Ta ut innekanin?
När tycker ni att man senast ska ta ut en innekanin? Dvs göra den till utekanin. På sommaren är det självklart okej, men hur långt in på hösten liksom?
Låt kaninen vara ute lite på dagarna, så att den vänjer sig vid temperaturen. Efter ett tag kan du nog ta ut den, men inte för sent heller på året tror jag. Men om du vänjer den somsagt sakta men säkert kommer det nog gå bra. :)
Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se

Anledningen till att jag frågar är att jag tar emot kaniner för omplacering, och de bor i stall hos mig. Men jag tänker att innekaniner kan jag ju inte bara ta till stallet under kallare tider, så skulle vilja veta när det är passande att inte längre ta emot innekaniner, så länge jag inte har jourhem åt dem :)
Det måste vara minst 10 graders mellanskillnad med tempraturerna när man tar in/ut!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Eller vad dumt det blev, max 10 graders mellanskillnad ska det ju stå!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
förlåt om jag "snor" tråden lite, men gör man samma sak när man ska vänja en kanin att gå ute på t ex promenader när det är vinter och den bor inomhus? :)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#5 Man kan inte ta en innekanin ut i snön, den får nog värmeslag sen när dem kommer in och om den är ute för länge blir den kall och sjuk :o
# 5 Tyvärr får man hålla en innekanin inne hela vintern. Då av samma anledning som # 6 skrivit. Den kan bli förkyld och i värsta fall få lunginflamation. Jag vet att det är väldigt tråkigt att hålla dom inne hela vintern, men tyvärr är det så för oss som har innekaniner(Ser verkligen framför mig hur sura mina kaniner kommer bli när dom inte får komma ut på 5 - 6 månader)
ok
#3 Det med 10 grader tycker inte jag stömmer. Igår var det 25 grader i skuggan. Och idag är det bara 15 grader. Då menar alltså du att det redan är för kallt för att ta ut en inne kanin?
I förrgår natt var det bara 5 grader. Då skiljde det 20 grader mot för på dagen, hur kan då de kaninerna som bor ute klara sig?
Jag tycker att så länge det inte ligger under 0 grader så är det okej att ta ut en innekanin en stund i sele. Och jag vet många som tar ut innekaniner i snön på vintern.
Det som är farligt är att om man har en innekanin som man helt plötsligt bestämmer sig för att man vill att den ska vara utekanin.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
jag tror att det går om man vänjer kaninen ett steg i taget. Från sommar - höst - vinter
Alltså går att ta ut i sele en stund :)

#9 Nej dom klara större temperaturskillnader än så, ända ner till 20 graders skillnad har jag hört, så det går att ta ut innekaniner ett tag till och låta dom vara ute på vintern.

Ah, tack! Nog för att man klarar sig en bra bit på sunt förnuft, men alltid bra att få lite mer kunskap om det!