(X) Kaniner för slakt?
Olk, nu vet jag att detta kommer förfära en hel drös människor här inne som har sina kaniner som älskade husdjur. Men jag frågaer ändå, kanske någon kan hjälpa mig. Ni som inte vill tänka på kaniner som mat kan sluta läsa nu.
Jag skulle behöva ha tag i någon i NV skåne som har erfarenhet av att slakta kaniner på ett humant sätt.Kan du, eller vet du vart jag kan leta?
Jag vill nämligen lära mig att göra det på ett snabbt, smärtfritt sätt eftersom jag planerar att föda upp några kaniner för husbehov. Anledning; jag vill veta att min mat har haft ett gott liv och en snabb, smärtfri död när jag äter kött. Jag behöver också ta reda på om jag verkligen klarar av att slakta sötnosarna själv, innan jag skaffar några.
För er som fortfarande läser trots att ni nu tycker att jag är en otroligt grym människa; anledningen till att jag vågar fråga om det är att jag hellre tar en del skit här är går hem och försöker lära mig själv med risk att skada eller plåga djuren för att jag gör fel. Jag tycker om alla djur och har själv fött upp sällskapskaniner förut, men jag känner att det är fel att köpa kött som fötts upp industrimässigt och inte kunnat ha ett naturligt liv. Dessutom tycker jag att om man nu ska äta kött så får man också ta priset och kunna se vad det är man faktiskt sätter i sig.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Detta känns som att detta ämne passar bättre under våran "del" som kallas "Produktion".
Jag lägger tråden där, det är bara att mejla om lösen för att komma in till den låsta delen.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Nu är jag inte så insatt i det här då mina kaniner är enbart för sällskap men tror JBV annordnar endel kurser där man får lära sig avliva kaniner för mat.
Du kan ju mejla dom eller kolla om du hittar nåt på deras hemsida ;)
Men detta är bara nåt jag tror/har för mig jag har hört någonstans ;)
#1 Tack för PM, för jag kunde nämligen inte läsa ditt inlägg ;)
#2 JBV? Jordbruksverket? Tack för tipset :) Tänkte mig att nån uppfödare eller annan kunde visa, men vill ju inte bara ringa oända personer oc fråga om de slaktar sina kaniner..
Vart bor du? Det flesta uppfödare avlivar själva, och många slaktar sina egna kaniner.
Vreta kaningård i enköping anordnar slaktkurser då och då.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
NV Skåne :)
Jo, läste om den kursen.. väl dyr tycker jag efter de prisuppgifter jag fått..
Vill ju bara ha en genomgång på hur jag ska döda ninisen och kanske lite snabbt på hur jag tar ur den. Resten kan jag ju öva och läsa mig fram till liksom, men att öva på att slå ihjäl.. njae, inte utan kunnig handledning! Den bitan kan ju bli så fruktasvärt plågsam!
Men om jag råkar förstöra ett par skinn i garvningsförsök eller tappar en del kött pga oskicklighet, det är ju ingen fara så sett.
Men jag kan mycket väl tänka mig att betala en liten summa för att bli visad och sen ''öva'' en gång eller två med någon där som ser till att jag gör rätt.
Måste också ta reda på om jag ens klarar av att ha ihjäl en levande varelse med flit.. :/ Kan vara bra att veta innan man börjar föda upp..
Att avliva gör du lättast med att knäcka nacken.
Alternativ 1:
Sätt kaninen på ett bord, se till att den är lugn. Ge den något att tugga på, som gräs eller liknande, så den sitter still. Sen ta tag i öronen för att hålla huvudet i bra läge, ge den sedan ett hårt slag i nacken med något hårt, ett järnrör eller liknande.
Kaninen dör direkt, den lägger sig och "sträcker ut sig" och har muskelkramper. Direkt ska du ta en kniv och skära upp halsen och avbloda den.
Alternativ 2:
Om det är en liten eller lagom stor kanin, så kan du avliva den med att svinga den. Du lägger kaninen på rygg, tar tag med ena handen runt båda bakbenen, andra stöttar du ryggen med. Sedan svingar du kaninen mot något hårt, tex en sten eller en bordskant.
