Vad är han för färg?
Vad är Alfons för färg. Jag som inte kan något om färger står som en åsna mellan två hötappar då folk dividerar huruvida han är viltblå eller chinchilla. Jag säger som väninnans 4-åring sa:
"Men Vejånikka, sej du inte att han äj igelkottfärg?"
Bifogar några bilder. Jag tycker att han blir mörkare i pälsen från dag till dag.
Naw, vilken sötnos.
Tack för svar, då hoppas jag att alla håller med dig så att jag slipper stå och lyssna på diskussioner om den och den färgen :)
#3 Tack! Hon är ute på "foder" nu :)
Jag är rätt så säker på att han är chinchillafärgad… Jag vet att man kan blanda ihop viltzobel (?) med chinchilla, men har bara sett det på lejonhuvade, men har kanske helt fel! ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Viltzobel. Måste kolla upp den färgen.
Jag tycker att han är mer chinchilla än viltblå när jag kollar bilder, men ska inte chinchilla vara mörk runt ögonen eller har jag missförstått?
#5 Hmm, nej det tror jag inte de ska? Kollade på www.kaninfarg.se och ja,.. du kan ju se själv! lättare för dig som äger kaninen ;) Du finner de under A-locus :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det var där jag läste och jag tyckte allt att jag läste att de skulle vara mörka runt ögonen. Jag måste ha läst på flera stycken för så stod det inte nu iallafall.
är bara tvungen att säga det gud vilken fin kanin! :O
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#7 Jaså? Ja, jag hittade inget om det, o ser inte så ut på bilderna, men ja.. Jag är heller inte så insatt i den färgen! :)
// Anka
#8 Jag håller med dig, det gör säkert han också ;)
#9 Jag tror du har rätt. Det står också klart och tydligt "vit ring runt ögat" så jag undrar hur jag har lyckats få det till mörkt. Det verkar som att du har stoppat den evinnerliga diskussionen om Vilken färg? han är. Nu bestämmer jag att han är chinchilla rakt av :)
Jag skulle definitivt säga chinchilla det är i alla fall inte viltblå eller viltzobel:P Viltzobel är mer åt det "ljusgrå"-hållet medans chinchilla generellt är snäppet "mörkare", som din är, Ang färg.. kring ögonen så ska chinchillafärgat ha en ljus ring kring ögat, supersnygg är han iaf!:)
#10 Haha där ser man :) Men jag kan ju inte lova något ;)
Lycka till med din fina pojk!
// Anka
Bara för att vara lite jobbig, haha, vad har han bak i släkten? :) har du närmre bild på nosen? :)
tänkte på det här med viltzobel.. :P
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
#11 är du säker på det där med ljusare och mörkare? :p
kolla på denna kanin http://duenellskaniner.weebly.com/destellos-coffee--donuts.htmlhttp://destellos.weebly.com/kevin-rudolf-kullen.html
(kaninen coffee & donuts)
och http://destellos.weebly.com/charm-bilder.html fast den är då brokad, men :)
tycker de är i princip samma färg x)
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
#14 Vad jag vet så ter det sig lite annorlundare på långhåriga kaniner :)
// Anka
#15 okej, men väduren är ju inte långhårig.. :)
#16 Nej, men om du kollar på kaninfarg.se så ser du skillnaden mellan viltzobel och chinchilla undre "A-locus" :)
// Anka
# 11 Majoritet på chinchilla då :) Tack å hans vägnar för komplimangen.
# 13 - Mamma är järngrå har jag för mig, pappa vet jag inte.
Chinchilla eller viltzobel.
