Gud vad rädd jag var!
Skulle ta ut Tufsan i sele, hon måste ut minst 20 min var dag x 2 i sele nu när hon ska banta. Så tänkte att jag skulle ta ut Smilla och Tufsan i hagen så länge, så dem kunde äta gräs och sin pellets. När jag hade släppt dem 2 i hagen, så tog jag på Tufsan selen och lät henne skutta (hon älskar det). Helt plötsligt ser jag Smilla lös i trädgården! Panik! Hon är svårfångad, då hon är snabb,ung och busig! Så in med Tufsan och Flizan i boden. När jag kommer ut igen är Smilla borta.
Frågade hunden: "var är kaninen?",hon tittade upp mot garaget, så gick det (boden är kopplad med garaget). Går runt och ser Smilla på grusvägen. Panik! Tänk om någon kommer med bil, det är en 3 korsning precis vid vårat hus, iför sig bara grusväg och få som kör men ändå! Lyckades få in henne på tomten igen. Höll på i ca en halvtimme. Men fick inte tag på henne. Så fick ringa min sambo som var hos sin storasyster 5 km bort. Så han kom och hjälpte mig. Vid det laget kunde jag knappt andas pga att jag är dunderförkyld.
Och han lyckades att få tag på henne.
Var livrädd. Grät medans jag väntade på att han skulle komma eftersom jag var rädd att hon skulle bli påkörd.
Nu är hon i sin "bur" igen med Tufsan och Flizan.
En av få gånger jag har varit så rädd.
Nu sitter jag här och försöker andas lugnt igen.
Ville bara skriva av mig. Hoppas ni kan läsa det jag har skrivit, blev kanske lite "kladdigt"
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tur att ni kunde fånga henne!!
Åhh! Vad tur att ni fick in henne igen! :) Hände samma sak för mig igår men Nilla sprang inte ut på vägen ialla fall! :o Bra att hon klarade sig! :D
#1 Ja blev så glad.
#2 Ja visst är det läskigt när man inte kan få tag på sin älskling?
Och eftersom jag då är inne på min 3e dag med dunderförkylning är kondisen inte på topp och svårt då att andas på det :/
Åh shit, tur att du fick tag i henne! Hur rymde hon?
Så kände jag också när Bella rymde på kvällen i mörkret. Men vi fick tag på henne igen.
#4 Kollade igenom hagen i efterhand och hittade ett litet håll. Väldigt litet men enda stället jag kan tänka mig att hon har tagit sig ut på.
Det märkliga är att det hålet var inte där igår, så tror att ett vilddjur har varit där i natt och tagit gjort hålet, då vi hittade för 2 månader sedan ett hål i hönsgården.
Räv eller liknande som har trott att det har varit kanin där i?
#3 Ja! Du får krya på dig! :)
Tur att ni fick tag på henne igen.
Har "samma" förkylning, man orkar lika mycket som en 107-åring. Flåsar av ingenting. Krya på dig!
Får också panik när mina kaniner rymmer men dom håller sig på gården iallafall :)
Tur att du fångade henne :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Usch vad hämskt!
Är riktigt glad att mina kaniner "kan" hoppa löst i trädgården och är lätta att fånga .
Kan inte tänka mig hur det måste kännas när ens älskling rymmer så!
Tur det gick bra i alla fall o krya på dig! :)
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
#11 3 av 5 kaniner lösa :) Fast har helst inte det pga att dem kan ju bli rädda, och då kanske man inte hittar dem sen.
Tack!:D
#12 precis.. vill ju inte dirrekt ha kaninerna lösa i trädgården, men är glad att det går i fall de skulle rymma! :)
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
Vad skönt att det gick bra! Kan hända så mycket så snabbt med de små. När de är unga blir de lätt busiga och lite trotsiga, så de kan vara förjävliga att få in igen! En prestation att lyckas med det faktiskt :)
#14 Ja hon är ju bara 5 månader, och hon har alltid varit trotsig sedan jag tog hem henne vid 7,5-8 veckors ålder. Rymt över plank inomhus när hon bodde inne, hittat på bus, skakade galler när hon bodde i innebur inomhus, för hon inte ville vara där mm :) Men nu bor hon ute i en bod med mina 2 andra honor, så det fungerar bättre nu men fortfarande lika trotsig haha :)
#15 Haha åh, hoppas hon förstår sin plats snart då! ;) Fast lite roligt när de har personligheter också, oavsett hur "besvärliga" de är :)
#16 Ja precis hehe :) Aldrig haft en så trotsig kanin (och har ändå haft många). Men det är ju så alla kaniner har olika personligheter :D
Men hon är inte elak, testar mest en :)
verkligen hemskt när ens kanin rymmer!
Har hänt mig ett par gånger. Ena av mina kaniner rymde ur utehagen och höll på att få in henne i 5 timmar!! Hon hade gömt sig under vår kaninbod.
