Vilken ras skulle passa mig?
Hej! jag har funderat ganska länge nu på att skaffa kanin… det är absolut inte säkert att jag ska skaffa men jag är bra sugen ska ni veta!
Jag tänkte höra om det finns sågon spc lugn ras, självklart är det från indvid till individ men tex. hermeliner har jag hörs ska vara lite "piggare".
och sen tänkte jag höra om det är någon av er som har hund? hur funkar det? jag vet ju att många hundar är vänner med kaniner o så men min terrier har mycket jaktinstinkt, hur tror ni det skulle funka? jag har hamstrar och det går bra, hon kan tillochmed sova i samma rum som dom, men jag vet som sagt inte hur det skulle vara med kaniner eftersom som är större. Jag hade önskat att jag kunde ha en kanin på foder för att testa eftersom jag vill djurens bästa, vill ju inte att min hund ska bli stressad o inte kaninen heller!
nu vart det lång text :P Tacksam för svar! :)
MVH Anja
//Anja
Jag tror en dvv skulle passa utmärkt.Fast det är ju såklart olika,lejonhuvad kanin brukar också vara lugna.Fast jag skulle också rekomendera holländare,supersociala,trevliga,glada lite mer fart i men lugna ändå.
Hunden låter jag någon mer erfare svará på :P
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

#1 okej tack! jag ska läsa på om dom raserna då :)
//Anja
Vad gäller hunden är alla hundar olika och hur det funkar med din hund och kanin kan enbart du svara på. Jag har hund utan jaktinstikter och han jagar kaninerna och tror de är lunch därav får han aldrig vara i närheten av de,. En terrier med inpräglade jaktinstikter skulle jag genom ren gissning tro vara på kaninerna ganska mycket och då är det viktigt att kunna hålla hunden och kaninerna isär från varandra.
Jag rekommenderar ju såklart dvärgvädur eftersom det är "min" ras.
Samtliga dvärgvädurar som varit i min ägo har samtliga varit kelsjuka, superlätta att ha och göra med och väldigt lugna.
Dvärgväduren jag har nu är ex inte uppvuxen med hundar, men bryr sig inte alls om våran valp.
Dock är det väldigt olika och det hänger ofta mycket på hur hunden reagerar på kaniner.
Så länge hunden är lugn och inte bryr sig nämnvärt brukar det oftast kunna gå bra.

#3 okej tack för svaret! jag har aldrig haft kanin tidigare utan bara en sommarkanin för jätte länge sen och då hade vi inte hunden.
Hon skulle nog också se kaninen som lunch men jag skulle ha dom väl åtskillda för jag skulle anagligen ha kaninen i "lekstugan" ute på gården.
//Anja

4 okej, ja om det blir att skaffa kanin så blir det nog dvv :) jag vart helt tokkär i dina ninisar när jag var och hämtade bejla! so otroooligt vackra!!
Greta (min hund) skulle inte bry sig om den när hon inte såg den, men om hon såg den skulle jaktintinkten krypa fram… jag vill verkligen inte utsätta kaninen för stress, tänk själv och leva och vara rädd hela tiden! ushh! :(
Sen hade jag velat ha en vuxen kanin och inte en unge, jag hade lätt kunna tagit emot en tex omplaceringskanin.
Anledningen till att jag vill ha en vuxen är för att då vet man ju hur tempramentet är. en väldigt aktiv kanin skulle nog inte passa min familj och förhållanden med tanke på hunden och så :)
//Anja

Dvv är att rekomendera :) Har 2 lejonhuvade dvv, och dom är super keliga :D Vi har även 4 hundar och ingen av dom bryr sig, Kaninerna bryr sig inte heller, dom är lösa ute tillsammans och Ludde, min hane han hoppar upp på hundarna när dom sover och typ jagar dom på lek och sen gör han små glädje skutt mitt i :)
Men vet inte hur det är med jakthund, vi har en fågelhund, hon intresserar sig vädligt mycket och vill sticka efter fåglar ute, men fåglarna hemma bryr hon sig inte om då det inte är okej :) Så det är bara att lära hunden att det inte är okej att göra något mot kaninen :)

#7 tack för svaret! :)) jag tror det är väldigt svårt att lära bort jaktinstinkten :/ hon är verkligen värdens snällaste hund men även om man tros ha lyckats lära bort instinkten så kan men endå inte lita på en sån hund, när väl jaktinstinken tar över så är det kört :( sen somsagt så skulle jag aldrig låta dom nosa på varandra eller vara i närheten :)
//Anja

