Mellerudskaniner? Avelsfrågor
Eftersom jag inte vill "stjäla" Melli-sens tråd, skriver jag en ny istället 
1 - Hur är de i temperamentet?
2 - Hur många kullar bör man ha som max för en kaninhona?
3 - Är det fri tillgång till mat under dräktighet och när hon har ungar eller foderstat? Hur ändrar ni foderstaten isf?
4 - Vid vilken ålder är det lämpligt att para honan?
5 - Vid 8-9 veckor tar man ungarna från mamman. Är det en bra idé att ha ungarna på balkongen 1-2 veckor innan leverans? (Hade bara tänkt att ta ungar på sommaren)
6 - Finns det någon erfaren i trakterna södra Värmland/norra Västra götaland som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med könsbestämning av ungarna?
Det var vad jag kom på nu, men det blir säkert fler frågor varteftersom… 
Om du är intresserad av mellerudskaniner på riktigt så föreslår jag att du ställer dina frågor på www.alternativ.nu
Där finns många som håller på med rasen 
Även om de flesta av dina frågor nog har samma svar som för andra kaninraser….
Om jag snabbt ska försöka svara så blir det ungefär så här:
1. Mina varierar mycket i temperamentet, fast ingen är elak eller dum. Några av de som kom hit i vuxen ålder är lite otrygga och ovana vid handtering, andra är lugna och snälla. Generelt kan jag säga att de är smarta, de äter smart och de slijer på familj och främling. Honorna är rädda om sina ungar fast de accepterar att jag håller på med dem. Ömsesidig respekt!
2. Många verkar ha upp till 4 kullar per år, fast här blir det max två kullar per år. Det tycker jag räcker mer än nog. Vill jag ha flera kullar per år så skaffar jag isf. flera avelshonor att fördela dem på..
3. Mina honor får inte fri tillgång på kraftfoder, fast de får större mängd. Gärna 2 ggr. per dag ist. för 1 gång.
4. Mellan 8 och 12 mån. tycker jag är en bra ålder för första kullen, fast det finns säkert andra åsikter om det.
5. Jag anser att ungarna är leveransklara vid 8 veckors ålder och låter ungarna flytta från sin mamma några dagar innan. Nu när honorna har fått årets sista kullar funderar jag dock på att låta deras döttrar fortsätta gå ihop med dem tills vidare…
6. Att könsbestämma ungar är inte svårt, spec. inte på en lite större ras. När du väl har en kull är det bara att kolla igenom ungarna några gånger, du kommer se skillnad på hona och hane 
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
Angående könsbestämning finns en jättebra artikel här
http://kanin.ifokus.se/articles/4d715841b9cb46222d067d27-konsbestamning#articles-1
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 fixat 
#2 tack för länken!