(S) Ute/innebur till dvärgkanin!
Säljer en bur 85x40cm (ca. 0.70 kvadratmeter) i två plan med bo-del och ramp mellan planen. Höjden är 50cm på den undre planet och 40-50cm på det övre planet. Den nedre betesdelen har 4st luckor. Buren är godkänd för kanin upp till 3kg enligt Jordbruksverket! Dock kanske den passar bäst som sovbur eller att kompletteras med ytterligare betesbur =)
Jag har nätat buren i botten med svetsat nät då detta saknades när den kom i min ägo. Buren är också nymålad i vitt på insidan - mycket trevligare än det mörka trä som var i från början!
Det ligger papp på taket så buren klarar att stå ute, men är även liten och smidig nog att ha inne. Nypris för buren är 1000kr. Vet ej vad jag kan med att sälja den för så kom med förslag =)
Finns i Floby, Falköpings kommun.
85x40 är bara 0.34 m². Det räknas per plan inte sammanlagt.
Så den är dessvärre inte lagligt.
Inte ena höjden på ena våningen heller:/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 precis, och jag har för mig att sånna där burar inte är lagliga tyvärr. :/
#1 Var står det? Vad jag kan utläsa på jordbruksverkets hemsida så gäller det bara att hyllplan (vilket jag tolkar som tex. sitthyllor) inte räknas. Men att bara ett plan skulle räknas då det finns flera i buren låter knepigt.. Vidare uppskattar jag att den sammanlagda yta (undre plan +den del av övre plan med 50cm+ i takhöjd) som har godkänd takhöjd är 0,5kvadratmeter.. Kan dock hålla med om att det är på håret och att jag inte själv trode att den skulle hålla måttet innan jag mätte den =P
#3 jo så är det, det gäller per plan, så har man t.ex 3 våningar måste varje våning vara inom lagliga mått.
#4 Men var står det?
#5 Har pratat med dem.
"Miljön där kaninerna hålls Minsta utrymme Kaniner behöver plats att röra sig på. Djurskyddslagen anger hur stor yta en kanin minst ska ha. Ett utrymme för kaniner får gärna vara större men aldrig mindre än måtten i tabellen nedan. Eventuella hyllplan räknas inte in i ytan." Sen följer en tabell på minstamått för varje viktgrupp etc.. Detta är den info jag hittar ang. yta. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html
Buren är inte godkänd för kaniner men för marsvin sätt annonsen på marsvin.ifokus.se också :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Kortaste sidan ska även vara minst 50cm. Inte bara höjden som faller på dessa burar tyvärr. det som är så tråkigt är att de flesta zooaffärer säljer såna här burar..
Men som Lillhems kaniner säger, måste minsta sidan vara minst 50 cm på dvärgkaniner, så tyvärr är det inte laglig oavsett.
#8 Fast marsvin får ju inte vara ute på vintern:) Och ingen har en sådan inne tror jag :P
#5 Även jag har pratat med dem, och jo, man räknar på varje plan. Alltså måste varje plan vara av godkända mått.
Annars var det en jättefin bur! :)
Okej, säger ni det så får jag väll ge mig. Sant det med minsta sidan, det tänkte jag inte ens på.. =P Bygger alltid så stora burar till mina kaniner så behöver aldrig fundera över detta =) Denna buren fick jag med en kanin som jag fick av några som skulle flytta och inte kunde ha kaninen kvar. Tänkte ju främst att någon skulle vara intresserad av att ha dem som sovbur till innekanin eller kanin i större Hage utomhus =)
alltid dessa disskutioner om måtten… har inte sett en ända bur annons där någon kommenterat måtten. kan inte alla bara strunta i det :P
Men om man har denna buren i stor Hage på ca 6m2 som kaninen alltid har tillgång till så den har buren som bolåda är det okej och göra så? Så har vi nämligen funderat på att göra.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#13 Det är lagen vi pratar om och det finns många som inte har en aning om hur stor en bur ska vara så varför inte informera?
!15 Varför inte göra en artikel om det i stället? Eller mejla försöljaren privat :)? istället för att klottra ner varneda försäljningstråd, för ni ser ju att det inte hjälper. Efter som det fortfarande finns folk som säljer och köper olagliga burar. Mycket smartare att då göra en artikel eller skriva privat :)
#14: Om den är öppen dygnet runt så är det helt OK, som jag förstått det. 
ja tanken var att den skulle vara öppen alltid och buren bara vara bolåda :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus