Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5880 ggr
CarolineFred
0

Vädurskanin hoppar konstigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag blir så orolig för min dvärgvädur på ca 2 år hoppar så konstigt med bakbenen? Ibland viker sig det ena bakbenet inåt när han hoppar, sedan hoppar han plötsligt normalt några steg och sedan kan det andra bakbenet vika sig inåt medans han hoppar. Det ser nästan ut som att han haltar då.

Jag blir orolig att han har något fel på benen, är det någon som vet om det är normalt eller om man måste kolla med veterinär? Han verkar inte ha ont i bakbenen, men det ser läskigt ut när han hoppar så.

På bilden har han precis hoppat snett med höger bakben.

Zvintos
0

Det låter inte helt normalt faktiskt, utan jag skulle ta kontakt med en veterinär.
Att han inte verkar ha ont är ingen garanti för att han faktiskt inte har det.
Jag vet hur min hane betedde sig när han bröt ryggraden, han såg inte ut att ha ont. 
Men kaniner döljer att de har ont in i det längsta.

Det kan vara så att han fått någon form av stroke som påverkar balansen, eller att något annat är fel.

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle göra som ninni sa, kolla med veterinär, även om det inte e varje steg så bör de kollas. Kan vara en ledskada eller något brutet.

Det kan vara så att detta är en gammal skada, från den var liten bäbis, så att han inte verkar ha ont nu kan bero på att han har blivit tolerant mot ev smärta.

Kram!

Kram /Tess

lukasfelix
0

På den bilden du tagit så ser det ut som att det kommer uppifrån höften tycker jag. Vet inte hur det är med kaniner men andra djur kan ju ha problem med höftlederna

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.