Snuva fortfarande efter flera månader?
Vet inte hur jag ska skriva detta så uppkommer det några missförstånd, fråga, så ska jag försöka förklara ..
Vet inte om någon av er kommer ihåg det men tidigt i våras måste det vara, så skrev jag ett inlägg om min kanin som snuvade. Eller ja, det kom iallafall vitt ur nosen på honom då och då, det gjorde det när han ska tvätta sig och liksom "fäktar" med framtassarna haha. Grejen är att detta fortsätter fortfarande, han är jättepigg annars och med världens aptit! men det är just det att det kommer vitt ur nosen på honom, och som min mamma sa, han kan väl inte vara förkyld fortfarande, så vad är det då, är han allergisk eller något?
Vet inte om det har med snuvan att göra, eller om det är för att han börjat fälla, men han har .. hm tovor är helt fel ord då han är korthårig, men liksom, det känns som om han inte tvättar dig ordentligt. Pälsen är inte sådär len som den kan vara, utan jag måste borsta honom för att den ska vara det och inte "stå upp" och vara typ spretig .. (observera att han är korthårig som jag sa! jag kammar bara för att han ska kännas len eller hur man ska säga) jag tänkte, om det är typ som snor i pälsen som gör att det blir så?
Dessutom har han haft sin inhängnad nu på samma ställe rätt länge, och valt ut ett speciellt ställe att utföra sina behov på vilket gjort att det är smutsigt just där, kan han snuva för att det är smutsigt? som sagt det är bara på ett speciellt ställe och han sitter ju inte där jämt men jag spektulerar hej vilt för förstår inte vad som händer med min lillkille ..
Har ni kollat upp det hos veterinären? De kanske kan ta något test :)
Det kan nog vara som du säger, att snoret fastnar i pälsen när han ska tvätta sig och gör det så dära tuffsigt. Min hermelinhona hade det så när hon hade en kort period förkylning :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
nej, det har vi inte med tanke på att han har varit så pigg för övrigt hela tiden ..
Det måste ju vara så, det konstiga är att det bara varit så ungefär hälften av tiden han varit snuvig 
#2 Har du någon bild på hans nos? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag rekommenderar att ni tar honom till veterinär och tar prov på honom. Kaniner kan vara pigga och glada trots att de har sjukdomar. Om det skulle vara ex Pasteurella så är det bättre att behandla tidigt, annars kan det vara mycket svårare att bli av med. Nu kan det ju vara tex allergi mot något, men det kan vara bättre att veta än att tro. Det är inte jättedyrt (iallafall här) att ta cytologiprov på kaniner.
Ljustadalens kaningård
Skulle oxå ta honom till vet. Kaniner visar ju som sagt inte att dom har ont förens dom typ är på väg å dö iom att det är bytesdjur.
#3 nej inte just nu men skulle kunna fixa, men han är liksom inte speciellt vit vid nosen så man ser, utan det är när han ska tvätta sig och "fäktar" med framtassarna som det rinner ut. Det ser ut ungefär som flytade axilur …
#4 hm ja, även om jag helst skippar vetrinären, både för hans och min skull, så är det nog enda allternativet .. Vilka symtom visar dom vid Pasteurella?
#5 fast ont har han inte, han är ju inte skadad. Isåfall är det mer att han inte visar att han inte mår så bra 
Det behöver inte bara vara vid skada som dom inte visar att dom har ont. även vid magproblem osv.
Det som är farligt med när dom är snoriga är ju att de andas med näsan och det kan bli svårt att andas. Nu beskriver du ju inte att han är snorig hela tiden men värt att kolla upp, kan ju vara nått som kanske utvecklas till lunginflammation.
Ring till Roslagstull och kolla vettja :)
#7 jo det vet jag, men han är ju bara snuvig 
Ja exakt, fast nu har detta ändå kommit och gått sen i våras, och han andas på bra …. Ja får nog bli så ändå :)
Snuva för en kanin är nog jobbigt ;) värt att kolla upp på telefon och höra vad dom säger, tror nog att dom kommer be dej undersöka honom. men ja förstår hur du känner. Vet är inte billigt och han är pigg i övrigt…
#9 ja du har rätt, självklart är det det!
menar mer att jag inte vet om det gör speciellt ont …
Ja, och speciellt när detta hållt på till och från så länge men han fortfarande varit lika pigg 
någon som har tips? om en hyffsat billig vetrinär i örebroområdet?
Billig vet jag inte riktigt, men jag har alltid åkt till Torleif Lind ute vid Aspholmen i Örebro med mina smådjur. Han är jättebra med djur och oerhört trevlig. Tar inga överpriser vad jag vet, fick betala 100 kronor sist för undersökning och kortisonspruta när min kanin hade sträckt ena benet, plus att man får tid direkt om det är akut. Så honom kan jag rekommendera!
