Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1168 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Köpa kanin..? Massa frågor!

Hej!

Jag är en stor djurvän: har en katt och är dagmatte åt två hundar (de är ej i min lägenhet). Funderar nu på möjligheten att köpa ett till mindre husdjur, som kanin, marsvin eller dylikt, MEN.. jag har som sagt en katt och är rädd för att de ska ogilla varandra eller i värsta fall att katten blir livsfarlig för kaninen.. Det går så klart att ordna genom att ha kaninen i sin bur men jag hade föredragit att även kunna ha den lös i lägenheten när jag är hemma.

Frågor.

1) Hur arrangerar man bäst kanin med katt? Att inte ha de lösa tillsammans när jag inte kan hålla uppsikt är givet, men annars?

2) Vad bör man tänka på när man köper en kanin? Hur mycket kostar de i drift? Hur aktiverar man dem? Går de att klickerträna, och vad för "godis" ger man dem då?

3) Finns det några lagar eller viktiga regler jag bör känna till? Det finns ju en massa rekommendationer angående burar och allmän skötsel, men vad säger lagen?

4) Vilken ras? hade passat mig bäst? Jag vill ha en "kelen" och tillgiven kanin (om det går?), gärna långhårig och i mindre storlek.

5) Jag bor på första våningen i ett kattrikt studentområde. Får jag lov att sätta ut en kaninbur (givetvis så att ingen katt kan komma in) på min lilla uteplats eller måste det godkännas av hyresvärden?

6) När är en innebur respektive utebur att rekommendera? Vilket uppskattas mest av kaninen och varför?

7) Lite konstig fråga men: vad har man för utbyte av en kanin? Hur bra är de som sällskapsdjur? Både katter och hundar tyr sig till sina ägare - gör kaniner det?

Som sagt, många frågor. Blir jätteglad för svar! Sitter och läser på internet just nu men vill man veta något är det ju faktiskt mest effektivt att bara fråga.

:)

Fridaaaa
0

Ska svara så gott jag kan Glad

**1) Hur arrangerar man bäst kanin med katt? Att inte ha de lösa tillsammans när jag inte kan hålla uppsikt är givet, men annars?
**Ha den i skilda rum i början, kanske ha ett kompostgaller eller liknande. Sedan ha dem ihop på golvet under full uppsikt. Det är så jag har gjort.

**2) Vad bör man tänka på när man köper en kanin? Hur mycket kostar de i drift? Hur aktiverar man dem? Går de att klickerträna, och vad för "godis" ger man dem då?
**Mina kostar inte direkt mycket, jag har ändå 5 st. Men det är för att jag köper en stor säck pellets (165kr för 25 kg), hö är inte heller dyrt (18kr/bale =10-12 kg ger jag), sedan köper jag stor spånbale.
Så mina 5 kaniner kostar sammanlagt ca 200-300 kr/månad :)
Men det beror på vart man köper saker osv.
Ja de går att klickerträna. Man kan t.ex ha torkade grönsaker/frukt mm.

**3) Finns det några lagar eller viktiga regler jag bör känna till? Det finns ju en massa rekommendationer angående burar och allmän skötsel, men vad säger lagen?
**För en dvärgkanin under 3 kg måste buren vara minst 0,5kvm, minst 50 cm hög och minst 50 cm bred, helst större såklart.
Sedan står det i lagen att dem måste ha en sitthylla eller hus (så att dem både kan sitta på den och under/i).

**4) Vilken ras? hade passat mig bäst? Jag vill ha en "kelen" och tillgiven kanin (om det går?), gärna långhårig och i mindre storlek.
**Lejonhuvad dvärgvädur är helmysiga kaniner :) Dem har ju päls.
Annars är dvärgvädur med superhärliga kaniner. 
Fusch hermelin med. (fast hermeliner är i regel med sprattliga,)

**5) Jag bor på första våningen i ett kattrikt studentområde. Får jag lov att sätta ut en kaninbur (givetvis så att ingen katt kan komma in) på min lilla uteplats eller måste det godkännas av hyresvärden?
**Jag hade pratat med hyresvärden :)

**6) När är en innebur respektive utebur att rekommendera? Vilket uppskattas mest av kaninen och varför?
**Har man kaninen inne, så får man i regel bättre relation eftersom man rör sig i huset hela tiden, men mina kaniner (utom en nu) bor ute, jag tycker det är bättre. Då har jag möjlighet till stora burar. Men det är mer en smaksak.
Bor man där det är mycket bilar eller väldigt nära en väg tycker jag man ska ha dem inne eller i en bod.