#8 nej jaktinstikten går inte att lära bort, men därimot att han inte får jaga eller ngt med djuren ni har hemma.. Så har jag gjort, Min hund vill fortfarande sticka efter fåglar ute, men vi har lärt henne att här hemma så får man inte göra så med fåglarna, dom tillhör familjen och du ska ge sjutton i dom :)
Kan svara på "hundgrejen" :P
Har själv erfarenhet av hund o kanin!
Ibörjan brukade hundarna stå och skälla, men sen efter ett par veckor, slutade dom intressera sig för kaninen.
Då och då kanske dom står framför buren, men skäller gör dom aldrig.
Jag var sträng, och hundarna fick inte skälla vid buren.
Mamma var också sträng.
Så det funkar med hund och kanin =3
Jag har en schäfer som älskar min kanin, men ute jagar hon harar :S

tack för alla bra svar! :D
//Anja
hundarna är tikar,kanske är det skillnad, mer modersinstingt kanske.
kaninerna var nyfikna i början å hoppade efter hundarna.
tikarna gillade direkt att slicka baken och i öronen.
angående rasval så är mitt tips? vagt då vi bara har erfarenhet av våra två, en dv vädurs hona och en dv lejon hane.
hanen är lugnet självt men trevlig och gosig. honan är följsam och vill vara med överallt å ha koll på oss. mkt snäll och rar men med mera fart i benen.
gillar du små söta öron, lurvig päls som behöver borstas då är lejon/löwen mitt bästa tips?.

#14 jag har också en tik, men det är de att jag har haft hamster i ett år nu och om jag her någon av dom i en transportbur och ställer ner på golvet för att "träna henne" så blir hon tokig och börjar skaka och smyga.. kan kanske lägga upp en video så ni kan gämföra era hundars beteende gemfört med min lilla frökens :)
//Anja

Jag har kaninungar som är korsning mellan dvärgvädur och lejonhuvad tillsalu :) Och så har jag en vuxen lejonhuvad honkanin som jag hade tänkt sälja också ;)
Paulina Borg
Jag tycker helt klart lejonhuvad kanin! Underbar ras med häftigt utseende!
Lejonhuvad kanin:D Jag tycker dom är olika, vissa är jätte lugna och andra lite mer fart i men dom alla är underbara! Min hund tycker att kaninerna är jätte kul och blir lätt för uppspelt, sen de andra hundarna kan gå lös med ninerna:)
Jag har en terrier med väldigt stor jaktinstinkt, och visst gick det att lära henne att låta bli kaninerna. Dock märker man att det "tar" väldigt mycket på henne att ha en sån självkontroll, och man märker att hon stressas av kaninerna även om vi har lärt henne att hon inte får skälla på eller jaga dem. Så jag skulle absolut försöka se hur hunden reagerar med kaniner innan ni skaffar någon. Nu var kaninerna här före hunden för våran del, men om det hade varit tvärtom och jag hade vetat att det hade varit stressande för henne hade jag inte skaffat kanin. Så tänk efter ordentligt för allas skull :)
Ang. rasval så tycker jag att man måste träffa olika kaniner och känna själv vilken man dras till, det är svårt att säga att en speciell ras passar alla. Men om du är nybörjare rekommenderar man ofta någon av dvärgraserna just för att de är små, lätthanterade och allra oftast väldigt snälla.

okej min kompis har en kaninfarm och har över 100 kaniner, jag ska åka och hälsa på henne. dom har olika raser också så det ska bli intressant ! :) jag ska såklart fortsätta fndera och om jag ska skaffa så blir det efter jul nån gång, jag vill förbreda mig och läsa på mycket innan och även försöka hitta någon som behöver kaninvakt eller nått så jag kan testa hur det går men vovven :)
//Anja

åå! har helt kärat ner mig i raserna lejonhuvad och teddyvädur!!
verkar ju som helt underbara små gosbollar!
//Anja

Jag hade mina 2 kaniner i sommras ute på gården, en i en bur som är ganska nära backen och en högt upp. hade då också en gråhund och dom ahr ju lite jaktinstinkter, men fungerade bra, lite nyfiken va hon och alltid varit ivrig men kaninerna skrämdes inte, men dom är itne lättskrämda heller!
Nu har vi en liten hund hemma under dagarna som springer runt buren och jagar/leker med kaninen. Men det ser ut som kaninen ser det mer som lek, o skulle han vara utanför buren skulle han säkert jaga hunden som är ungefär lika stor :P
Lejonhuvad kanin måste även jag säga! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#22 åww så otroligt fin!!
tack för alla tipps och svar! om det blir en ninis så blir det en lejonhuvad eller teddydv HELT KÄR! :DD
//Anja

#26 ååw sluta fresta mig! guuu så söta! asså fy så himla olagligt söta!

