Frågor om päls och färg
Hej! Har lite frågor om vad olika ord innebär;)
Vad är peking och rexpäls? Hur svårt är det att sköta teddykaniners päls? Vad är skillnaden mellan en "riktig" teddykanin och en med teddypäls?=)
Peking - Det brukar man kalla en kanin som fällt sin teddypäls. De har lång päls på sidorna och i ansiktet, men kort på ryggen.
Rexpäls - En sammetslen päls, finns på både dvärgvädur, hermelin och rasen rex (finns säkert på fler raser också). Vissa hävdar att rexpälsen ska vara bättre för allergiker, men jag har ingen aning.
En teddykanin behöver få sin päls borstad ungefär en gång i veckan, andra mer och vissa mindre. De behöver särskilt mycket pälsvård som unga.
Sista frågan förstod jag inte, vad menar du med "riktig" teddykanin?
Är du sugen på en teddykanin får du gärna kika in på teddykaniner.ifokus! 
Tack så mycket för dina svar:) är ofta inne på teddykaniner.ifokus
vilka färger finns teddykaniner i? Rasen är inte godkänd va?
Så lite så! Ojdå, kommer inte ihåg att jag har sett dig där. 
Med teddykaniner, menar du då dvärgteddy och teddyvädur? Dvärgteddyn har stående öron, teddyväduren är större med liggande öron. Båda raserna finns i en mängd olika färger, ofta wienertecknade, men är inte godkända.
Tack igen
ja det var de jag menade:P
två frågor till, är dvärgteddy eller teddyvädur dyrast? Finns det någon uppfödare i Skåne som föder upp dvärgteddy kaniner?
Precis som ovan berättat ligger skillnaden mellan teddy o peking i pälsen o dess längd, en teddy har ca 10-15 cm lång päls över hela kroppen. Haft en teddytös o hon behövde borstas varannan dag upp till 8 mån ålder sedan 1 gg/v. Hon hade dock lite ullig päls som lätt tovade sej men fin var hon ju med sin långa 12 cm långa päls, mkt jobb dock..
En lejonhuvad el peking behöver knappt alls hjälp med pälsvården o en normal el rex behöver ingen eg hjälp alls men skönt vid fällning borsta bort lite ev. En rex fäller försås oxå inför vinter o sommar 
En dvärgteddy/lejonteddy är mindre i storlek än en teddydvvädur
ca 0.5-1 kg skillnad
#5, Jag tror att de kostar lika mycket, alltså runt 800. Det finns minst en uppfödare av dvärgteddy i Skåne som jag vet om, kolla uppfödarregistret på teddykaniner.ifokus! 
#6, Fast min erfarenhet, och andras också, av sk. "pekingar" är att deras päls tovar sig mer än teddypäls. Men det är nog olika.
Jag har en dvärgteddy ''teddylöwen'' på typ 4 mån :) Dock ingen stamtavla.. Hona. Färgen på henne heter:
Weinertecknad gul/svart japantecknad. Hon hade lite tovor när jag köpte henne och har några kvar.
Finns i Skåne
Kan EVENTUELLT tänka mig att sälja (om du är intresserad altså)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#8 Åh vad söt:') lagom mycket päls också. Har hon hoppat nått? Hur mycket skulle du isf sälja henne för?
#8 Om du vill kan du PM:a mig med mer info om henne!;)
Värt att nämna är väl att "peking" är ett slang bord för överpälsat lejon.
Teddylöwen är en lejonhuvad kanin som fått teddypäls, medan dvärgteddy är "äkta", om man säger så :P
Har en teddypälsad kanin bra kvalité på pälsen ska man inte behöva borsta pälsen mer än en gång i veckan, jag kollar bara igenom mina teddysars päls och borstar var eller varannan vecka :)