**7) Lite konstig fråga men: vad har man för utbyte av en kanin? Hur bra är de som sällskapsdjur? Både katter och hundar tyr sig till sina ägare - gör kaniner det?
**Man får mycket kärlek av en kanin. Dem kan nästan bli som en hund (individuellt såklart). Jag anser att dem är bra sällskapsdjur (haft kanin i snart 21 år dvs sedan jag föddes). Men kaniner kan med ty sig till sina ägare:)

Köp helst av uppfödare, ej av djuraffär.
Köp ej gnagarblandningar, utan pellets
Köpt helst "bondehö" om du har möjlighet.
Ej använda mineral-,kalk-, eller saltsten! Inte bra för kaniner. Bra till digivande kaninhonor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Highonbluetomorrows]
0

Tack!

Ska kolla upp lite grejer och återkommer kanske med fler frågor Skäms. Är rätt sugen nu på att köpa en liten en, men det är kanske att rekommendera att prata med sambon först….. *visslar*.

Fridaaaa
0

#2 Kommer nog gå bra;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

**1) Hur arrangerar man bäst kanin med katt? Att inte ha de lösa tillsammans när jag inte kan hålla uppsikt är givet, men annars?
**Kaniner är såpass stora att det oftast fungerar bra att ha katt och kanin tillsammans. Kaninen är inget naturligt bytesdjur för katter. En fördel är att köpa en vuxen kanin eftersom den ju redan är stor. Kaninungar är däremot små och naturliga bytesdjur.

2) Vad bör man tänka på när man köper en kanin? Hur mycket kostar de i drift? Hur aktiverar man dem? Går de att klickerträna, och vad för "godis" ger man dem då?
Särskilt dyra är de inte. Men det beror ju förståss lite på vart man köper foder och hö ifrån. jag som inte hittat nån bonde som säljer hö än, köper det i påsar och då kostar höet mig ca 50 kr/månad (hon verkar äta 50 liter hö i månaden). Spånet kostar ca 40 kr månaden (stor bal kostar 89 kr och räckte i lite drygt två månader) och pellets kostade ca 150 kr för 18 kg och det kommer räcka länge. Halm får vi gratis. SÅ ca 100 kr i månaden, då har jag dyrt hö.
Tydligen ska det går att klickerträna, det har inte jag testat. Vi brukar gå på selpromenader med vår kanin och så tänkte vi börja hoppa med henne, fast jag är inte så säker på att hoppning är hennes grej hon är ganska slö.

3) Finns det några lagar eller viktiga regler jag bör känna till? Det finns ju en massa rekommendationer angående burar och allmän skötsel, men vad säger lagen?
Svart på lagen har du redan fått, personligen tycker jag att en sån liten bur som är laglig verkligen är pytteliten och skulle rekommendera att bygga/köpa större, så stort som ni har plats med.

4) Vilken ras? hade passat mig bäst? Jag vill ha en "kelen" och tillgiven kanin (om det går?), gärna långhårig och i mindre storlek.
Jag gillar dvärgvädurar. De har en smidg storlek på ca 1,8 kg, de är lugna (iaf de jag träffat) och finns i flera pälsvarianter inkl långhåriga. Vi har en dvärgvädur och jag är jättenöjd med det valet.

5) Jag bor på första våningen i ett kattrikt studentområde. Får jag lov att sätta ut en kaninbur (givetvis så att ingen katt kan komma in) på min lilla uteplats eller måste det godkännas av hyresvärden?
Fråga hyresvärden, alltid säkrast. Här får man ha kanin ute på uteplats så länge man håller rent så inte en massa spån och hö sprids runt (är ju en självklarhet för de flesta).

6) När är en innebur respektive utebur att rekommendera? Vilket uppskattas mest av kaninen och varför?
Fördel utekanin är att kaninen får bättre luft och man har möjlighet att oftast ha större burar. Nackdelen är vatten som fryser på vintern och att kaninen blir ensam stora delar av dagen. Fördel innekanin är att den alltid har sällskap och man slipper fruset vatten. Nackdelarna är att gallerburar är små och så blir det dammig och skräpigt inne. Vi har utekanin av den enkla anledningen att vi har barn med allergier och astma. Vår kanin bor precis utanför ytterdörren så hon får ganska mycket sällskap eftersom man spontant stannar till och pratar och kelar med henne när man går förbi. Man jag som är lite blödg tycker synd om henne ändå så till våren när vi byggt en ny bur ska hon få en kompis.

