Ögonsjukdom! Mvh orolig matte!
Jag är nu jätteorlolig över min 7-åriga kanin Nuffe, som synbart har någon sorts infektion i ögat.
När man t.ex. tar upp honom så blir ögat mycker större, och lixom står ut. Man ser ögonvitan längst på ögat. Så har det varit i några dagar, men igår märkte jag att han var röt i ögat! Han är slö, äter dåligt och gömmer sig.
Jag har hört att hundar kan ha s.k. "Körsbärsöga" när ögat står ut och det ser nästan likadant ut på Nuffes öga. Kan kaniner också ha körsbärsöga?
Eftersom han dessutom är så pass gammal är jag nu rädd att det är ett tecken på at han kommer avlida snart… vilket gör mig jätteledsen och väldigt orolig! Jag ska ringa veterinären, men svara gärna ändå på vad jag ska göra!!! :S
Mvh En mycket orolig matte till Nuffe
Är han slö & äter dåligt är det veterinär som gäller. Kan gå fort med kaniner. Dem visar iregel inte att dem är dåliga förrän dem verkligen är sjuka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det kan vara en tumör som trycker på ögat, inte alltför ovanligt på gamla kaniner… Veterinär, som sagt.
Tack för svaren! Vi ringer så fort det går imorgon, och hoppas att han överlever!! :S
Mvh Nuffelover
Lycka till!
Han varken äter eller dricker något, och han ser riktigt dålig ut… eftersom han är så gammal är jag rädd att veterinären kommer säga avlivning… :(
Ring i alla fall, och hoppas på en snabb tid! Lycka till!
/Jessica
#5 Om han är så dålig så är det nog bäst att låta honom somna in. Som #1 säger så visar dom inte något förän de är riktigt dåliga.