Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 817 ggr
Lusthan
0

Tror han är hård i magen

När jag kom hem i Måndags efter jobbet upptäckte jag att min Sture (bekgisk jätte på fem månader) hade bajsat konstigt. Det var stora kletiga högar lite här och var. Han har sedan dess också varit lite småhängig och inte lika social som vanligt. Jag höll koll på han och han äter sitt hö, lite bröd, dricker vatten, tvättar sig och rör sig men jag tyckte ändå att det kändes som att det var något. Jag är hemma hela tiden och har han under uppsikt men har inte märkt något speciellt än så länge.

Idag nu så har jag upptäckt att han bajsar små små kluttar, mindre än hermeliner gör, stenhårda. Är det så kanske att han är hård i magen och vad gör jag åt det? Han äter ju men inte så gärna något annat än bröd och hö. Kan jag ge han något som underlättar eller är det bara att rusa till veterinär? Ska ringa veterinär också nu när de har öppnat efter lunchen tänkte jag.

Lusthan
1

Har läst en del om förstoppning hos kaniner nu och det verkar som att paraffinolja, A-fil och ananasjuice är något som kan hjälpa till. Jag har filen och juicen och ska köpa paraffinoljan när karln slutar jobbet (han har pengarna). Han är inte helt borta och vägrar äta och sånt men det är gränsfall just nu känner jag. Han mår mycket sämre än han gjort föregående dagar. Men han äter i alla fall och juicen var smaskens så jag hoppas att det ska hjälpa.

Om någon har något annat tips? så är jag öppen för det. Nu ska jag ringa veterinären också.

Lusthan
0

Har pratat med veterinären. Fick en tid imorgon. Vad kan jag göra till dess om det är förstoppning han är på väg att få? De trodde att han kunde ha problem med tänderna och att det var därför jag ska in men om det nu är förstoppning så kan jag ju hjälpa till och lindra innan vi åker dit. Kanske det inte ens behövs om han mår bättre imorgon.

http://www.lusth.org/2011/10/min-sture.html

[Cameliont]
0

Testa att ge sånt som är lösande, som äpple tex. När mina får smaka lite sånt blir de lösare i magen. (Kanske mest för att de får det så sällan).

Annars funkar säkert katrinplommonpuré som man ger till förstoppade barn, om han gillar söta grejer så är det kanske lättare att få i honom än olja och sånt? Mycket hö ger stora torra kulor.

Annars få i honom vätska och se till att han rör på sig.

Hoppas allt går bra med fina Sture hos veterinären!

natha-mjau
0

prova olivolja, det mjukar ju upp

[Cameliont]
0

Just det, probiotika är bra. Finns människojouicer som innehåller det och kan hjälpa till att få ordning på bakteriefloran i Stures mage.

Lusthan
0

Veterinären var inte säker på att det var magen och skulle därför kolla munnen och lite sånt. Nu är jag grymt glad att jag har försäkring på han… Han har fått paraffinolja om det ändå trots allt är magen. Ska kolla om de har Proviva på Ica här nere i nån god variant. Den är ju lite godare än filen men innehåller bra bakterier. Jag lär få svårt att sova inatt. Lilla Sture…

Alone
0

sover han på djukhuset? eller du kanske bara pratade med vet i telefonen?

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Lusthan
0

Jag pratade med vet via telefon för rådgivning och i detta fallet tidsbokning. Ska se till att han dricker och äter tills imorgon så får vi se vad de säger. Sjukt glad över försäkringen då han ska felsökas. Kan ju kosta lite annars…

Alone
0

jaha okej :) håller tummarna för han!

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Lusthan
0

Tack. :-)

[_annaH]
1

Skulle börja med att sluta ge han bröd. Kaniner har svårt o smälta mjöl osv..

Hoppas det löser sig med lillen!

Lusthan
0

Aha, det visste inte jag. Vi gav mina kaniner när jag var liten bröd hela tiden utan att de mådde dåligt men då slutar jag direkt. :-)

[_annaH]
0

Jo, då o då kan man ge dom men inte varje dag :)

Lusthan
0

Okej, ja det är så jag gör förvisso. Jag ska tänka på det. Nu har han ätit gräs och rivet äpple i alla fall och verkar lite piggare. Håller tummarna nu för att han ska bli piggare.

Lusthan
0

Kan meddela att Sture fick dropp hos veterinären och tänderna är det inget fel på men han verkar vara på god väg att bli förstoppad så därför var paraffinoljan igår ett smart drag och att åka in. Det var billigare än jag trodde att det skulle bli, inte för att det spelar så stor roll egentligen när han är sjuk men ändå.

Nu mår han relativt bra, mycket piggare än igår, äter nästan allt han kommer över som han brukar.

Veterinären tyckte att han nu de närmaste dagarna skulle äta enbart hö och lite pellets och att jag i framtiden är mer försiktig med grönsaker och särskilt frukt.

Annars blev han poppis bland folket där borta på grund av sin storlek och gosiga öron. Det gick jättebra och jag är glad att jag började fundera över vad som var fel. Hade jag inte varit hemma igår och inte märkt något så hade han nog varit borta nu..

[Cameliont]
0

Tack för de goda nyheterna!

Lusthan
0

Det är ju så skönt och så orolig jag har varit. Nu sitter han och dricker vatten och äter pellets och hö utan att man behöver truga och utan att han ser plågad ut. I med lite paraffinolja innan jag ska sova så är han snart normal. Känns inte bra att jag är borta imorgon på dagen men han är så pass pigg att jag nog vågar låta han vara själv en stund imorgon när jag jobbar.