Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2685 ggr
hhejlollo
0

Stödmata?!

Hej! Ja ska förmodligen ta hem en liten new Zeeland bebis om den fortfarande inte äter och växer som den ska. Mamman är lite upp och ner och ibland diar hon och ibland inte.. Så om ja nu måste ta hem en av dom små, va ger ja den? Hur mycke? Kom gärna med råd om du själv vart med om liknande! Tacksam för svar!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Gimbergsson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har aldrig stödmatat själv, men jag tror det är kattmjölk man matar den med, dock inte helt säker.

Men innan du tar hem den så LÄS, LÄS, LÄS!!! Finns hela internet med sidor om stödmatning. :) Lycka till!

kalindas
0

Utav pulvermjölken är det kattmjölken som fungerar bäst då den är fetast. 
Annars tror jag färsk getmjölk är det bästa.

/Elisa

hhejlollo
0

#1 okej, ja letar efter massa info just nu! Tack så mycke!:) Berättar sen om de blev så att ja tog hem en liten:)

Sajtvärd på degus.ifokus

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Det allra bästa är ju om den får di av sin mamma. Det är väldigt svårt att stödmata Kaninungar, speciellt i tidig ålder.Men, om det är absolut nödvändigt så ska man ju göra det. KMR kattungepulver har jag använt, det finns att köpa på Apoteket, tycker att det fungerar bra. Men som sagt, ju yngre den är desto svårare är det, så ge inte upp om den är lite kinkig med maten. I början vill de oftast inte dricka ur flaskan, utan man får ge dem en droppe på fingret, så att de får smak för det. Det kan ta lång tid innan ungen har fått i sig tillräckligt, så man får sitta en bra stund. Det gäller att ha tålamod, och inte stressa. Massera magen på kaninbebisen om den blir svullen, men ta det försiktigt.

hhejlollo
0

#4 de är inte säkert att ja tar hem nån men OM de blir så så är de för att den verkligen inte mår bra, ger mamman en chans nu! Ja ska köpa de där KMR, går de att köpa på Apoteket? Var får ja tag på en sån liten flaska?

Sajtvärd på degus.ifokus

[ÖstergärdetsKaniner]
0

KMR går att köpa på Apoteket, de har även flaskor. Du kanske kan ta ungen till mamman och låta den dia?

hhejlollo
0

#6 ja har försökt flera gånger:( mamman springer bara iväg:/

Sajtvärd på degus.ifokus

Kassy
0

Har stödmatat två dvärgvädurar från 4-6 v med någon getmjölk som jag köpte för ca 150 kr hos veterinär och det funkade bra :)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

hhejlollo
0

Tack för alla snabba svar, håller tummarna på att ja slipper stödmata (rädd att de går fel) men läser på iaf om de nu skulle bli så. Berättar om de skulle bli så!

Sajtvärd på degus.ifokus

Lillhems Kaniner
0

#7 Ta tag i mamman och lägg henne på rygg och ta ungen och låt den dia. Mammas mjölk är ju alltid bäst.

Jag har stödmatat när ja har fått hit unge vars mamman dog och den skulle få bo med en hona här. Gav hemmakur då och funka bra två dagar, sen dia den själv på fostermamman.

Fick rådet av en vädligt erfaren uppfödare att man ska ge lammnäring. Har som tur inte behövt att stödmata nån med nått annat sen vi kom på att lägga honorna på rygg. Har honan dåligt me mjälk har vi använt oss av andra honor som har ungar.

hhejlollo
0

#10 va smart! Får testa att lägga henne på rygg imorn så bebisarna får mat för ja vet ju att mammans mjölk är bäst, särskilt i början!

Sajtvärd på degus.ifokus

Lillhems Kaniner
0

Prova, kan vara svårt med en såpass stor hona, passa så hon inte sparkar på ungarna. Be nån hjälpa dej att hålla henne i såna fall, och var försiktig så inte ungarna äter för mkt, alltså får jättemagar då dom oftast blir dåliga av det.

Glömde ju fråga varför du ville stödmata ungarna? är dom tunna?

hhejlollo
0

Alltså ja vill inte stödmata dom men dom är magra och ganska uttorkade och mamman stöter bort dom och fortsätter de så här så kommer ja stödmata men endast om ja måste. Hur länge än 'lagom' för dom att dia? Så de inte blir för länge för ja ar aldri gjort så förut..

Sajtvärd på degus.ifokus

Lillhems Kaniner
0

Hur gamla är ungarna?

Mamman matar ju bara 1-2 ggr per dag men det kanske du visste :)

Ja har en kull nu där ungarna inte fick tillräckligt med mjölk av mamman, där två dog innan ja han fatta vad det handlade om. Kontaktde då den uppfödaren jag tidigare skrev om och hon sa att dom antagligen inte fick mjölk och det stämde in bra när man tänker på hur ungarna betett sej (åt pellets vid två veckor osv), bra dum man känner sig när man inte fatta det Skrikandes

Du ser på kropparna när det är lagomt, bättre låta dom dia fler gånger än bli smällfeta en gång. Jag har matat så skinnet spänts ut lite men dom får inte få stor uppsvälld buk (vilket har hänt en gång, som tur va gick det bra med den ungen).

Jag satte ner vattenflaskan så ungarna nådde och nu är dom fyra veckor och de har gått upp bra. Ja tror att dom lever mest på hö, pellets och vatten nu men det är svårt att veta om hon diar dom på natten…

hhejlollo
0

#14 dom är max 1 1/2-2 veckor gamla men dom ser nästan ut att vara nåra dar gamla bara och de är flera som dött eftersom dom inte får dia för mamman.. Ja visste att dom diar 2ggr per dag;) Ja ska dit strax så då ska ja kolla till dom, skriver när ja gjort de!:)

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
0

Nu har ja avvaktat och kollat till bebisarna ständigt. Mamman diar dom knappt, hoppar undan så fort dom försöker äta.. Tre av ungarna verkar må relativt bra då dom har lite hull men den sista bebisen är undernärd och jätteliten för sin ålder! Va ska ja göra? Har förhoppningsvis en fostermamma som kan ta hand om dom. Va tycker ni? Har döpt dom: Skuttelina, hona Maja, hona Klara, hona Lilleskutt Jr, hane :D

Sajtvärd på degus.ifokus

Chieko
0

Tycker som tipset innan, att om du tror att de inte får mat så håll fast mamman på rygg och låt dem äta. Dock diar honan antagligen när du inte är där, gryning och skymning är nog vanligast. Men hade du en som såg liten ut så ta hjälp och håll fast honan så den får äta lite!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus