Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1591 ggr
Suskiv
0

Hur ofta städar ni buren?

Ja som i rubriken. Hur ofta städar ni buren. Varför har ni valt att göra det så ofta/sällan?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

Till Alex, som bur i en lite mindre utebur städar jag 2 gånger/vecka (han har Hage med tillkopplad)

Till mina 3 flickor (dvärgkaniner) som bor på 2.2 m² städar jag i genomsnitt 2 gånger/månad (behövs inte oftare), tar bort såklart om det är mycket i en hörna:)

Till Albin (bj) som bor på 2.9 m² städar jag 1-2 gånger/månad (förutom hans toahörna då)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

Maja bor i en 1,20 bur, storstädning 1-2 gånger i månaden (rengör med vatten och rengöringsmedel), tar ur allt.
tar bort kiss och sånt varje/varannan dag.

Emelie
0

Jag städar helt enkelt så ofta som det behövs. Det blir väl ca 2-3 gånger i veckan, men då tar jag inte bort all spån i burarna.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Städar då det behövs, oftast 3-4 gånger i veckan. :)
Sopar jag inte upp höet så fastnar det & blir en massvis med med tovar. :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Gimbergsson
0

Städar toalett och smutsiga ställen varje dag, ibland två gånger per dag och hela buren ungefär 1 gång i månaden.

Städar toaletten varje dag då kaniner är renliga djur och inte vill leva bland smuts och ohyra. Storstädning gör jag en gång per månad bara för att fräsha till. Spånet och halmen blir oftast inte smutsig men jag vill städa i alla fall ^^

[aammE]
0

Mina kaniner har två JÄTTESTORA kattlådor, de tömmer jag när jag ser att det behövs, typ en gång i veckan (under rötmånaden mycket oftare).

Bamse 08
0

Städar toan varje dag. Sen städer jag buren 2 gånger i veckan, Sen så städar jag med vatten och rengöringsmedel 1 gång i månaden.

What doesn't kill you makes you stronger.

Ljusta
0

Städar ur allt (förutom rent spån och hö) minst en gång i veckan, oftast två. När det är nära utställning så städar jag ut mer eller mindre allt varje dag.

Ljustadalens kaningård

[h-malm]
0

Städar toalådor och kisshörn 1-2 ggr /dag. Och hela buren varje till varannan vecka.

[Kanintokan]
0

Jag tar ut kisshörnan och gör rent där ca 1-2 gånger varje dag.
Hela buren tömmer jag varje söndag och brukar även då använda vatten och rengöringsmedel. Sedan så städar jag hela lekstugan minst varannan vecka ;) Där ingår sopning (fast jag soppar varje dag), tvättning av golv och på väggen längst ner, torkar av på bordet han brukar sita på, trähuset och två stolar ;)

Hagen brukar jag städa vid behov. Men det finns en bur i utehagen som jag tar bort höet ifrån varje dag.

Workingdog
0

Toalådorna tömmer jag vid behov, blir väl ca varannan, var tredje dag. Hela buren städar jag kanske 2-3 gånger i månaden och boen städar jag nästan aldrig. Där sover dom bara så halmen där brukar få vara kvar :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

miacaliza
0

Det är lite olika beroende på vilken kanin det är: Dumles(dvärgvädur) bur är 120*60 och där tömmer jag kisshörnan varje dag morgon och kväll av den anledningen att han luktar starkare än de andra. MiniHopps(dvärgvädur) också 120*60 tar jag kisshörnan ca varannandag och Morriz(franskvädur)som är lösgående i djurrummet får sin kisshörna städad varje dag. När jag gör detta för jag över spån från andra delen av buren till kissidan och fyller på med nytt spån i den renare delen, så får man lite ruljans på spånet. En gång i månaden tömmer jag sedan alla burar helt och torkar ur och fyller med nytt spån.

Pylva
0

Jag både byter tidning i toalådan, och vänder på underlaget i varje bur varje dag, för att det ska luftas och inte bli en sådan instängd och äcklig lukt.
Jag är väldigt noga med att det alltid ska vara just rent i kaninernas burar.
En gång i veckan byter jag spån m.m. om det behövs, detta gör jag alltså inte varje dag eftersom att det skulle kosta en massa att behöva köpa spån/halm så ofta.

[ninnakm]
0

Jag går igenom burarna varje dag, tar bort gårdagens grenar, bäddar till halmen i husen och som sagt går igenom alla burar, plockar bort bajset och kisset som hamnat utanför, tömmer toalådag och liksom "pudrar" allt i buren så att jag är säker på att jag inte missat något. Matskålarna och vattenskålarna diskas varje dag (nu tror jag inte att kaninerna tänker så men jag skulle inte vilja äta eller dricka på en skitig tallrick/glas) kör dem i diskmaskin en gång i veckan och tämmer burarna på allt en gång i veckan. Jag gillar när de har det fräscht och vill alltid hålla flugor och så så långt borta som möjligt. 2 gånger på sommaren skurar vi alla burar, målar om osv. men en gång i månaden ungefär skurar vi bara burarna (främst hanarna som skvätter kiss) med såpa och varmt vatten.

Wilmuut
0

Nu på sommaren bor mina kaniner i "gräs burar", Alltså markontakt. Och då flyttar jag buren när det blivit smutsigt, oftast 1 gång/dag.

På vintern ser det ut ungefär så här: Onsdag:Städar toaletten.    Söndag: Städar hela buren! :)

claryy
0

Städar när jag ser att det behövs:) Storstädar en gång i månaden(skrubbar,putsar,diskar,grejar!):)

Trollas
0

Städar 1/2gg i veckan då mina bor inne för tillfälet :=

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

[schipperke]
0

städar en gång i veckan,bor i stora kaninboxar :D

[zannapettersson]
0

tar bort i deras toahörna vid behov och har in burar i duschen och skrubar och byter rubbet 2 gånger veckan..

mjuhm
0

Åt mitt lejon städar jag 1 gång i veckan. Men kommer byta till matta & kattlåda, så då kommer jag endast byta lådan.

Till ute kaninerna byter jag 1 gång i veckan där med. Men skrapar ur (dom har ingen botten på buren) det som hamnar på gräset, alltså bottenvåningen väldigt ofta.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Bodas Kaniner
0

Jag gör rent i mina kaniners burar ca 4 gånger i veckan =) Till min ena hane gör jag rent 1 gång i månaden men han har buren ute i sin stora Hage så han har sin bajs å kisshörna ute =)

[Cameliont]
0

Min kanin har en jättestor toalåda som töms ungefär en gång i veckan, men tar bort blött och bajs varje dag och fyller på ny toa-lätt när det behövs.

Tömmer allt och diskar ungefär en dag i veckan.