Kull på ung kaninhona?
Min Gotlandskanin, 5 månader gammal, satt en dag i samma bur som en av mina dvv-hanar.
Risken är alltså stor att de parat sig, så min fråga är:
Var är riskerna med detta? Hon kommer vara nästan 6 månader när det är dags för henne att föda.
Jag har planerat att para dessa två, men inte så tidigt som nu eftersom hon är så pass ung. Jag undrar därför om hon kommer kunna skadas av att få behålla ungarna, eller är det bättre att låta dem somna in och ta denna kull vid senare tillfälle?
Tacksam för svar!
Hon kan klara ungarna, men det är inte säkert. Tycker du ska ge de en chans.
Nyfiken, varför satte du ihop en hona med en hane?
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Det var nog inte meningen ;)
Men jag förvånas över den kopiösa mängd tjuvparningar som förekommer här på forumet…
Jag tror inte heller det är någon fara. Största risken är väl att hon inte tar hand om ungarna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var inte jag som satte ihop dem.
Hanen sprang som vanligt lös bland rasthagarna, och jag var inne i stallet och städade kaninburar. Någon vänlig själ tyckte väl att det såg konstigt ut med en lös kanin, så den personen satte in honom, i den rasthage där hon satt. I vanliga fall går hon tillsammans med en av hans äldre döttrar, det var bara ren tur att hon inte var i den hagen just då…
Skulle säga att om hon klarar att föda ungarna klarar hon att behålla dem. Kanske skulle ta bort om hon får väldigt många.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Har hört att gotlandskaniner är duktiga mammor så hon borde klara det även om hon är ung. Men om det blir jättemånga så kanske du kan ta bort några. Men hon borde klara det trots sin låga ålder. OM det nu blir några.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast