Vet inte vad jag ska göra.
Åh. Måste skriva av mig.
Nu har det gått för långt. Min kaninhona är så elak av sig. Hon jagar sin burkompis och hugger när man kommer i närheten av henne. Jag har för tillfället ingen burplats ledig så att hon skulle få bo själv.
Jag vill heller inte sälja henne, men det skulle kännas skönt om någon skulle vela jobba med hennes problem och att hon skulle komma tillbaka sedan då hon betyder oerhört mycket för mig.
Kan tillägga att hon är 5 år gammal så det är inte tonåren.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Harkorsning.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
ade ho bara varit en mindre ras så hade jag kunnat ta hand om henne (om det nu va så du menade ;))
/ Cornelia Andersson,
Hon är väldigt liten.
Dock så vill jag att någon som är van vid "problem" kaniner har henne. Säljer hene inte riktigt..
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har själv en problem kanin ;).. Men jag e ju inte en expert :P Förstår hur du tänker :)
/ Cornelia Andersson,
Ok! Har du några tips? på hur jag kan få henne snällare?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ok! Har du några tips? på hur jag kan få henne snällare?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag tror inte harar är så bra att ha ihop då de oftast har en massa temprament. Du har inget garage som du kan ställa en Hage i som hon kan bo i?
Sen får man fokusera på henne ett tag om det nu bara är hon som hugger och jagar sin kompis.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#8 De har fungerat toppen ihop i över ett år, helt plötsligt har hon blivit riktigt elak.
Nej tyvär så har vi inget garage eller någon extrabur.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#9 Det kan komma helt plötsligt.
Hon kanske har ont eller något? Eller så håller den andra kaninen på när du inte ser på och då säger hon till ordentligt.
Då är det väldigt svårt.. Antingen får man låta de bråka eller köpa en till bur.
Mvh Emma
#10 Jo jag har märkt det.
Hon har blivit mer elak när en ny hona flyttade hit.
Jag har inte råd att köpa en ny bur. Har kollat på blocket.
Jag kommer att flytta till årsskiftet, då kommer det att lösas med burplats.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#11 så bra att det kommer lösa sig;) (förhoppningsvis då;))
#11 Hon är kanske en alfahona? Hon vill bestämma och ingen annan får komma in på hennes tomt.
Burar är inte det billigaste. Märker det nu när jag själv bygger en 3-fackare. Är småsaker som kostar en massa.
Hoppas att hon ska kunna lugna sig lite tills dess. Är inte roligt med kaniner som bråkar när man inte har fler burar.
Mvh Emma
Kolla upp henne hos veterinär, om hon blivit väldigt aggressiv ganska plötsligt kan det vara livmodercanser eller infektion i livmodern.
Om hon inte är kastrerad förstås.
#13 Jag tror faktist att hon är en alfahona. Hon är väldigt bestämd, har alltid bestämmt över alla andra kaninerna när hon bodde ihop med 10 andra. Hon ska allti vara först fram, får dom pellets så ska hon äta först, detsamma gäller frukt.
#14 Om det blir värre så ska jag uppsöka veterinär. Somsagt, till årsskiftet flyttar vi och då kanske hon blir snällare och kommer att må bättre när hon får en egen bur.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#15 Jag vet hur det är.. Har tre st honor som är så och en hanar.. Är himla mycket skakande på gallerna när man kommer ut.
Det finns ingenting att göra åt det då dessa kaniner har bestämt sig för att bestämma om det så krävs att de ska slåss för livet.
Mvh Emma
Det är bra att du kan separera dem sen. Kaniner är ju inte flockdjur i den bemärkelsen att det är en självklarhet att de fungerar med andra kaniner. Om man tänker hur kaniner lever vilt är det helt naturligt att honor ska skydda sin bohåla där det finns ungar, så det är inte så att din kanin är extra elak utan bara har mer instinkter kvar. :)
Kan du typ ej sätta en skiljevägg i buren??