Hihi ni får gärna lägga upp mer bilder på lejonhuvade och teddydv!
//Anja
Har en chowchow, han jagar rexarna och hermelinerna som är lite rädda av sig, mina dvärgvädurar som gärna är med och leker med honom eller faktiskt bli lite små sura på honom är han skit rädd för. Min äldsta kanin går han inte i närheten av, medans kanin i fråga faktiskt skuttar efter i ren nyfikenhet haha och hunden springer haha!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

SHIT va fina!! är så sjukt sugen!!!!
//Anja
Ja, de flesta har ju sagt det redan jag skulle säga. Men jag vill bara slå ett slag för teddyväduren. ^^ Mina teddyvädurar är de socialaste djur jag haft (förutom hunden eventuellt). Nu är alla teddyvädurar olika, men jag kan lova dig att de i regel är helt underbara. Sedan kanske vanlig dvärgvädur är att föredra om man är total nybörjare… i för sig var min allra första kanin teddyoch det funkade. Man ska bara vara medveten om att det kräver pälsvård!
Rexar. rex dvärgvädurar och dvärgvädurar är UNDERBARA 

åww va gullig!! tack för alla råd! är fortfarande skit sugen på en liten ninis!
//Anja
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
…och Hailey, även hon är Teddylöwen :) Jätte trevlig och lugn ras enligt mig!
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
Nu har jag inte läst alla inlägg, men asså det är typ omöjligt att lära en hund med jaktinstinkter att låta bli kaninen! Jag hade min förra kanin i mitt rum son jag alltid stängde men en dag så blåste dörren upp och en hund kom in! Kaninen dog :(
Hur mycket vi än säger till kommer alltid hundarna vara intresserade av vad som är innanför dörren (men en av våra hundar tycker det är jääättejobbigt att vara vid dörren för att han vet att han inte får)
Nu kanske det är svårare med större hundar! Men lita aldrig på hunden.
Köp en stooor belgisk jätte som kan bita tillbaka :P

så sjukt otroligt söta så det är inte sant! <3
#37 beklagar!! desamma hände med min förra hamster som jag rastade i badrummet, min bror och hans barn som var 3 år var här och jag hade ställt en stol + satt upp lappar för badrumsdörren men han lyckades öppna den endå och hunden smet in :'( men hon bet inte hål i skinnet eller nått men han måste ha fått några innre skador då han blödde ur munnen :( ushh har inte kommit över det än!!
Planen är att jag ska ha kaninen lös i mitt rum och runt väggarna och dörren ska jag ha kompostgaller så den inte kan bita på lister och sladdar så även om dörren skulle blåsa upp så kan inte hunden komma in (om hon inte lyckas hoppa över men det gör/kan hon nog inte för hon är jätte rädd för kompostgaller), men hon är för det första nästan aldrig på övervåningen och det är 2 stängda dörrar hon måste komma förbi för att komma till mitt rum. :) men hur är belgisk jätte kanin då? :P
när jag hade sommarkanin för typ 11 år sen hade vi en jäte stor kanin ^^
//Anja
#38 Bara man håller dörren stängd och har en massa koll så funkar det ju.
#39 Jag skämtade om belgisk jätte :P Men det hade varit bra, får väl avla fram en kanin som kan försvara sig :P
Jag tror att man kan lära alla hundar att acceptera vad som är familjemedlem och vad som är mat.
#41 -Har du hund? Asså vi har apporterande fågelhundar. Det är omöjligt att lära dem att kaninen inte är mat, deras instinkter kommer alltid vara kvar!
#38 justja glömde, tror min kanin dog av chock hade blivit attackerad av hunden förut men klarade sig då, kommer heller aldrig glömma! Värsta dagen i mitt liv! Synd med hamstern! :(! Fortfarande får jag panik så fort jag hör någonting låta, tror alltid att de är hundarna som kommit in till kaninen :( frågar 200ggr per dag om jag stängt dörren, fastän jag har det. Är jätterädd att jag glömt stänga dörren och så!

#43 ja exakt så är jag också!! :o
#42 tyvärr går det inte att lära alla hundar… :/ trust me!
//Anja

igår var jag hos min kompis som har typ 100 kaniner och guuuud vad sugen jag är på att skaffa! men en sak jag la märke till var att dom hårade jätte mycket! :o finns det ingen ras/pälssort som inte hårar så mkt eller gör alla det?
//Anja
#45: Alla kaniner fäller, men inte jämnt.
Utan de brukar fälla inför våren/sommaren och sen inför vintern.
Hur mycket de fäller är också individuellt.
Vissa fäller hur mycket som helst men väldigt kort tid, andra fäller mindre men under en längre tid.
Men ju mer päls, desto mer att fälla i princip.

okej tack ! :)
//Anja

jag är i stockholm från idag till på fredag (v.42.) är det nån som har något tipps på något man kan göra som har med kaniner att göra tex. någon utställning mm.? :))
//Anja
Jag har hund, och det går super. Beror ju på vad man har för ras, om det är en jakthund eller vallhund (vi har vallhund). Hon är supergullig mot Sotan och tror att det är hennes valp, hon slickar hennes mage och försöker få henne att bajsa men det stressar inte Sotan och hon säger till när hon tröttnar. Dem brukar äta morötter tillsammans och Sotan följer efter Missy och vill gosa.
Ang hund, så är det träning som allting handlar om, inte ras eller vad hunden är avlad till utan enbart ägaren och träning
Visst, vissa hundar är svårare än andra att träna men det går att lära alla hundar att låta bli saker bara man lägger manken till :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.