Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1748 ggr
Suskiv
0

Varför bryr sig en del inte?

Vi har fått nya grannar som har en kanin som de inte vet hur det ska ta hand om.

Den bor i en pytteliten betesbur, har knappt inget hö (det lilla som finns ligger nertrampar bland spån och kiss/och bajs.) och så fri tillgång på kräcker och gnagarblandning.

När jag pratade med dem så fick jag veta att de planerade att köpa en Trixie vinterbur. Jag sa då att de burarna inte är lagliga eftesom de är för små. Berättade även att det är viktigt  med hö till kaninern och att de borde byta ut gnagarblandningen mot pellets.

Men inte verkar de bry sig. Idag kom deras nyköpta vinterbur. En trixiebur som inte har godkända mått.

Hur mycket ska man lägga sig i egentligen? Jag tycker det är så trist när folk inte bryr sig om hur man bör tar hand om djuren utan fortsätter att göra fel trots att de fått information.  Samtidigt vill jag inte orsaka dålig grannsämja, vi bor så tätt inpå här att det gäller att hålla sams.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Clariiz
0

Du klan ju anmäla anonymt till länsstyrelsen. Eller gå och prata med dem igen. Kanske kan du bjuda hem dem på en fika, och visa hur dina kaniner bor? Prata om hur roligt det är de också skaffat kanin och förslå att ni någon dag skaköra lite Kaninhoppning tillsammans?
Då kan du samtidigt tipsa om den här sidan, och ge diskreta men bra och viktiga råd. :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
3

Jag hade anmält anonymt till länsstyrelsen. Eftersom den bor olagligt och får helt fel utfodring.

Eller skrivit ut papper om lagliga mått, foder osv och gett dem det, och pratat med dem:) Förklara hur man ska sköta en kanin osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sweety
3

Är inga av Trixies burar lagliga? :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

spacesheep
1

Eftersom att du pratat med dem och informerat dem om att det de gör är fel, och att de fortsätter göra det tycker jag absolut att du borde anmäla dem till länksstyrelsen. Kaninen ska inte behöva lida för att ägarna inte är lyhörda

dermot
0

#3 Hm. nej jag tror inte det, men det finns burar som är väldigt lika Trixieburen som har godkända mått :) Har själv en sådan!

Till TS: Jag tycker - som många andra - att du anmäler till länsstyrelsen, sedan om de gör sin plikt eller ej, kan inte jag svara på.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

CorneliaAndersson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Anmäl tycker jag!! Eftersom du redan sagt till dom :P Lycka till :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Sweety
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#35 Aha, jag har två burar som ser ut så här. Det bor en i varje bur så dom har en över och en undervåning samt ett lite mer "skyddat" rum. Jag tycker att det är ganska stort… Men vad vet väll jag. :/

OT, jag vet.. Sry. :*

(Bilden är tagen från google.se)

Fridaaaa
0

#7 Har du mätt innemåtten i varje del? :)

Sweety
0

#8 Nej det har jag inte. Menar du från golv till tak då? :)

dermot
0

#9 Ja och från sida till sida :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#9 Ja och sidorna, alltså på varje våning :)

Sweety
0

#10 & 11 Jag ska göra det imorgon efter skolan. ;)

Suskiv
0

Den de köpt är en sånhär http://www.trixie.de/de/prod/Kleintier_Kleintierstall_mit_Freilaufgehege,14018 och den är ju för låg invändigt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Sweety
0

#13 Vilka mått är godkända? Oskyldig

Fridaaaa
0

#14 Bredden måste vara minst 50 cm och höjden minst 50 cm (och har man våningsbur räknas var våning för sig inte ihop). på dvärgkaniner under 3 kg.
Och den måste vara minst 0,5kvm på våning :)

kaninsnobben78
0

# 6 Vilken dum granne  som inte vet om kaniner  och inte bry sig  om kaniner

Jag håller med dig  kaniner ska altid ha hö i buren

Jag hatar folk som inte bry sig om djuren  då ska dom inte ha djur  som inte ge kaninen hö

Är inte Trixie burar godkända?