/ Cornelia Andersson,
#18 Dom bor i en 100x80x90 bur så nej.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Aha okej ;/ Synd att mina är upptagna annars ade du kunnat låna en av mig ;/
/ Cornelia Andersson,
Jag har uteburar som inte används, en som du kan få helt gratis, men den är i dåligt skick men användbar om det är akut.
Aut viam inveniam aut faciam
#21 Vart bor du? Det skulle vara jättesnällt!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Om dom bor två i en 100x80 är det inte konstigt att hon slåss :-(. Jag tycker att det är för litet för två vuxna hermeliner… Kaniner vill få ha egna ställen att gömma sig på och komma undan. Nog har du väl råd att köpa kompostgaller? Eller samla plankor och köpa en liten rulle nät? Det är inte ok att du har dom ihop en dag längre när hon markerat att hon inte trivd med att vara sambo i en mini-etta.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Dom har bott ihop i en stor hundgård och bråkat.
jag har några kompostgaller, och en väldigt orädd räv här. Finns ingen möjlighet att ta in henne eller ha henne i en kompostgallerhage då räven inte bryr sig om man jagar den med kvast.
När en jägare var hit med sin ena jakthund så stog räven bara och tittade på hunden.
Jägaren har ringt till viltdjurs grejset så dom får ta bort räven.
Vad har jag för val? Om #21 bor i närheten så kunna jag få en utebur utav henne. Annars så får dom sitta ihop tills vi hittar en annan lösning.
Jag har en innebur men den kan hon inte bo i utomhus + att räven tar sig in i den. Då den bet min ena hare i tassen genom gallret.
Min ekonomi täcker inte ett till burköp pga personliga skäl och de tänker jag inte ta upp varför på denna sida.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Här kommer en bild på deras förra bur.
Varför dom inte bor där nu är för att jakthundarna är där + att räven kan skrämma upp dom totalt och försöka ta sig in.
Dom bor i 100x80 buren nu till årsskiftet, sedan kommer jag att flytta och kaninerna får egna burar.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Då ser man till att inte ha fler kaniner än vad man har råd att ansvara för. Plankor och gamla garderober kan man få gratis, istället för nät kan man hämta kylskåpsgaller gratis på tippen. En bur kan vara helt gratis om man vill, gångjärn kan man göra av ett gammalt läderskärp. Har man inte råd att lösa en bursituation i början av månaden är det kanske dags att avveckla kanineriet innan man struntar i att köpa spån, hö och kraftfodet för att det är för dyrt. Det brukar sluta med djurförbud. Styr upp ekonomin och ta ansvar för dina djur, annars ska man inte ha dom.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Tråkigt att hon blivit så aggressiv. Är det en kastrerad hane hon bor med?
Jag tycker att du måste ordna en annan bur. Den andra kaninen kan bli enormt skadad innan du flyttar.
Så tycker jag alltid man ska ha en bur i beredskap om man har två kaniner ihop. En som alltid står tom ifall man någongång behöver sära på kaninerna.
Hur länge har hon varit såhär?
Hoppas det löser sig för dig!
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#26 Varför vara så elak?! Tycker det är elakt skrivet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#27 Ja hon bor med en kastrerad hane. De har bott ihop i ca 1 år.
Hade en reservbur där jag bodde förut. Men fick inte med den när dom hämtade kaninerna åt mig.
Kruxet är att jag är 16 år, jobbar inte, går inte i skolan. ingenting, (går inte mer in på varför osv)
Nu har jag inte dom pengarna för att köpa en bur, har precis så att jag klarar mig + djuren. Någon får väl ta henne tills jag flyttar dit jag ska bo. Just nu bor jag bara tillfälligt här,
Hon har varit lite småtjurig hela tiden, speciellt vid brunst. Men förr så kunde kaninerna bara jaga varandra lite, sen var det lugnt och dom satt och putsade varandra.
