Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1047 ggr
Angeln--89
0

vilket stämmer angående vitscheck ?

Jag har fått lära mig

Att man ska inte para:
Brokad med Brokad
Mantlad med Mantlad
Brokad med mantlad

Brokad= dålig mantlad

Om ungarna får dubbel av denna uppsättningen får man vitscheck.
Vitscheckar kan se ut som vilken kanin som helst,
men föds med en defekt på matsmältningsorganen,
som gör att de får problem med magen och oftast/alltid dör i förtid.

Men nu fick jag höra:

"Har oxå hört dessa rykten men ger inte mycket för dem då jag bl a äger en vitscheckad som mår huuuuuuuuur bra som helst!
Och alla ungar med honom gjort…

Jag har fått fatt i information som säger att det är när  en vitscheckad paras med brokad eller mantlad som det uppstår problem för tarmen/gener kan göra.
Detta borde även styrkas av att ingen unge dött här i förtid
pga detta då jag varit mycket noga med att inte para så som jag skrivit ovan, alltså med vitscheckad.
Jag har varit mycket noga med att när jag parat vitscheckad
så har det varit med enfärgad eller wienertecknad som inte är brokad."

vilket av dessa stämmer?
att ungarna får problem med organen när man parar

Brokad med Brokad,
Mantlad med Mantlad,
Brokad med mantlad

eller

brokad med vitscheckad,
mantlad med vitscheckad

?

dermot
0

Vad jag vet så är det, det första du säger. Dock så har jag också en "vitscheck" (har två brokade föräldrar/tjuvparning) som lever än så länge. Men jag har fått lära mig precis som du :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Bamse 08
0

Vill bara fråga: Är du säker på att det är en vitcheck du äger?

Brokad med Brokad,
Mantlad med Mantlad,
Brokad med mantlad

eller

brokad med vitscheckad, 
mantlad med vitscheckad

Både stämmer att man inte ska para de.

Vitcheck brukar inte leva mer än max 1 år.

What doesn't kill you makes you stronger.

Zvintos
0

Bara för att det är en PARNING mellan brokat + brokat så behöver kaninen ifråga inte vara brokad.
Brokat + brokat ger nämligen 25% dubbelbrokat, 25% helfärgat och 50% enkelbrokat (vanlig brokad).
De dubbelbrokade blir inte automatiskt dåliga, utan har bara en högre risk att drabbas utav det.
Står mer i artikeln "Genetiska defekter på kanin" här på sajten.

Viccan92
0

Har en hane som är scheck och när jag pratade med en uppfödare så sa hon att han troligvis inte skulle leva så länge till. Jag som längtat så mycket efter en kanin av just den rasen blev helt förstörd. Det är över ett år sedan och han är helt frist. Han fäller visserligen mer än vanliga kaniner men det finns nog en annan orsak till det. Han är två år och det är ju inte ungt och lever ändå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Angeln--89
0
#2 Jag äger ingen vitsecheck utan min kompis gör. pappan är mantlad och mamman brokad, nu är han strax över 1år. gått ner jätte mycket i vikt och serr ut att ha ont. vi misstänkter att han är vitscheck.
Angeln--89
0

#3 Tack så jätte mycket.

oj min förra komentar blev visst med fet text

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det du säger stämmer bra. MEN alla vitscheckar blir inte dåliga, och alla som är väldigt vita är inte vitscheckar.
Det är svårt i en mantel+mantel PARNING att vara säker på vad som är vitscheck eller inte. Det föds ju ibland ungar som är nästan helvita även i en mantel + enfärgad PARNING.

Bamse 08
0

#5 Missförstod texen när du skrev så här: jag bl a äger en vitscheckad som mår huuuuuuuuur bra som helst!

What doesn't kill you makes you stronger.

Angeln--89
0

#8 "Men nu fick jag höra:" står det. sen siterade jag det som personen skrev. Alltså inte jag som skrivit det utan en annan person skrev det till mig. därför undrade jag vad som stämde, det jag hörde denna gången eller det jag hört innan

[sstorm]
0

De svåra nrä man parar brokad+brokad är att du inte ser skillnad på en vitscheck eller en vanlig brokad. Jag fick en tjuvparning mellan en mantlad och en enfärgad och en blev nästan helt vit, men var ändå brokad och inte vitscheck.

[aammE]
0

Det är som NinniH säger "Brokat + brokat ger nämligen 25% dubbelbrokat (vitsheck), 25% helfärgat och 50% enkelbrokat (vanlig brokad)."Man kan inte SE på kaninen att den är dubbelbrokad, alltså kan din kompis kanin vara enkelbroad och utan defekter ÄVEN om den är efter två brokade/manteltecknade/sheck/dalmatiner.

Peak303
0

Jag kan säga som såhär, jag äger en hona från en kull mellan en mantlad och en sheck och hon är idag snart 3 år gammal. 
Sen även en hane på snart 2. Så jag säger som en del andra redan sagt. Bara för att kullen är mellan de mönstrena betyder det inte att alla ungar blir vitschek. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt