Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1564 ggr
Lurvas11
0

Kal i naken? Orolig....

Hejsan!

Var ute för en stund sedan och upptäckte att Lurvas hade en kal fläck i nacken, ca 2-3 cm bred. Jag har aldrig sett något sånt i hans nacke förut.

Vad kan det vara?

Tacksam för svar!

/ Lurvas och matte

Hälsningar Lurvas11Glad

Lina R
0

fällning, kvalster, ringorm, bild :-)?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lurvas11
0

ska försöka fixa bild till ikväll…

Hälsningar Lurvas11Glad

Lurvas11
0

#1 tror du att han kan ha haft det länge utan att jag har sett det?

Hälsningar Lurvas11Glad

Henwen
0

Min franska hade det, var kvalster då, veterinären löser det med lite medel i nacken bara:)

Lurvas11
0

#4 ok

Hälsningar Lurvas11Glad

Gimbergsson
0

#5: Som de övriga sa mjällkvalster är det mest troliga. Det uppkommer oftast vid fällning.
Det är inte farligt, men det kan krävas en behandling.

Lurvas11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, nu har jag fixat bilder.

Hälsningar Lurvas11Glad

Lurvas11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till…

Hälsningar Lurvas11Glad

Nonu
0

Som jag förstått det är det inte helt ovanligt att lite mer pälsade kaniner blir kala, under perioder. Om huden ser okej(ej torr, röd utan rosa och välmående) ut skulle jag inte bli så orolig.. Det ska inte vara så under några längre perioder men det kan bero på fällning eller hormonförändringar när årstiden förändras.. Är du orolig tveka inta att kontakta vet!

Lurvas11
0

#9 ok

Hälsningar Lurvas11Glad

Henwen
0

Ser inte ut som den kala fläck min hade, det där ser möjligen ut som fällning:) avvakta och se om de blir mer

Lurvas11
0

#11 Ok. Ska höra lite med mamma också då en av våra förra kaniner också hade något liknande i nacken.

Hälsningar Lurvas11Glad

[Luppa]
2

Vissa Lejonhuvade (främst hanar tror jag) brukar kunna bli lite kala i nacken i perioder

Lurvas11
0

#13 ok. det visste jag inte.

Hälsningar Lurvas11Glad

[Momiji]
1

Set ut som Momiji gjorde när han fällde(lejonhuvad dvv/hermelin) och håret kom tillbaka av sig självt efter att litet tag bara. Tror inte att det är något farligt Glad