"Kaninspelet" innehåll
Här kan du skriva vad du tycker spelet ska innehålla.
Själv vill jag hällst av allt att man ska kunna föda upp kaniner och ta hand om dom :) (spånar nu..) När man varit medlem i ca 1 - 2 veckor kan man ansöka om uppfödarnamn, som kostar en vis summa pengar i spelet. Sedan så kan man avla på friska djur :) Man får även max ha 5 kullar varje månad (annars blir det så många kaniner i spelet tillslut).
Tycker även att man ska ha som ett grön "trädgård" från början med en tvåfackare någonstans på tomten. Då kan man max ha 2 kaniner. Sedan kan man bygga på "trädgården" med flera kaninhus, hagar, träd e.x för spelpengar. Man får flytta och vrida sakerna i trädgården.
Har mer idéer, men görjar såhär :D
Bra ideer.
Jag tycker även att vissa datum ska man ha typ kaninträffar, utställningar och hopp tävlingar.
5kuller per månad tyckte jagvar mycket.
För varje dag växer dom, och sedan efetr 6-8veckor är dom ju leveransklara, och då kan man sätt aut dom på till salu sidan för ett visst antal pengar.
Men spelet eller någonting ska kosta riktiga pengar! Alla ska ha chans att spela det.
Men ska även ha h-bevis eller stamtavla på kaninerna, så att man vet vilka färger ungarna får.
Sedan kan man typ ha i spelat, kaninhörnans hoppförbund, kaninhörnans utställnings förbund, kaninhörnans wiener klubb mm.
Bar några funderingar. :)
Ja låter bra :)
Första idéen, äre IRL då eller?
okej, men vad sägs som 2 per månad då? Det låter bra.
Ska det kosta riktiga pengar :O??
#2 om man har 2kullar/månad, så måste dom ju vara leveransklara vid typ 1/2 veckor.
Oj, oj, oj, heöt fel, jag är så trött att jag skrivet helt fel.
Det skulle stå såhär:
Det ska absolut inte kosta pengar, alla ska ha chans att spela det.:)
Jaha jag förstår ;) Tycker det låter jättebra att det INTE ska kosta pengar. Det är så tråkigt när man hittar en intressant sida och så måste man lägga ut massa pengar för att få spela -.-
hur menar du nu xD??? 1/2 veckor?
(upprepar, menar du Irl med kaninträffar e.x?)
städa burar knappar och fylla på med hö och vatten och ge dom pellets knappar borde det finnas :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men hur ofta ska man mata kaninerna då? Inte så ofta som i verkligheten tycker jag, ingen kommer orka va inne så ofta…
#5 Smart! :D tycker det låter kul <3
#6 Jag tycker att kaninens hälsa (humör, hungrig och kärlek) börjar sjunka om man inte matat den på 3 dagar ;)
#7 Låter bra =)
Tycker det borde finnas nåt "djurhem" där man kan lämna in kaninerna när man t.ex. ska på semester, på hemmet sjunker inte deras hälsa någonting
Tycker det låter bra med trädgården!! Sedan typ att man kan Köpa exktra godis till kaninerna. Typ att man kan torka saker själv osv :)
Kram Emelie och djuren!<3
Alla ideer här låter jättebra:) Men hur ska vi göra med bilderna? Vissa ville väl ha riktiga bilder?
Själv vill jag helst ha de målade, dels för att det blir alldeles för likt stallet.se annars, och dels för att vi har kommit ganska långt med dem och det vore synd att ha gjort allt arbete i onödan.
Hoppning måste iallafall vara med!:) Utställning också men tycker inte att man ska kunna rösta på varandras kaniner utan att de bara får poäng, som på marsvinsspelet typ.
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
#11 Jag tycker INTE att vi ska ha bilder. För likat Stallet.se och sedan är det lätt att de som inte har några kaninbilder tar/stjäl från andra. Blandannat google eller andra kaninuppfödare.