Samma sak här, avbloda direkt.
Solbackens kaniner
Jo.. teorin har jag ju lst mig till, men vill nte vara själv om det första gångerna utan ha det visat :)
Fråga på Alternativs forum; http://www.alternativ.nu/smf/ 
Tak! :)
#6 Hur humant är det egentligen att svinga kaninen i luften ett varv innan den dör? Visst det går fort men kaninen märker la iaf. Hade jag vart en kanin hade jag inte viljat bli dödad på det sättet. :p
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#10 de märker de inte, snabbt och smidigt om man är osäker på om man vågar slå tillräckligt hårt i nacken.
#11 Det är la klart dom märker det?
Sara
#12 ja, står man man kaninen dinglandes i bakbenen och funderar märker de garanterat ;)
#13 Men…aja, skitsamma. :p Enligt mej så är det inte särskilt humant iaf.
Sara
#14 Inte enligt mig heller. Jag skulle ge dom en vanlig spruta, men det kanske inte funkar om man ska äta upp djuret efter?
#15 avlivar man djur som man gör hos veterinären kan man inte äta köttet sen
#16 nej, förstod nästan det ;)
De är nog mer stressande för en kanin att få åka in till enveterinär om den brutit ett ben eller ryggen tex. Bättre då att om man aldrig gjort själv, ta den i bakbenen och svinga mot något hårt. Att slå i nacken skulle jag inte rekomendera om man inte gjort de förr eller sett någon annan göra de.
Hmm jag tror att ni missuppfattar lite… man svingar alltså inte kaninen i bakbenen, utan man stöttar ryggen med andra handen. Sen svingar man självklar inte kaninen hur långt som helst, ett kort avstånd, kanske en halvmeter?
Jag kan förstå att det låter jättehemskt för de som inte är "insatta" i hemmaavlivning. Men det är snabbt, enkelt och smärtfritt.
Avliva hos veterinär har jag gjort och kommer aldrig göra igen. Dyrt för mig och stressande för kaninen.
Solbackens kaniner
#19 jag menade inte bokstavligen, men de kanske är fel sett att uttrycka sig ;)
Jag tycker i alla fall att de är nog skönare för kaninen att få avsluta sina dagar hemma och inte hos vetten
Kommentaren var inte menad till dig :) utan till #14 och #15.
Solbackens kaniner
Hade jag själv vart en kanin hade jag inte viljat bli slagen mot en sten iaf. Hade typ viljat bli skjuten isf..
Sara
#22 Kaniner tänker ju inte på samma sätt som vi människor gör, så du behöver inte oroa dig! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#22 Jag tror inte kaniner märker så mycket av att den blir svingad. Dom vet inte ens att dom dör, tror jag. Sen så skrev hon att man höll handen vid ryggen, så den skulle få stöd.
Om jag uppfattat det rätt, så blir det väl nästan som om man "bebis"-håller en kanin?
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D
Vi har avlivat kattungar genom att svinga dem mot sten, det brukar gå bra. Men nu kommer vi inte ha kattungar mer, jag själv tyckte det var hemskt, jag var typ 10 eller något.
Men för att komma till saken; den metoden funkar på kattungar i alla fall, dem märker inget alls.
Make pasta, not war.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#22 Att skjuta en kanin är inte lätt, då hjärnan är så liten. Risken för skadeskjutning är stor… Och det skulle JAG inte vilja, om jag var kanin.
Jag personligen tycker att det bästa sättet är ett snabbt slag. Har testat att svinga, men det tycker jag kändes väldigt brutalt. Inget för mig.
Om du kommer till borås kan jag vissa dig slakten och avlivning.. Eller om du vill kan du skicka ett pm så skickar jag en film så du får se hur man gör! :)
Vet inte om TS inte fått svar och hjälp men tråden är i alla fall ett par år gammal :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#27 (+28)
Fick lite kontakt men sen rann det ut i sanden :) Tror inte det blir något a det närmsta tiden heller..
#29 Jaha okej :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~