Hästfoder, för högt fosfor och kalcium?
Jag funderar på att ge ninisarna hästmusli, då det är billigare. Men det jag funderar över främst är ju att kalcium och fosfor ligger högre än kaninfoder. Man brukar säga att kaninkraftfoder ska innehålla runt 1 g kalcium/ 1 kg pellets/musli och fosforn hälften ungefär. Eller är det 1 g/100 g? Isåfall kan jag nog ge den hästmuslin som jag tänkt. Granngårdens egna.
Här är en liten del av innehållsförteckningen (orkade inte skriva av hela):
Energi: 11 MJ
Råprotein 13,5
Råolja och råfett: 4
Kalcium: 9
Fosfor: 5
Länk till hela innerhållsförteckningen (vet dock inte om den funkar): http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=nvs57nzq&gInitPage=1
Är detta ett lämpligt kaninfoder? Det är till avelskaniner och ungdjur, främst.
Tacksam för svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Dels det, och dels skyhögt Evitamin. Det leder till att kaninen binder alldeles för mycket fett.
Det där är ett foder som eventuellt kan blandas med kaninfoder för att ge lite extra "krut", men rent skulle jag inte ge det.
Okej, vad ska de ha för värden? Både på vitaminer och mineraler.. Det borde ju gå att hitta någonstans. Resten har jag någorlunda koll på.
Att Evitamn binder fett visste jag inte, man lär sig ngt nytt varje dag!
Hippo grow alfa (per kg foder)
Energi: 10 MJ
Råprotein: 17%
Råfett: 4%
Växttråd: 15%
Vatten: 12 %
Aska: 9,5%
Natrium: 0,4%
Magnesium: 0,4%
Kalcium: 0,9 %
Fosfor: 0,5%
Vitamin A: 10 000 IE
Vitamin D: 1000 IE
Vitamin E: 400 mg
Vitamin B1: 10 mg
Vitamin B2: 10 mg
Vitamin B6: 4 mg
Vitamin B12: 0,1 mg
Pantotensyra: 5 mg
Folinsyra: 2 mg
Niacin: 15 mg
Biotin: 0,1 mg
Koppar: 20 mg
Selen: 0,4 mg
Skulle det vara ngt? Hippo grow alfan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vitamin E ska ligga runt 120 mg för hona med kull och ungdjur, mindre för övriga.
Det är ofta det som ställer till det när man ger hästfoder. Man kan få problem med honor som går tomma, döda kullar, ungdjur som dör utan synlig anledning…
Övriga vitaminer tycker jag ligger lite lågt, tex Avit ligger mitt kaninfoder på 30 000 IE. Annars tycker jag hästfoder brukar ligga ha ganska höga vitaminhalter.
Har ingen större koll på vad mineralhalterna bör ligga på tyvärr.
A-vit 10 000 IE och D-vit 1000-1500 IE (ej över 1700 IE) är riktlinjerna som ges i Nutrition of the Rabbit (sammanställning av forskarrapporter).
Vad ger du för foder idag, och vad vill du uppnå med att blanda in ett annat foder?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
nu när vi pratar hästfoder, mina hästar går på havre korn och lusernpellets kan jag blanda det och ge till kaninen?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Prova först om dom äter lusernpelletsen… Mina hatar dom :P. Lusern är annars jättebra kaninmat.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se