen) det är Bambis bror
Mina kaniner vet jag inte riktigt om dom är bortskämda.
Nakhre har alltid fri tillgång till Hage med pinnar & fräscht hö dagligen. Samt gräs & andra gottigheter. Lagom mängd pellets & alltid tillgång till friskt vatten & alltid en välskrubbad flaska. Hagen är alltid fräsch & likaså buren. Hon bor i en utebur med två våningar & har eget rum att sova i (som sitter i buren då). Dock bor båda kaninerna i garaget, så dom har inte grävmöjligheterna, tyvärr.
Sophie hon bor i en innekanin bur just nu, men snart ska jag sätta ihop mina kaniner. Hon får komma ut & springa i hela huset dagligen. Hon har alltid tillgång till friskt vatten i en välskrubbad skål. Alltid lagom mängd med pellets & en fräsch bur. Sen har hon alltid tillgång till nytt & fräscht hö - dagligen. Hon har även ett sovhus & toalätt som byts dagligen.
Vet inte direkt om mina kaniner är bortskämda, för jag tycker att det är en självklarhet att djuren behandlas på det bästa sättet. :)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Glömde: Dom har alltid leksaker & andra saker i buren att aktivera sig med. Nakhre har en mjuk matta som underlag, fast hon är ändå inte så pepp på att gräva & så. Hon tycker mer om att skutta runt. Men i sitt sovrum är det sågspån :). Sophie är en dubbelmanad lejonhuvad/teddy, så hon kan inte ha nånting annat i buren än en matta. För precis ALLT fastnar i hennes päls. Dock är det ju ett plus att inte hon heller är så mycket för gräva. Hon är otroligt sällskapsjuk & ska hela tiden skutta efter mig & helst av allt ligger hon & myser!
Jag ser på mina kaniner när dom är ledsna & när dom är glada. T.ex nu så är Nakhre inte på bästa humöret, då hennes burkompis precis har dött. Hon b´har blivit otroligt dålig på att äta. Just därför ska Sophie få flytta in hos Nakhre för att se om det blir någon skillnad på henne. Jag gör allt för mina, hur mycket pengar & tid jag än ska måsta lägga ner.
När dom är glada skuttar dom omkring & busar. Efter skuttet så vill dom mysa, & då tuggar dom med munnen, sluter ögonen & är bara allmänt lugna. Dom älskar att vara i närheten av matte :')
Jag blir så glad när jag läser om hur bra folks kaniner har det! Dock tycker jag inte att någon här är bortskämd faktiskt.. De har bra hem, de har bra förutsättningar och mycket kärlek. Det hade jag som barn också, men var jag bortskämd för det? Nae. Jag tycker att det är mer naturligt och självklart att kaninerna ska ha det såhär bra. Har man inte tiden eller lusten att "skämma bort" sina djur såhär så ska man nog inte ha djur.. tycker jag :)
#11 Helt rätt!
Det är ju vi som har skaffat djuren, de har inte skaffat oss så det är vårat ansvar att ta hand om dem på de bästa sätt vi kan. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
håller med 11#
Håller fullständigt med #11
#8 Ja 10min/dag är på tok för lite, då ska man inte ha kanin :S
lite kanske, hon får massa saker och så som nya kopplen och selar och leksaker:)
För mig är inte något av mina djur "bortskämda" men om jag jämför med andra djur så är mina "bortskämda"
Mina kaniner har inte de största burarna men de går i hagarna hela dagarna, med filtar och us som skydd. De får minst 3 sortes granar varje dag, går ofta i skogen, jag går alltid ut i skogen och plockar godsaker åt dem och på sommaren får de så klart från landet. De borstas varje dag och får minst 4 sortes grönsaker per dag. Burarna städas varje dag osv.
15# alldeles för lite! varje gång jag ser kaninen får jag en klump i halsen! :(