#11. En viltzobel kan se precis ut som en chinchilla. Har själv en unge där jag inte vet om det är viltzobel eller chinchilla men då ena brorsan är brun zobel så är det mest troliga viltzobel. Mamman till denna är utställd på 94 (hermelin rex chinchilla) vilket är bra poäng för den varianten. Men nu tror ja att hon egentligen är viltzobel efter vad hennes ungar har fått för färger. viltzobel kan vara omöjlig att se när dom har fått päls, men en del ser skillnad när de är nyfödda, men en del ser precis likadan ut som chinchilla och då kan bara stamtavlan och led bakåt avslöja. Sen kan chinchilla bära zobel.. otroligt svårt med viltzobel!
Viltblå är den definitivt inte :)
# 20 Tusen tack, då kan jag säga att viltblå är han iallafall inte. Viltzobel har ingen tagit upp faktiskt så det är lite spännande att det kommer nu. Annars kan jag alltid säga att han är igelkottefärg, det fungerar ju också ;)
Haha nej viltblå är han absolut inte, om det är kaninfolk som påstår det, be dom kolla Kaninfärg.se ;)
Fast igeköttar är väll mer järngrå eller viltgrå. haha :D
Det är amatörkaninfolk som spekulerar fritt. Han är iallafall en färg som ger diskussion :)
Haha, personligen tycker jag att de är brungrå men om 4-åringar säger att det är så en igelkott ser ut så är det väl det ;)
ja tycker en 4åring så klart att den ser ut som en igelkött. bara roligt då :D
Det är ganska många "amatörer" här inne har ja märkt, jag är absolut ingen expert alls men kan berätta det jag vet :)
Viltblå kan vi definitivt utesluta!
Säger som några andra att han är antingen chinchilla eller viltzobel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Även jag säger viltzobel eller chinchilla. Generellt så verkar viltzobel vara vanligare än chinchilla. Även kaniner som är renavlad "chinchilla" i generationer (ex.vis Hermelin och Dvärgvädur) har visat sig vara viltzobel vid testparningar. Så alldeles enkelt är det inte, man kan inte allltid avgöra bara genom att titta på kaninen.
Generellt så kan sägas att en viltzobel har brunton och rubinglans, men det stämmer långt ifrån alltid.
Så chinchilla eller viltzobel är alltså buden. Han har börjat bli mer vit kring nosen nu de senaste dagarna ifall det har någon betydelse åt något håll.

Tror på chinchilla, men zoblar brukar ju ha zobelglans i ögonen, men det har inte chinchilla, om det kan vara till nån hjälp
#28 Som jag redan har skrivit så är det inte alla zoblar som har rubinglans.
Har du ingen stamtavla eller vet du färger på föräldrarna? Är det en kanin utan stamtavla kan du ju säga vad du vill av chinchilla eller viltzobel.. :)
#28 Hur ska den glansen se ut?
# 30 Nä, han är utan stamtavla. Jag vet inte om jag kommer att våga säga något. Då kommer det en motsägare som blir galen för att jag sa fel färg ;)
#31 Men ingen kan ju faktiskt rätta dig om ingen vet exakt Vilken färg? han är, med tanke på at vi inte vet stammen på honom ;)
// Anka
#31 Ett rödaktigt sken i ögat som man kan se i vissa vinklar.
# 32 Haha, så sant, så sant. Fast hans uppfödare håller till här så hon kan ju alltid rätta mig ;)
# 33: Jaha, vad läckert. Jag har trott att jag har inbillat mig för ibland ser man yttepytte rött i ögat. Inte som på albinos utan som att det skimrar. Sambon har sagt samma sak men vi slog det ifrån oss.
Haha, "Igelkottsfärg", det var ju väldigt klokt sagt :)
Se så enkelt fyraåringen gjorde det nu, så ska ni hålla på att krångla och dividera fram och tillbaka ;)
#34 Då vill jag påstå att han är vltzobel. En äkta chin ska definitivt inte ha rubinglans.
#35 Jag håller med. Igelkottsfärg funkar bra :)
#36 Så är det alldeles säkert, såvida inte både han och jag har sett galet.