Jag har en fyra fackare  den är 170cm och varje fack är 80x80 cm

min bur är godkänd allafal mina har bolåda

cocos_t
6

Anmäla kan du göra, men anonymt blir det bara på pappret för din del. Det är förmodligen bara du som kritiserat hur de sköter kaninen, så de kommer klura ut i en grisblink att det var du som anmälde. Om nu länsstyrelsen ens gör något, vilket jag inte tror de gör. Jag tror inte du kommer någonstans med att anmäla, mer än att riskera grannsämjan.

Visst, buren är lite låg och är inte bra, men det är som det är just nu. Där tror jag inte du kommer kunna göra någon skillnad. Det du kan möjligen kan påverka är att de börjar ge kaninen bättre mat och sköter om den på ett bra sätt.

Här kommer en tanke:
Det räcker sällan med information, det behövs motivation. Sist jag kollade var pellets från granngården brutalt mycket billigare än fröblandningar. Det kanske kan motivera dem att ge den pellets;) De kanske vill vara med och dela en säck? Om du i dagsläget inte köper säckvis med pellets, så kanske du ska börja, bara för att få en anledning att dela med grannen. Vet inte vilket slags hö du ger dina kaniner, men om du köper höbal från en bonde, kanske du kan höra om de vill vara med och dela? En hel höbal tar ju så mycket plats… (Eller hitta på någon annan anledning till att dela ett hö-inköp med dig. Granngården har ex. ofta billigare pris på hö om man köper 4 påsar).

Det är inte fult att luras om syftet är gott, dessutom sparar de pengar, vilket dina grannar verkar vilja eftersom de köpt en liten bur.

Ps. vänta med att tippsa om denna sidan tills denna tråden fått några dagar på nacken;)

[sessa922]
0

#17 bra tips?! :)

kaninsnobben78
1

#18  Jag hatar folk som inte bryg sig om ett djur

Jag hade en grane  som köpe  tvä kaninungar av mig en gång    sen  gav bort dom till annan  det fel  göra sådan

en grane va hemma hos mamma   hade två kaninungar  dom sen rese bort  kaninerna  sade utan mat ,vatten  en anngrane brev borde  sa vi kan ge kaninerna vatten  jag gav kaninerna vatten så hade inte kaninena någon hö eller spån eller halm till kaninen

det hemskt se djuren sådan sätt

HolyFuck
0

Hade de inte lyssnat när man vänligt försökte förklara, så hade jag anmält dem. Ingen tvekan.

Brunokanin
3

Tyvärr har kaniner så låg status. Jag blir arg bara av att det på kaninfoder i matbutiken alltid är ett litet barn på framsidan av paketet. Det säger väl allt, kaniner säljs som djur i bur och leksaker till barn. De marknadsförs på det viset vilket är helt felaktigt. Tyvärr köper många från zoo dessutom där man får sk. "startpaket" med kaninen med en bur med olagliga mått, saltsten och gnagarblandning. Suck! Många bryr sig inte tillräckligt för att läsa på själva hur en kanin ska skötas för att må bra.

Jag tycker att du TS ska tänka dig noga för innan du anmäler. De kommer definitivt veta att det är du som anmält. Vill du sätta dig i den situationen med osämja i grannskapet? Av princip har du rätt i att de förtjänar en anmälan, men den enda som blir drabbad tror jag är du själv. Kanske då kan hjälpa kaninerna utan att hamna i bråk med grannen? Tycker #17 hade kloka tips?.

Fridaaaa
1

#21 Håller helt och hållet med dig där

Sweety
0

#15 Jag har inte vart inne på ett tag men varge våning är 50cm hög och 80 cm bred. :)

Fridaaaa
0

#23 längden då? För en godkänd bur måste vara minst 100x50x50 för att vara godkänd. Är den 80x50 är den inte godkänd

Sweety
0

#24 Jag förstår inte riktigt vad du menar.. vart ska det vara 100 och vart ska det vara 50 som minst? :P

Fridaaaa
0

#25 Kortsidan måste vara minst 50 cm, och höjden (alltså invändigt utan ben) minst 50 cm. Men för att det ska bli minst 0.5 kvm om man har en kortsida som är 50 cm måste långsidan vara minst 100 cm.

Sweety
0

Haha okej. Ska ut och mäta igen sen. Det var typ en månad sen så.. ;)

kaninsnobben78
0

Dom Drixie burarna  tycker jag är för liten för kaniner

Kaniner måste ha stora bur at kunda röra sig och springar fritt

jag kommer inte  köpa sådan burar till mina kaniner