Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 977 ggr
natha-mjau
0

kull på innekanin

Jag är lite nyfiken bara, så därför tänkte jag att jag frågar om någon har tagit en kull på en hona som varit innekanin.
Jag undrar för att jag har en liten tjej här hemma som jag skulle vilja ta en kull på, nu är hon bara 4 månader så det är inte aktuellt än.

Hon är innekanin och jag bor i en lägenhet hos min mamma,
Förhoppningsvis har jag flyttat och så innan det blir dags att förhoppningsvist para henne.

Tänkte bara om någon hade erfarenhet av det, eller om det är någonting man helt och hållet ska undvika.

Fridaaaa
0

Varför skulle du inte kunna ta kull på innekanin? Samma sak som att ta kull på utekanin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

#1 Jo, sant.
var nog inte så tydlig kom jag på nu.

Om jag säger såhär

Min kanin bor på mitt rum i en 1,20 bur för tillfället (letar efter en ny större).
Skulle hon kunna ta hand om dem och föda ungarna i den?
Eller ah, behövs det vara nått speciellt för Att ta en kull?

dermot
0

Det ska väl gå bra. Är hon frigående annars? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

natha-mjau
0

ja, hon är ute hela tiden förrutom på nätterna eller när jag är ute

Fridaaaa
0

Ja det går bra. Mamma hade sin ena dvärgkanin i 120 bur inne, fungerar kanon :)

Du måste få plats med en bolåda med:)

dermot
0

Det enda som jag kan tänka mig blir lite jobbigt, är väl när kaninungarna är så stora att de själva vill ut från buren. Annars så ska det absolut inte vara några problem, inte enligt mig i alla fall :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

natha-mjau
0

okej, är ju inte alls insatt i detta med kull och Avel nu så det får jag väl läsa på lite mer när det blir akutellt.

så vet inte vad en bolåda är :$

Fridaaaa
0

natha-mjau
0

#6 mjo, har ju en holländare. vore ju lite kaos om hon fick 10 ungar som ska hoppa runt i den buren.. haha.

natha-mjau
0

hon har ju ett hus i buren nu.. hon måste ha både hus och bolåda eller räcker en?

dermot
0

#9 10 ungar tror jag inte du får, men runt 4-5 kanske. :)

Läs så mycket du kan om just den ras du vill avla mellan, - då holländare kanske? - hur du ska göra med ungarna, hur du ska göra om det uppkommer komplikationer mm. Vi här inne hjälper dig gärna :)

// Anka

natha-mjau
0

#11 jo det är klart att jag ska :)
Detta är bara 'önsketankar' än så länge.
Men eftersom hon blir 1 år i slutet av april antar jag att hon måste få innan de, för det är inte bra att avla första gången när de är över 1 år?

dermot
0

#12 Det är väldigt bra att ta hennes första kull innan ett års ålder, men i fall hon är 1,5 spelar väl heller inte så stor roll, så länge hon är i god kondition och så :)

// Anka

natha-mjau
0

sen är ju problemet än att jag vet ingen annan i närheten som föderupp holländska japan gul/svart mer än hennes uppfödare p:

dermot
0

Du kan ju alltid sätta ut en annons någonstans att du söker en hane, brukar alltid finnas någon som nappar ;)

// Anka

BusBella
0

Jag hade en kull på innekanin, det gick kanon. Hon behöver inte bolåda om hon har hus, men det kan vara bra att ha ingången upphöjd från marken så dem inte tar sig ut och fryser ihjäl.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

natha-mjau
0

#16 OKej, det borde ju gå att fixa.

BusBella
0

#16 Vad bra, en av våra kröp ut ur huset och fastnade bakom toaletten, men som tur är hittade vi henne och tog in henne i huset igen.

Mind your language.

/Emma

rabzzit
0

#16 Man ska ha bolåda så att det finns kant till boet så att ungarna inte kan ramla ut

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

BusBella
0

#19 Ja, men man kan lika gärna sätta en kant på huset också så att dem inte kan ramla ut.

Mind your language.

/Emma

Fridaaaa
0

Vi har aldrig haft kant på våra bolådor, har fungat superbra ändå :)

Violens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har haft flera kullar inom hus. Jag tycker det är en fördel, för det blir varmt och bra för de, och ofta lägger öronen sig fortare och säkrare. Men några problem har jag inte tyckt det har varit. Tvärtom, jag tycker jag har haft det mer under kontroll då. Men sen har jag givetvis haft kullar sommaritd ute.

natha-mjau
0

gud va bra!
fick för mig att det mest bara var nackdelar med att ta kull inne.