Vet inte uppfödaren stammen på honom? Kanske lättare att veta då 
// Anka

#29 Nej jag vet det, men om han skulle ha det så är han ju zobel.
Mamman till alfons är viltgrå,(det är jag som är uppf till selma som hon heter)pappan till selma är järngrå och mamma till selma är viltgrå renavlad.
Pappan till alfons har jag för mig var svart,utan stamtavla så vad han har i bagaget vet jag ej=)
# 40. Jasså, det är du som har "gjort" fina Selma. Vad roligt. Intressant att få höra vad mormor och morfar är för färger :)
Jag tycker att Alfons ändrar färg fortfarande. Det ska bli spännande att se var han slutar. Just nu har han väldigt mycket vitt överallt.
#41 Har du förresten sett någon rubinglans i ögonen på han? ^^
// Anka
#41 ja precis,tyvärr finns inte selmas mamma längre=( hon vägde ca 13 kg innan sin död.
att han ändrar färg beror nog på att han fäller.sitter själv med en frasse hona som jag är tveksam på hennes färg.
visst mailade du mig ang belgisk unge,för du heter Veronica va?
det är jag som har Risboskaningård=)
han är fin din alfons!
Hej Veronica! Som sagt så är ju Selma viltgrå med så långt man kan se i tavlan har hon ju även järngrå i sig men då mamman härstammar från tyskland är de svårt och få reda på mer bakåt. Och genom att de var hennes första kull så var de lite chockande att hon har så pass mycket olika anlag i sig! Men naturligtvis glädjande för mig och se då jag gillar lite udda färger!
Pappan som du säkert minns visste vi ju inget om han hade ingen stamtavla. Han var ju inlånad som aveldjur då jag inte själv hade någon avelshanne då. De vi visste var ju endast hans färg som var svart.
Jag skulle tippa på chinchilla faktiskt han har en syster som jag träffar lite då och då och där konstaterade jag och en annan uppfödare den färgen..
Hur går de med Alfons? Är allt bra med er?
# 42: Jag tycker att de glimrar lite rött men helt säker är jag inte. Det kan ju vara ljuset som faller så också osv osv i all oändlighet.
#43: Det stämmer bra det att jag har mailat dig. Lite ofint måste jag ju säga att det var tur att du inte hade någon för Alfons är helt underbar :)
#44: Ja, chinchilla eller viltzobel, tycker som sagt var att ögonen glimrar ibland men som sagt, det kan ju vara ljuset. Oavsett färg så är han iallafall världens bästa kanin.
Det är bara bra med honom, han växer som han ska, är full av liv och bus, har full koll på saker och ting och ska kontrollera precis allt. Han avskyr förändringar och blir sur om det inte är på rätt sätt. Han är gosig som få, lyssnar bra på det man säger och lär sig otroligt fort.
Allt bra med er? Såg på hemsidan att utställningen gick ganska bra trots fällning.
#45 Med oss är de bara fint! Håller på o planerar näsra års kullar och de ska bli så spännande! Många ungdjur har ju flyttat till oss så de blir många första gångskullar.. :-) ska ställa ut nu 19/11 igen och får Selma en poäng som hon är värd så ska hon stambokföras på detta… Atlas ställs ju ut i B klass men vill ha poäng på honom för o se va han får nu när han inte fäller.. Har även beslutat mig för att para henne och Atlas efter utställningen.. De är min lilla kelgris nr 1! (De är han ja har som Avatar som jag pussas med.) så snart så har vi förhoppningsvis bebisar igen.. :-)

#45 Zobelglansen syns ju inte alltid utan som du skriver bara i vissa ljus. En chinchilla har ingen sån zobelglans, så då är han troligen viltzobel.
Måste bara säga att det är en sjukt fin kanin! =D Vad är det för ras? Väldigt långa öron.
#48 de är en belgisk jätte. Och de vet jag med säkerhet.. De är jag som har fött upp detta underverk! Och ja, han är sjukt snygg! :-)