Vilken tur att ni fick in henne! :)
#18 Det var nästan så när en av våra tjejer rymde. sen sprang hon under altanen och jag och lillsyrran var ensamma hemma så vi kunde inte gå till skolan. Hon gömde sig där under i 8 timmar, och vi satt på altanen och väntade. Varje gång hon kom ut sprang hon tillbaks, för hon är synskadad så hon förstod inte att det var vi.
Tur att ni fick tag i henne :P När jag å en kompis skulle ta ut våra 2 kaninungar så sprattlade sig den ena sig ur, ur min famn.. igenom ''staketet'' (sånt man har mellan grannarna) å in till grannarna (å där fins TÄTT med buskar å träd å HÖGT gräs :O) Hoppade över ''staketet'' å började leta :P som tur var så är hon ju svart och vit så det tog typ ''bara'' 2 min för mig att hitta henne eftersom den lilla ''skogen'' de har är VÄLDIGT liten x''D
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Usch vad hemskt! Min lillasyster på 3 år är ju väldigt glad i kaninerna jag hade. (har bara en nu) Alltför ofta hände det att hon kom in på morgonen och hade varit ute själv och "matat" kaninerna. Och sen glömde hon att stänga buren till den ena kaninen. (samma kanin varje gång) Har använd mej av en fiskehåv, vädigt smidigt om man har en skygg kanin som absolut inte vill komma in i buren igen. ^^ Har ju alltid gått att fånga in honom igen efter en kvart eller så. Men sist så var han ute i hela 3 dagar innan jag fick in honom. Han gömde sej under vedhögen. Man såg hur han låg ute i hästhagen jämte på lagom avstånd från huset och solade i gräset. Men så fort man kom sprang han och gömde sej. Trodde han skulle bli rävmat, men yckaden faktiskt fånga in honom på kvällen på dag 3. x) Sen var han sur på mej i flera dagar efter det..
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#21 Lätt hänt med mindre att dem glömmer stänga. Skönt att ni fick tag i kaninen, speciellt efter 3 dagar!:D
#22 Ja speciellt eftersom det finns rävar ganska nära här. Och han blev ju bara mer förvildad för varje dag så trodde att jag aldrig skulle få tag i honom och att han till vintern skulle frysa ihjäl eller något hemskt. Men som tur är så har vi ju ingen stor väg här som han kan skutta ut på så såa bekymmer hade inte jag i alla fall. Fast nu finns tyvärr inte kaninen mer.. :/ En räv kom under en natt och försökte ta sej in in hans bur. Han lyckades inte men stresade ihjäl kaninen.
Seriously, you don't!
en liten fråga bara, kan kaniner äta kligröt? :D OT jag vet..
Åh vad skönt att det gick bra!
Själv hade jag 4 kaninungar på rymmen idag :P De hade lyckats knuffa ett av "bebisgallren" i kompostgallerhagen och sidan och klämt sig ut. De första tre fångade vi de första minutrarna men den 4:e gömde sig under ett uthus. Men efter någon halvtimme kom även han tillrätta :)
Många rymlingar idag! ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#24 faktiskt ingen aning.. x)
#25 Haha ojdå. Små ninisar är inte lätt att få tag på när dom inte vill bli fångade! ^^
Seriously, you don't!
Tur att ni fick tag i henne igen. :)
Fick med panik när Dell lyckades slita av sig kopplet och hoppade in i busken. Då de finns katter över allt där jag bor.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Fy vad otäckt förstår att du blev rädd! Skönt att allt gick bra, slutet gott allting gott….
Vad skönt att ni fick tag på henne igen!
Minns när en av familjens kaniner smet (säkert fem år sen eller mer) och alla var ute och letade i flera timmar. Hade verkligen panik. Sen hittade vi honom helt lungn vilande under en buske. Slutet gott allting gott :)
24# Jaa, men det får inte vara varm, eller i för stora mängder :)
Min kanin har rymt 3 gånger utan sele och flera gånger i koppel.. Men han är grymt snabb, så man fångar honom inte i första taget, inte ens i han bur. Men Senast han rymde fick mamma blockera plattgången som går mon vägen, och jag fick går runt honom i en stor cirkel och fånfa honom med en handuk efter 10 min.. Innan har jag fångat honom med transportbur.. Men man blir sjukt rädd :S
Tur att din kanin fånfades väl behållen :)
#30 Sån är Smilla med :) Snabb som en vessla och har full koll på vart man är hela tiden. Smart kanin det där:P hehe
Tur att det fixade sig till slut! =)
Hälsningar Lurvas11
Tur att det fixade sig till slut! =)
Hälsningar Lurvas11
Gud kände likadant när min kanin var "borta" ;
Hon är i snickarboden på vintern , Och en dag när jag kom in i snickarboden…
Var Dörren BORTA ! ( Till kaninburen )
Snickarbodsdörren var ju öppen , och den hade vart de i en halvtimma då jag letade efter hennes sele…
Min första tanke ; Borta…
Men sen kollade jag , och PRECIS framför mej sitter min lilla kanin.
Men en 'Godispåse' [Dvs Kaningodis] och knaprade på !
Men min lilla nin , fick såklart en ny bur ! ^^'
Men gud vilken tur att ni fick tag i henne !