Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1411 ggr
IsKall-92
0

svar så fort som möjligt!

Min kanin är 6 år.. imorse mådde han prima, men när jag kom hem för en stund sedan, varit iväg hela dagen. Så låg han i ett hörn och ligger och skakar. Han brukar reagera när man kommer, då brukar han sätta sig upp. Men han bara ligger där..

vill ha svar vad det kan vara?  om det är så dem gör när dem håller på och dö?

//Camilla

Hemsida

dermot
0

Det kan vara sk dödsryck, men då borde han vara död kort därefter… Kan tyvärr inte svara på det, har du provat lyfta upp honom? Är han kall, lite stel?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Borgbackens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ring & rådfråga vetten tycker jag!

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Alone
0

ring vet!

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Fridaaaa
0

Kolla så han inte är uttorkad.
Det gör man genom att ta lite skinn och lyfta upp lite och sedan släppa. Går det tillbaka snabbt är han inte uttorkad, går det långsamt är han uttorkad.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinab
0

Jättesvårt att säga vad det är med så lite info. Men något är det som inte står rätt till.

Har han ätit idag? Är han kall? Varm? Ser du någon yttre skada? Kan du se om hans avföring är normal?

Med mer information kanske någon här kan gissa vad som felar honom. Men bäst är om du ringer en kaninkunnig veterinär och rådfrågar.

Hoppas han kryar på sig. Kram.

Körsbär
0

kolla det där med skinet som #4 säger.

Annars ring veterinären!!

Fridaaaa
0

Om hon ska ringa veterinär gäller det att hon vet att veterinären verkligen är kunnig, då det finns många veterinär som tyvärr inte är kunnig.

Lycka till, TS!

Jag hade ringt en bra uppfödare och rådfrågat först.

IsKall-92
0

Tack så mycket!

//Camilla

Hemsida

IsKall-92
0

Vet inte vad det var för fel på honom, men han blev sig själv igår. 
Ringde aldrig veterinären..men om det händer igen. Så får jag kanske ringa..

//Camilla

Hemsida

cocos_t
0

Kan det varit ett epilepsianfall?

På vetrinaren.nu står det lite om neurologiska sjukdommar hos kaniner, om det är något sådant den lider av?

Fridaaaa
0

#1p Epilepsi ger ryckningar. Då måste kaninen ha gjort det när TS inte såg. Då kan dem vara slöa flera timmar efteråt.

elinab
0

#9 Vad bra! Jag skulle hålla extra noga koll på honom den närmaste tiden ifall det var symptom på någon sjukdom eller liknande. Men hoppas verkligen att det bara var tillfälligt!

Saeasco
0

Det låter för mig som om kaninen var väldigt rädd. Något kanske hände under dagen - anfall som de andra nämnde eller något annat som skrämde den rejält. Min kanin har ibland visat skrämseltecken när jag varit ifrån hemmet för länge och hon varit själv.

Lycka till!

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

IsKall-92
0

#11 jag var ju inte hemma under dagen som sagt..så det har hänt under dagen. Eftersom jag märkte att något var fel på eftermiddagen när vi kom hem igen..

#12 Jo det kommer jag absolute göra.. det har jag tänkt att göra också. Jag hoppas också att det var tillfällighet. Han är i äldre dar, så man vet ju inte vad som händer. Hur länge han lever till..

#13 Det suftar mamma också på att det kan ha varit, men vet inte.

//Camilla

Hemsida

[Cameliont]
0

Det där med att ringa en kaninkunnig veterinär är jätteviktigt. En kanin som inte mår bra och blir felbehandlad kan bli ännu sämre och i värsta fall dö.

Få veterinärer vill erkänna att de inte kan kaniner och sätter in diverse behandlingar som kanske kan vara för starka (skada kaninens tarmflora) eller rent av helt fel om de gissar och inte har tillräcklig kunskap.

Rådfråga en kunnig kaninuppfödare är jättebra och att ringa till ex Mälarens smådjurspraktik, veterinär Marianne Tornvall är jättebra på kaniner.

Hoppas din kanin slipper fler anfall!