Annars finns det en djurklinik i Askersund som också är väldigt bra och trevliga, har bara varit där med vänner som sällskap men har fått ett väldigt professionellt bemötande.
Du borde väl ändå fråga efter den bästa kaninveterinären och inte den billigaste? Det är faktiskt din skyldighet som djurägare att ta din kanin till veterinären när den är sjuk.
Snuva och förkylning på kanin är väldigt alvarligt. Skulle det vara pasteurella så bär du smittan till andra kaniner du träffar som också kan bli sjuka och det är en obotlig sjukdom som i vissa fall kan hållas i schack med livslång medicinering.
Det är en myt att snoret måste vara gult för att vara pasteurella, så vitt snor är inte bättre på något sätt. När kaninen får snor i nosen som den försöker tvätta bort själv så återsmittar den sig själv hela tiden. Du måste ta kaninen till veterinär och be dom ta prov för bakterieodling.
Att låta sin kanin visa tecken på sjukdom under så lång tid måste jag säga är oansvarigt. Är du bara ett barn så har dina föräldrar ansvar, man låter inte sin kanin vara sjuk utan att uppsöka veterinär.
Alla här försöker på ett snällt sätt säga till dig att du ska uppsöka veterinär. Hoppas du tar till dig av svaren du fått och att din kanin blir bra!
#11 tack så mycket! menar inte direkt att det ska vara en billig veterinär som inte kan sin sak, utan att jag vill ha en relativt billig, men hellre att jag får det rätt gjort och det blir bra 
#12 Suck. Känner verkligen inte att jag ska behöva förklara mig, tror du inte att jag tar hand om min kanin så får du mer än gärna komma och hälsa på här! Kan pm:a min adress om det är så, men jag tycker inte att det ska vara ett problem att jag letar efter en billig vetrinär, och jag tog då självklart att folk förstod att jag menade en bra, billig vetrinär, sorry mitt fel antar jag.
**Att jag inte uppsökt veterinär tidigare är för att han alltid varit otroligt pigg, just sayin'
**Skulle man inte veta (dvs sett) att han snorade dessa få gånger det händer, då skulle det inte finnas en chans i världen att man förstod det. När han var yngre, runt 4mån så åkte jag även med honom till en tjej som är utbildad vetrinär/djurskötare för jag tyckte han snorade, men hon sa att det inte var någon fara. Och vad sjutton menar du med den sista meningen? Det låter på dig som om jag inte tänker åka till veterinären "alla här försöker på ett snällt sätt säga till dig att du ska uppsöka veterinär." Jag är otroligt tacksam över svaren jag fått, skulle inte skrivit en tråd annars right?
#13 Kaniner döljer sjukdommar och skador väldigt väl, så att han äter och är pigg betyder inte att han mår bra. En snorig kanin är inte en frisk kanin. Veterinär och djurskötare är två helt skilda saker.
Det kan också vara förvuxna tänder som trycker på, oavsett så behöver du ta din kanin till en kunnig veterinär som får ge sitt professionella utlåtande.
Jag ser inget fel alls i mitt svar, illa av dig att svara med "suck" när jag tar mig tid att försöka hjälpa dig och berätta vad som kan vara fel samt hur du tar reda på vilken behandling din kanin behöver.
#14 Fast jag tänkte mer om det är någon allergi eller så eftersom det hållt på så länge, men visst då är han ju inte frisk heller ..
Framtänderna är fina, dom kollar jag ungefär varannan dag. Hörntänderna vet jag inte, men dom kan man väl inte kolla själv heller?
Förstå mig inte fel, jag är jättetacksam för alla som tar sig tid att svara! men orkar inte höra, rent ut sagt, skitsnack om att jag inte tar hand om min kanin eller hur det nu var. Vilket faktiskt, ungefär hälften av din text handlade om.
Sido tänderna eller vad man nu ska kalla dom är ju svåra att se, jag har iaf inte lycktas se dom. man kan prova peta med fingret men nått som vi kanske känns fel kanske är helt normalt. då är det vet som ska titta.
Ja säker oxå efter billig vet om ja måste åka iväg. Varför betala 1000kr mer när dom är lika duktiga? du hör på dem hur mkt de kan. Ja har tom förklarat för vet att vissa saker är på visst sätt och då var det på djursjukhuset. Så dyrast är inte alltid bäst, men det är svårt att få tag på bra kaninveterinärer överlag tycker ja!
#16 hm okej.
Exakt så jag menar ..
Någon som varit hos vetrinären i vingåker? hur är dom? :)