Nu när Yra flyttade hit så har hon blivit värre. Hon vaktar sin matskål och hugger när man ska mata dom, (mig hugger hon inte längre) men när jag är borta så har hon bitit en kvinna två gånger. Mig har hon bitit flera gånger i handen.
Men så fort man tar ut henne och börjar massera henne så lägger hon sig nöjd, i rasthagen fungerar hon och Joshi bra ihop.
Ja, jag hoppas också att det löser sig. Är så fäst vid den kaninen, fast hon aldrig riktigt ha gillat människor. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
TS försöker faktiskt lösa problemet. Jag skulle också "hellre" låta två bråkiga kaniner vara tillsammans, än att låte de bli tagna av rovdjur. En taffligt ihopsatt bur av ex skärp som gångjärn kommer inte stoppa en hungrig räv..
Har du försökt titta på alternativet att ha ena kaninen inomhus? Ex i ditt egna rum. Nu är det inte så mycket temperaturskillnad(åtminstone inte där jag bor) då det är en ovanligt varm november hittills.. Jag skulle nog fundera på att ha ena haren inomhus över vintern, just för att minska stressen hos dina djur, och samtidigt inte utsätta dem för faran av räven, då den ena skulle ha en säker utebur.
Oj du menade inte haren.. strunt samma ;)
#26 Hade vi inte haft en räv springandes utanför huset så hade jag väl för gudsskull haft kaninen i en kompostgallerhage?
Vad har du för attityd egentligen? Blir grymt ledsen av det du skriver.
Jag har precis råd att ge mina kaniner det bästa, jag kommer somsagt att flytta till årsskiftet.
Jag har 4 kaniner och 4 burar.
Där jag bodde innan kunna jag ha kaninerna inne, då hade dom en inomhusbur som de var i på kvällarna, på dagen var de lösa i hemmet.
Just nu bor jag på ett ställe där det är STRIKT förbjudet att ha djur över huvudtaget, men jag och chefen som sköter detta ställe kom överräns att jag skulle få ha kaninerna ute.
Men du tycker det är bättre att hon sitter i en inomhusbur på altanen så fine. Men kom inte och säg att jag inte kan sköta mina djur.
Enligt LAG så får man ha 2 dvärgkaniner i en 100x50x50 bur. Så jag har inte brutit mot någon regel.
Åka till en tipp och hämta skrot gör jag inte, räven är hungrig och ger sig inte, har hänglås på alla burarna nu då räven fått upp skjutreglerna utan problem.
Styr upp min ekonomi? Jotack, jag håller på att styra upp mitt liv.
Jag sköter mina djur så gott jag kan, de har det bättre än många andra kaniner. Du är välkommen hit och se hur dom har det.
Till årsskiftet kommer hon att få bo i en hästbox att bo i. Och tills dess får hon stå ut tills räven är skjuten. Sen får hon väl bo i inneburen på trappen med massa halm i.
Här jag bor nu har jag INGENTING som är mitt.
Jag har mina djur, knappt hälften av deras saker och i stortsätt ingenting som är mitt.
#30 Här får man tyvär inte ha pälsdjur. Det bor en riktigt allergisk kille i samma hus som jag. Han kan knappt vara nära mig om jag har gosat med kaninerna och sedan går in.
Jag tog in haren akut när räven bet henne, men hon var tvungen att flytta ut samma dag då killen inte kunde andas. Fast kaninen var i mitt rum.
Jag har pratat med chefen flera gånger, vi har haft långa samtal ang djuren, men han sa att han är ledsen, han förstår mig men enligt lagar och regler så får jag inte ta in någon kanin.
Åh, det är så himla mycket nu. Mitt psyke orkar inte mer, jag kämpar som en idiot för mina djur och får bara skit tillbaka…
Tack ni som förstår. Många kramar till er. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#32 Bra skrivet tycker jag!
Ser och märker att du sköter dina kaniner kanon bra!
#33 Jag förstår dig fullt ut. Är inte alla som har råd att bygga en riktig och hållbar bur på en 2000kr bara sådär. Har man ingen inkomst så är det väldigt svårt.
Man märker att du är mogen och sköter dina djur exemplariskt. Är inte alla som hade skrivit in här och frågat vad de skulle göra med kaninen. De hade struntat i det. Det i mina ögon, är värre än att fråga om hjälp med en ekonomi som ligger på 0 men som vill sin kanins bästa i första hand.
Vem är dessutom mer mån om att kaninerna ska ha ren bur, mat som de ska äta och kel varje dag än att man själv ska klara sig i livet? De flesta hade sålt kaninerna men du har kvar de och ger de ett bra hem istället för att du ska ha det bra. Suveränt av dig!
Mvh Emma
#33 Behövde verkligen skriva.
Vill verkligen berätta för Lina R om min historia, varför jag är vart jag är, varför ekonomin inte finns, osv. Då kanske hon skulle förstå mig lite bättre. Men det angår inte henne så jag låter bli.
Och bara för att jag inte har en fast punkt att bo på just nu, och inget studiebidrag eller något jobb så betyder det inte att jag är en dålig djurägare som inte borde ha djur.
Detta är TILLFÄLLIGT, saker och ting håller redan på att lösa sig.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#34 Tack.
Mina djur är min räddning, de får mig att må bra. Just nu är det tufft när det inte finns någon ekonomi. Men vi klarar oss, kaninerna får kanske inte det dyraste kaninfodret och massa jox, kaninerna har det dem behöver, tak över huvudet, rent i sina burar, en rasthage att få komma ut till, kel varje dag, färskt grovt hö, vatten och lite grönsaker + grenar.
Och jag får klara mig med det jag har, här blir det inge bio, gå och shoppa på stan, fixa hår eller någonting sånt. Har mat, tak över huvudet och rena kläder. Vad mer behöver man egentligen.
Mina kaniner kommer alltid i första hand, varje gång jag får pengar, knappt en 500 i månaden. som jag ska klara mig på, så kollar jag först vad djuren behöver. Sedan om det blir någon peng över i månadens slut så lägger jag oftast undan det om jag inte behöver någonting akut.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#36 Man behöver inte det dyraste fodert för att de ska må bra. Jag köpte ett dyrt foder en gång och kaninerna blev istället sjuka av det.
Min kompis kompis som är en aktiv fälttävlansryttare använder det billigaste fodert till hans häst. Bara för att det står en dyr siffra på skylten så betyder det inte att det fodert är bra. Det är ändå hästar som arbetar väldigt mycket och de är ju väldigt måna om att de ska vara i perdfekt hull och så. Desstuom kostar de ju mycket mer varje månad och veterinärskostnaderna är mycket dyrare. Det bevisar att även de billiga foderna kan vara superbra för djuren.
Man behöver inte skämma bort sig själv hela tiden. Mina kaniner får alla mina pengar varje månad. Jag har inte köpt något till mig själv på 6 månader om man bortser från i Turkiet där de inte har samma saker som här hemma. Skulle man hitta något man har här hemma så är priset mycket billigare.
Det är tråkigt att kaninen ska tjafsa när du bara har 2 månader kvar på det stället du bor på nu innan hon kan få det jättebra i en box.
Mvh Emma
#37 Sant. Utfodrar kaninerna med Stampe och alla håller hullet bra och mår prima.
Ja det är riktigt tråkigt.
Fröken kommer att få leva lyxlivet, ska göra en inhägnad på gräsmattan som är kopplad till boxen (sågar ett litet hål så hon kan gå ut när hon vill). Utan en massa kaniner runt omkring henne.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#38 Vet hur det är med att inte ha mycket pengar, men djuren går först.
Mina får det dem behöver och lite till, dem har stora burar osv. hade jag inte bott som jag gör hade jag inte haft 5 kaniner som jag har nu.
#38 Hoppas du inte tog min kommentar som taskig för det var verkligen inte meningen isåfall.
Jag tycker du är jätte duktig som verkligen försöker. o inte bara säljer kaninen.
Men en fråga, om du bara har 500 kr i månaden, hur skulle du ha råd att ta en kanin till veterinären om den blev sjuk? Kan ju bli sån otur att man får två sjuka kaniner samtidigt.
Hade jag plats hade jag kunnat ta hand om din kanin tills du flyttat. Men just nu är det ganska fullt.
*kram*
Dvärgvädur i Viltgrå
Anledningen till att jag kan låta "elak" är för att det är såhär vanvårdsfallen börjar. Jag har sett det i praktiken, och litteratur och föreläsningarna som ingår i min utbildning har också gett många verkliga exempel på detta. Det förekommer extremt få fall av direkt medvetet djurplågeri i Sverige. Nästan alla fall börjar istället med en personlig eller ekonomisk kris. Folk som antingen får slut pengar eller slut ork. De har inte råd att laga burar eller stall, avlivar/behandlar inte djur i tid, sen tar fodret slut, sen strömedlet, sen slutar dom städa… I slutändan blir djuren lidande. Angående minimimått så är dom minsta tillåtna, dvs skämsgränsen. Inte ett rekommenderat mått utan lägsta gränsen för vad som kan accepteras. Och vem vill ha sina kaniner så litet som lagen tillåter? Hur tänker man då? Inte på djuren iaf. Lädergångjärn håller för övrigt om man gör dom rätt och i andra änden har excenterlås och hänglås. Största riskområdet för rovdjursinbrott är nätet: för vekt eller för dåligt fastsatt kan slitas loss. TS är om jag förstått det rätt inte hemmaboende. Den som då är målsman kan bli åttalad för djurplågeri om följande händer; Kaninerna börjar slåss rejält. Den ena får ett allvarligt bett som börjar vara sig. De bor fortfarande i samma bur. Ts har inga pengar till veterinär.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Familjen som jag ska flytta till har försäkrat mina kaniner.
Du verkar inte läsa ett skit av vad jag har skrivit. Ursäkta uttrycket. Detta är TILLFÄLLIGT. Hade dom fungerat ihop så skulle dom bo där i max 2 månader!
så du skulle hellre ha din kanin i en rasthage och en räv som skiter i att man kastar saker på den, hugger djuren och markerar sitt revir där kaninerna är. Än att ha dom tillfälligt i liten bur tills allt ordnar sig.
Alla stora uppfödaren då? De har väl 40 tal kaniner, de har stora burar, men HUR ofta får de kaninerna komma ut. En gång i veckan, en gång i månaden? någonsin? Mina kaniner sitter i sina burar på nätterna.
På dagtid är de ute i sina rasthagar, det är just i buren som honan är elak. Hon är snäll med hanen så fort de kommer ut i rasthagen.
Tror du inte jag har koll på kaninerna? eftersom jag inte går i skolan så är jag hemma dygnet runt, 80% av tiden går till att pyssla med kaninerna.
Bara för att jag har det tufft en period och inte har pengar så betyder det att jag kommer att vanvårda mina djur och de kommer att bita ihjäl varandra?
Mina kaniner har ALLTID haft enorma burar. har tyvär ingen bild.
Min hona som nu bor med hanen hade en lagomt stor bur när hon bodde själv och när jag bodde hemma hos min familj.
Jag blir grymt irriterad över vad du skriver.
Innan du säger ett ord till om djurplågeri eller vanvård så tycker jag att du ska göra ett besök hos mig. Kom sedan tillbaka om två månader, du är välkommen om ett ÅR om det skulle kännas bra. Du kommer att märka att du hade SÅ fel då.
Om jag skulle behöva avliva en kanin så behöver jag inte åka till en veterinär med kaninen, vill inte utsätta den för onödig stress. Har två vänner som är jägaren och som kan avliva. Dom skulle komma och göra det direkt.
Skulle strömaterial, foder och hö ta slut? herregud människa. Då snackar du med fel person. jag har ALLTID foder, hö och strömaterial hemma. Det är nr 1.