7) Lite konstig fråga men: vad har man för utbyte av en kanin? Hur bra är de som sällskapsdjur? Både katter och hundar tyr sig till sina ägare - gör kaniner det?
Det är ju lite olika, har man en frigående innekanin så hoppar ju den upp i knät när man sitter i soffan och myser och gosar på ett helt annat sätt än en kanin som bor ute. Men jag tycker kaninen är mysiga husdjur. Man kan göra mycket med dem.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Norberg90
0

#0 Du har fått bra svar på alla frågor, så det behöver jag inte svara på. Men en ras som är tillgiven, långhårig och i mindre storlek är Lejonhuvad Kanin. Jag har 12 Lejonhuvade Kaniner+ungar och det är min absoluta favoritras.

Många säger att Lejonhuvade Kaniner inte är sociala osv. Men mina är otroligt sociala och trevliga. Och nästan alla jag mött oxå. En kanin blir vad man gör de till :)

Jag har dvärgvädur oxå, men lejonhuvad kanin slår de med hästlängder!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Instämmer. Lejonhuvad kanin är en supermysig ras, med ett väldigt vacker yttre. Jag hade också Dvärgvädur i början, men sålde dem för att få plats med fler Lejon <3

#0 Jag har katter i mitt kaninstall och det funkar hur bra som helst. De går lösa bland kaninerna, hoppar in i burar och boxar och det har aldrig varit några problem.
Då är i och för sig mina katter vana vid kanin från att de var 12 veckor. Men om man är försiktig i börjn så går det nog bra.

BusBella
0

Om du är intresserad har jag kanske en kull på gång i vår, om vi hittar köpare. Blandraser. Vi finns i Märsta, utanför Stockholm, nära Arlanda. Kan skicka mer information om du vill det som tex ras och sånt.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Jonaflax
0

Den synpunkt jag har är att du och kaninen kommer ha bäst utbyte av varann om den får bo inomhus.
Det gör inget att ha en "normalliten" bur om kaninen får möjlighet att gå lös när ni är hemma.
Kaniner blir ofta rumsrena, och det är roligt att ha en rejsande innekanin som gör en sällskap på soffan.

Själv får jag inte ha innekaniner pga allergiska släktingar :-(

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

[sstorm]
0

Du har fått jätte bra svar av alla andra, men som några andra säger. De låter som en lejonhuvad kanin skulle passa dig super! De är snälla, lunga och tillgivna. Gillar borstning och kel

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för svar! Här är lite fler frågor. Några kanske verkar lite dumma men ni får tänka på att jag inte ens SETT en kanin på cirkus 15 år, än mindre har någon egen erfarenhet av dem Oskyldig.

1) Hur rensar man egentligen buren? En standard kaninbur verkar ju ha plastbotten med galler och en lucka på toppen, så hur tömmer man den? Vänder den uppochner :D?

2) Är nämnda standardburar att rekommendera eller är de dåliga? Hur är en bra kaninbur till inomhusbruk? Hur bygger man lättast en själv?

3) Kan kaninen lära sig att både kissa och bajsa i ett hörn av buren? När jag läste på sidan verkar det som att många kaniner kissar lite överallt..?

4) Om kaninen får gå lös i lägenheten, ska den då ha en särskild toahörna i lägenheten också?

5) Finns det några bra uppfödare av långhåriga dvärgkaniner i Skåne? Är mest intresserad av lejonhuvad kanin eller någon variant av långhårig dvärgvädur.

6) Hur beter sig en kanin i buren? Är de vanligt att de dunsar mot gallret så att buren riskerar att välta/gallret att skaka och låta, eller är de generellt rätt lugna där? (om de aktiveras och inte är sönderstressade såklart).

7) Visst att kaniner KAN leva länge, men det verkar som att de flesta inte alls blir särskilt gamla =/. Vad har man för möjligheter för att ta reda på sjukdomar/förtidig död i stamtavlan?

PrinzeZz
0

1. gallret går att knäppa loss från plastbottnen.

2. en vanlig "standardbur" från djuraffär i laglig storlek går utmärkt att använda.

3. dom lär sej ofta själva att göra ifrån sej i endast ett hörn.

4. låt buren stå öppen så den kan hoppa in där och göra ifrån sej. sopa upp bajspluttar kanske du får leva med ändå.

6. en uttråkad kanin kan lägga till med extremt jobbiga ovanor, de kan gnaga på galler, rycka i skålar/flaska, stampa pch sådant. Vilket kan vara otroligt irriterande. En lugn kanin som är tllfrelst med sitt utrymme för knappt oväsen alls.

7. Beror helt på hur du sköter din kanin. Många kelkaniner blir inte rätt skötta och dör tidigt till följd av det. Läs på ordentligt innan så kan kaninen bli 10år och tom mer.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |