Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 663 ggr
Marabou_Lover
0

Vet inte vad jag ska göra...:(

Hej!

Alltså det är så här…

Jag har fått 6-7 st kaninungar, men så finns det den minsta…

Den minsta är typ hälften så stor som dom andra i kullen!

Jag vet inte vad jag ska göra!

När man håller den så ligger den nästan alldeles stilla, jämfört med dom andra i kullen.

Dom sprattlar och piper men inte den minsta…

Dom är 6 dagar idag.

Men först när jag och min tvillingsyster hittade den (vi märkte det först i morse)

så låg den alldeles stilla långt långt under höet, under dom andra!

Och när jag tog upp den så blev jag ****ledsen, för att det var gammalt kiss på den! :'(

Då hade alltså dom andra ungarna som var ovanför KISSAT på den stackars lilla ungen! :'(:'(

Den är "skinnig" också…

Vad ska jag göra!

Jag vill ABSOLUT INTE att den stackars ungen ska dö! :'(

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter som om den minsta skulle kunna vara en mupp, de dör oftast inom ett par dagar.
Sånt som händer i de flesta kullar, klarar man inte av det får man sluta ta kullar. ;)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Marabou_Lover
0

#1 Men de är ju 6 dagar idag!;(

Då har den ju inte dött på 6 dagar……

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dvärgväxt/mupp beror på en gen som är vanlig på dvärgkaniner, speciellt på hermeliner. Man tänker ofta inte på dvärgväxt som en defekt och därför avlar man fritt på det. I enkel uppsättning gör genen att kaninen blir betydligt mindre och får juvenila drag. Med det menas att de även i vuxen ålder har ett utseende som påminner om en unge. En vuxen hermelin kan väga så lite som 800 gram. Själva defekten uppstår om genen uppträder i dubbel uppsättning. Vid en PARNING mellan två kaniner med dvärggen kommer teoretiskt sett 25% av ungarna få dvärggenen i dubbel uppsättning. Dessa är ungefär hälften så stora som sina syskon när de föds och har ofta ett missformat huvud. De har även ett outvecklat tarmsystem och dör normalt av svält eller uttorkning inom några dagar. Dessa dubbeldvärgar kallas för 'muppar'. Alla dvärgraser har inte dvärggenen. Den är som nämnts vanligast på hermeliner, men det finns hermelinstammar som saknar genen och ändå är små. Dvärgväxt ses, som sagt, inte som en defekt utan anses vara normalt. Vill man som hermelinuppfödare göra en insats för att undvika muppar bör man försöka att bara avla på djur som inte gett muppar i tidigare kullar.

Lånad från Artikel om Genetik.

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Marabou_Lover
0

#3 tyvärr så dog den i sista stund…Gråter

men tack för dina svar…

Linnet
0

Om det är många ungar så händer det ofta att nån inte orkar hålla sig framme och äta och då blir dom snabbt svaga. Hade själv en kull med 8 ungar och det var likadant där, att efter några dar låg två av ungarna långt nere på en helt annan plats än dom andra. Den ena var död och den andra flyttade jag till en annan mamma som bara hade en lika gammal unge. SÅ det är säkert det som hände för dig också

[Cameliont]
0

#3 Stort tack för din inklistrade information! Väldigt intressant och lärorikt det där men genetiska defekter som uppkommer när vi människor vill ha ett väldigt specifikt utseénde på våra husdjur.

Synd att din lilla inte klarade sig TS, men sånt är livet ibland…

Marabou_Lover
0

ja, den låg långt under dom andra och en bit ifrån…

är nog sammaObestämd