Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 379 ggr
Ponnykanin
0

Rädda, osäkra och lite aggressiva.

Hej, hej.
Nu är det så här att jag gärna vill ha lite hjälp från er som är så duktiga på sådant här!

För ungefär ett år sedan nu övertog jag två kaniner ifrån en äldre gubbe som dog i cancer. (Okej, överdriven information kanske…)
Det är två hermelinkaniner, en hona och en hane, runt 4-5 år gamla.
Grejen är att kaninerna är väldigt rädda och stressade runt männskor, jag antar att gubben inte låtit dem gjort annat än suttit i buren.
Senaste året har jag alltså försökt visat för dem att jag inte är farlig och klappat dem i buren och tagit ut dem i kompostgallren jag har.
De äter som de ska och har bra hull, bara honan är lite smal över ryggen. (Om ni förstår vad jag menar)

Det är lillikillen jag skulle vilja ha hjälp med;
Han är väldigt rädd när man håller i honom och försöker gärna sprattla sig ur greppet eller klättra så långt upp på en som möjligt. (Slutar ofta med att han trasslar in sig i mitt hår och får panik och sprattlar.)
I buren och i kompostgaller-hagen är han omöjlig att fånga och anfaller handen om man kommer framifrån.
Han litar väldigt lite på mig och vågar inte äta något jag håller i eller så, men han vågar äta när jag ser nu. Och det är en klar förbättring.

Jag försöker låta det ta sin tid och har nu sett en förbättring sedan han kom hit, trots allt.

Frågan är hur ni tycker jag ska göra med honom för att gå vidare jag har inga större krav men skulle gärna kunna hålla i honom och släppa ut honom utan att han ser mig som ett hot. (Jag måste ju släppa ut honom endå men jag vill gärna kunna klappa honom och så)

Av någon anledning tycker jag otroligt mycket om honom och jag vill inte gärna göra mig av med min lillkille.

Tacksam för svar! :D

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.