Citrusfrukter till kanin - Dödligt?
Har fått höra att Citrusfrukter var Dödligt för kaniner! Lade ut bilder på mina kaniner när jag bjöd dom på apelsin och blev kallad allehanda öknamn
Är det för det första sant?
Isf kan det vara pga all C-vitamin?
ni får ursäkta om tråden ligger fel, första gången jag skriver inlägg (och snälla ignorera mitt fula Användarnamn jag ska radera den här användaren och skapa en ny med snyggare namn)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Vet inte, jag har gett appelsin med förut? ;O :S Utan att det hänt något, mamma har till och med gett appelsin skal men jag ger inte det längre till kaninerna.
Har för mig man ska undvika att ge citrusfrukter pga att de innehåller syra, vilket kan ge kaninen magont.
OK vilken tur då så jag inte behöver gå och oroa mej att mina kaniner ska dö
tror ni att det kan vara ok i väldigt små mängder någon gång ibland?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#3 Tror aboslut det kan gå bra. Har aldrig hört att det ska vara farligt. Dock har jag för mig om att något annat djur, typ marsvin kan få munsvamp av det? Men kan ha blandat ihop det, så jag ska inte säga mer, haha ;)
Om man ger försora mängder är nog inte såå jätte bra, men lite går ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Jag har då gett mina apelsin och mandarin utan problem flera gånger, tror dock inte att man ska ge i större mängder :-)
man ska nog inte ta så mycket åt gången
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
#7 Gammal tråd ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
c-vitamin är vattenlösligt så det kan man inte överdosera, det dom inte behöver kissar dom ut :)
Det är inte dödligt, men lite väl starkt och tillför inte direkt något. Kaniner har inte så stort behov av C-vitamin, dom kan producera det själva.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se