Varför skulle jag sluta städa kaninernas burar? när jag bestämde mig för att skaffa kaniner så fick jag räkna med att göra rent burar i kanske 10-12 år. Och det är inget problem för mig, har haft kaniner sedan jag var 6 år, har inte tröttnat på att göra rent burar.
Och om den dagen skulle komma, då skulle jag göra mig av med kaninerna.
Veterinär har man alltid pengar till. Familjen jag ska flytta till skulle hjälpa mig med det. Du behöver inte vara orolig, sköt dina djur.
Och FAKTUM så morrade inte ens honan när jag var ut till dom nyss. Hon satt och putsade hanen och jag passade på att ge henne lite massage.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Har också en hona som inte går ihop med mina fyra andra honor i en bur på 700x200 cm trots att det är en massa bolådor där och så ska vi sätta ihop buren med en vinterbur på 300x130 cm och testa om det går då men om det inte går så blir jag tvungen att sälja honan då vitsen var att alla kaniner skulle bo tillsammans i en stor bur då jag inte har möjlighet att rasta varje dag. Förstår hur du känner.. Måste i sådana fall få tag i en vinterbur till henne och det kan bli jobbigt då hon kräver stort utrymme för att inte bli aggressiv………….
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#42 - Jättebra att du står på dig! Jag är säker på att dina kaniner har det mycket bättre än många andra.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#42 Du tar inte illa upp av det jag skrivit hoppas jag ? :(
Dvärgvädur i Viltgrå
#42 Mycket bra skrivet. Stå på dig 
#42 Säger samma som Fridaakesson;D Snyggt tjejen!!
Tack för erat stöd! Har varit en tuff dag, mycket blandade känslor. Det släppte lite när jag läst vad ni komenterat! Är någon intresserad av att höra mer varför det är som det är, dvs med boende, ekonomi osv så får ni gärna skicka ett PM så kan jag berätta det jag orkar. Och jag kan garantera er, mina långöron mår prima. Kan försöka fixa en video efter helgen så att ni får se med egna ögon hur dom har det. #45 Nej absolut inte! Jag är tacksam för det stöd jag fått utav dig. Smällen jag fått är av Lina R, och jag dömer inte folk. Men sättet hon har betett sig mot mig idag är oacceptabelt. Hade jag fått höra det hon skrev för flera månader sedan då allt var kaos så skulle det inte gått bra alls för mig. Men idag är jag stabil nog att ta det, men tycker det är grymt tråkigt att döma folk pga att jag inte har en extra bur. Har flera gånger förklarat för henne men hon väder allt mot mig. Känner att det inte är någon ide att diskutera med henne då det inte leder någon vart. Många kramar till er, fina människor som förstår och stöttar!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#48 Du skriver så himla bra. Jag har själv haft ett väldigt trassligt liv. Så vill du prata så finns jag här :)
Dvärgvädur i Viltgrå
#49 Jag skickar ett PM med min msn så kan vi prata liv, harar eller vad som helst. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag är helt ointresserad av att mucka gräl eller höra din livshistoria. Den här tråden hade lika gärna kunnat startas av ett barn med rika föräldrar, men som inte får bygga fler burar. Jag bryr mig inte om varför. Jag bryr mig om att det finns ett problem som måste lösas, och det nu. Två månader är lång tid i ett kaninliv. Du skriver att du har en innebur ledig - så låna ut kaninen på foder med bur inklusive. Kontakta närmaste djurhem och fråga om dom kan ställa upp. Fråga närmaste stall. Kontakta närmaste uppfödare. Bra kaninhållning handlar inte enbart om hur bra dom har det när dom har det bra. Det handlar också om hur snabbt ägaren kan lösa problem när dom dyker upp. Och som sagt; jag har inget emot dig som person, jag känner inte dig, och jag är helt ointresserad av att bråka. Om du tolkat mina inlägg väldigt negativt så beklagar jag, men jag är noggrann med att uttrycka mig neutralt eftersom jag som sagt är ointresserad av nätbråk. Jag bryr mig om djuren. Och många trådar här på kif handlar tyvärr om de problem som uppstår när man har små marginaler och ingen reservplan (ex alltid ha tillräckligt med burar för att alla niner ska kunna ha en egen, veta vem man ska ringa när kaninen blir sjuk, ha råd med mediciner etc). Du verkar ha en bra kaninhållning i övrigt, så varför inte lösa det här problemet istället för att komma med förklaringar?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag lånar inte ut mina djur längre pga att dom blivit vanvårdade på ställerna dom varit på. Hellre får hon sitta i en liten bur med hanen än att någon kanske gör henne illa igen. jag vet att det finns bra människor också, men litar inte på folk längre.
