Foder foder foder
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Precis som alla andra så undrar jag vad ni kör med för pellets.
Har haft Lottie men bytt för ett tag sen.
En av mina dvv verkar inte tåla det alls, hon blir dålig i magen av det.
De andra verkar inte reagera på det. Men vill ha pellets som alla kan äta av.
Lottie tyckte jag var bra men det är både dyrt och finns inte i större än 4 eller 5 kg säckar.
Har dvärgvädurar och en frasse.
Vad kör niandra med som har dvv?
Mina får just nu Carrier blandat med Rabbit Royale, men ska byta ut det helt till Royalen så fort denna blandning är slut.
Har dvärgvädurar.
Mina får svenskt foder djur & natur: kanin&marsvin.
Fungerar jättebra på mina.
Har 1 BJ, 2 lejonkorsningar, 1 lejonhuvad ddv och 1 lejonhuvad kanin.
Har testat Carrier, men några av mina kaniner blev dåliga i magen av det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kör på Rabbit Royal! Har också dvärgvädurar och frassar, samt hermeliner och en Rex :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Har haft carrier förut, dock var det till mina jättar, och då var jag jätte nöjd med fodret. Men nu verkard et ju som att flera har samma problem, dåliga magar : /
Vart köper man Rabbit Royale?
Vi har just fått Djurmagasinet hit, är de nån som vet om de har nå bra kaninfoder?
Jag kör på Edel utblandat med lite Rabbit Royale, funkar super! :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
#4 Jag köper mitt på gnagarboden.se :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#4: Djurmagazinet ska ha Rabbit Royale, annars bör de kunna ta in det. 
Djurmagasinet har Cuni Complete, som tydligen ska vara bra även för känsliga magar.
Jag ger också Rabbit Royale och jag har två frassar.
Edel, riktigt bra foder! 
Jag har en dvv som formligen älskar Cuni Complete - det enda jag har emot detta fodret är priset. Samma kanin började fälla mycket samtidigt som jag introducerade Rabbit Royale… jag är inte helt säker på sambandet men jag går tillbaka till det jag har kvar av Cuni Complete för att se om det blir bättre och tänker samtidigt köpa in någon annan typ av foder och se om det går att gå över till det istället.
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
#11 Har velat testa Cuni Complete men precis som du säger så är det rätt dyrt.
Nä i morgon åker jag på djurmagasinet och kollar om de kan få hem Rabbit Royale. Jag har ju min frasse hane frigånde inomhus och han fäller tooook mycket just nu. Så hoppas att inte fodret påverkar fällningen nånting. Ger honom extra B-vitamin just nu.
Inte nån som vill köpa typ 15 kg carrier då? : )
Har provat (i kronologisk ordning):
Stampe (kasst keldjursfoder)
Carrier (hakpåsar på direkten)
Rabbfor (ostabila magar)
Rabbfor blandat med Renfor (bättre, bytte när priset höjdes)
Rabbfor blandat med Groov 90 (mer fibrer men inte jätteprisvärt)
Rabbfor blandat med Marstall hästmüsli (poänglöst)
Helt egen spannmåls/lusernblandning (billigt men jobbigt att göra iordning)
Edel (helt ok, lite svårt att få tag i för mig)
Rabbfor blandat med Lottie (Lottie är bra för kräsna)
Groov 125 blandat med Rabbit Royal (rätt nice faktiskt)
Mästers (helt ok)
Mästers blandat med VL Cuni Pro (rätt nice)
VL Cuni Pro (bra men dyrt)
Granngården hästpellets bas (billigt, till rexarna)
Sen efter all denna foderjakt och funderingar och tjorv så funderade jag på:
Vad behöver kaniner? (fibrer fibrer fibrer)
Vad är kaniner byggda för att äta? (en stor variation av växter, de är inte gräsätare utan selektiva herbivorer som äter litegranna från allt möjligt. Dom är inte byggda för att äta spannmålsrester och sockerbiprodukter - ta en titt på ingredienserna i era foder!)
Och nu ger jag:
Pre Alpin Wiesenflakes + Senior (vallflingor från 60 olika ängsväxter), torkade örter blommor grönsaker bark och frukter, solrosfrön. Supernaturligt och billigare än Cuni Pro! Letar efter en bra proteinkälla också, solrosfrön och rybskaka är så fetthaltigt. Får se. Det blir kanske dinkel.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 Oj! Du verkar ha bra erfarenheter av olika pellets sorter ^^
// Anka
#14 Hahah jaa… Jag är lite nördig när det gäller foder. Jag har koll på de flesta kanin- och hästfoder som finns tillgängliga i Europa, även om jag inte provat alla =). Tyskarna är sååå överlägsna oss när det gäller utbud, och där är också trenden stark att ge örter med mera till kaninerna. Även "gammgubbar" ger sina kaniner torkade persiljastjälkar och andra örter till de vanliga pelletsarna.
Jag har för övrigt löst mitt "proteinproblem"! Här ska groddas vetegroddar! 27% råprotein och billigt som snor (vete är billigt, grodda är enkelt).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Helt vete- vetegräs/vetegroddar låter bra! Har grott en hel del vete-gräs i hagarna ( tömt matskålen på skal/vetekorn), men det verkar de inte käka el så har de inte försått hur nyttigt det är.. 
Tillägg; Det ska bli vetegräs inte groddar tydligen, för mer protein :-). Förmodligen är vanligt gräs godare, nyttiga saker är ju sällan lika smaskiga som onyttiga hehe.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se