dom jag ska flytta till tänkte jag fråga om dom kan ha henne tills jag får komma dit, går inte det så får hon sitta med hanen.
honan har varit extremt brunstig med korta mellarum, det kan också vara en orsak då hon nu är snäll igen mot både människor och hanen.
tråden kan låsas då jag inte vill ta denna diskussion mer.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#52 Kanske hjälper att kastrera henne? Då kanske hon lugnar sig? :)
Är det ingen stor risk att kastrera en kaninhona? hon är 5 år och inte i bästa form om man säger så, men väldigt fin och i relativt bra hull. Hon har gått ner väldigt mycket då hon bodde inne.
vad brukar priset ligga på?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#54 Ja det är ju högre risker än hankanin.
Och dem bör ju vara i bra hull & kondition precis som hankaninerna.
Vet inte vad det kostar.
hur går det?
Mvh/Ellen<3
#56 Dom bor fortfarande ihop, inget bråk har uppstått så länge jag varit hemma. Inge morr när jag öppnat buren, lugn och glad i hagen.
Just nu är jag inte hemma, får höra efter helgen hur hon har skött sig.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
va bra!!
Mvh/Ellen<3
Jag har inte orkat läsa igenom tråden, men jag bor strax utanför gävle!
Och buren är sisodär 120 x 70 x 70 har jag för mig :)
Ok! Jag ska tillbaka till Borlänge på söndag, skulle kunna hämta buren då? :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jodå! De går så bra så :)
Jag bor i Åbyggeby, exakt adress kan du få i PM eller så :)
Tycker att du, TS, sköter dina kaninr riktigt bra, de får den kärlek de behöver, den vård. Lycka till med de små liven !
Tycker värkligen att dom som skyller kanske borde tänka efter lite? Det är ine enkelt i en sån här situation, så peppa eller knip igen…
Lycka till som sagt ! 
Åbyggeby vet jag vart det ligger då jag bott i Gävle hela mitt liv.
Ja skicka ett PM med adressen. :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Underbart att det löser sig med bur! Helt ärligt blev jag förskräckt när jag läste måtten på buren två kaniner bor i. Det är verkligen alldeles för litet. Hoppas det löser sig med kaninerna i framtiden, och att du tar det Lina faktiskt skriver på allvar. Det är trots allt liv man laborerar med, och du skulle inte vilja bo i en garderob i två månader för att dina föräldrar inte har råd med ett hus liksom. Ingen skriver av illvilja här, men ibland behöver man vara bestämd för att andra ska lyssna. Till en början lät du väldigt oangelägen om kaninernas välmående, faktiskt. Om man skriver en tråd får man ju vara beredd på att alla slags kommentarer kan droppa in och då får man försöka ta tipsen och kritiken som konstruktivt och positivt, folk vill ju bara att du och kaninerna ska få det bättre!
Men visst, man kan hamna i väldigt jobbiga sitsar ibland. Skönt att du kunde få hjälp att ta dig ur den.
Tråden kan låsas.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
# 65 Man låser bara trådar som "gått överstyr" och köp&sälj trådar ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Ok.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
fick du buren?
Mvh Alice och Morpen :)
Nej det behövdes inte. Problemet är löst.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Så skönt!!:D
Mvh Alice och Morpen :)