#11 Jag vill oxå ha målade kaniner men om kaninerna ska få poäng så får ju två likadana kaniner samma eftersom alla ser likadana ut? Eller bedömmer man på hälsan oxå?
#13 Jag tycker att man akn bedöma på hälsan också. Sedan om man har utställningar varje vecka så kan kaninen som vunnit en utställing inte vinna på följande månad :) Så om man har 4st utställningar på 1 månad :)
#14 Låter toppen!
Nej, det kanske inte är så smart med egen bild. Men om man gör så att man frånbörjan får en ritad kaninbild som alla har frånbörjan (olika färger och raser såklart, men samma "kvalite" typ xD) Första bilden ska vara ganska så dålig xD
Sedan när kaninen är 2 år kan man uppdatera bilder för en summa spelpengar. Då får kaninen en bild som även andra med kaniner på 2 år kan få. På så vis har man ett mål i spelet. aja. Denna bild ska vara finnare än den tidigare.
När kaninen blivigt 4 år kan man åter igen ändra bild, för en summa spelpengar. Nu har kaninen en jättefin ritad bild, kanske som har päls och rätt skugningar e.x
När kaninen sedan blivigt 6 år kan man ändra bild en sista gång för en summa spelpengar. Nu blir det en riktig fotad bild :)
Alla bilder som medlemarna har ska såklart stämma in på kaninens ras och färg. Om två kaniner är av samma ras och färg så kommer deras bilder alltid vara likadana. På detta vis kommer ingen att behöva få sina bilder kopierade och det kommer inte finnas en enda kanin som har en egen bild som ingen annan har tillgång till :)
Vad tror ni om idén? Kanske blev lite krångligt. Tycker även att kaninens hälsa ska spela roll när man ska byta bild, hälsan måste vara en viss procent för att få ändra.
tycker även att det ska vara möjligt att lyxa till kaninens bur med te.x leksaker m.m och att alla kaniner ska ha sin egen smak så att visa gillar maskros och vissa gillar den inte. sen tycker jag det ska finnas en "mäklare" så du kan köpa mer mark att ha dina burar och hagar på. sen tycker jag att man ska kunna låna en avels hanse av en annan uppfödare om den går med på det. sen så måsta alla burar uppfylla jordbruksverkets krav. och vid vanskötning bordde kaninner na tas i från dig, för om kaninerna försviner om det inte får mat kommar nästan alla titta till sinna kaniner och då blir det mer aktivt
Mvh/ REXbunny
Medarbetre på minecraft ifokus
#17 alla dinna idéer låter jättebra :D Tycker allt du säger ska vara med <3
#16 Det är bra idéer men himla jobbigt att fixa alla de där bilderna.:) Med utställningen skulle man kunna göra såhär: De djuren man köper ifrån djuraffären (för jag antar att det är där man köper sina djur från början) har alla 90 p på utställningen. De har en bedömning där det står typ fint huvud men långa öron och lite annat, och sen för att få ungar med bättre poäng så får man hitta eller skaffa en avelspartner som kompleterar denna kaninens brister, och förhoppningsvis får man en unge med mindre brister som får bättre poäng än föräldrarna. Förstår ni? Utställningen går alltså inte ut på att bilden är fin utan på bedömningen varje djur får när de föds. På så sätt blir det mer som i verkligheten. Dock tycker jag inte att utställningen ska vara det som spelet handlar om bara, det ska finnas massor med andra funktioner också. Detta var alltså bara ett förslag, vad tycker ni?:)
Vilka är det förresten som ska göra hemsidan? Jag kan hjälpa till med desing, kodning (är dock inte jätteduktig), och är gärna någon slags Medarbetare på sidan:)
Jag tycker att man har de där mallarna som folk har ritat, men att man kan ladda upp en bild själv där man målat kaninen själv om man vill det :)
På så sätt så ser ingen kanin likadan ut förhoppningsvis :D Sen ska det ju självklart finnas "standardfärger" för såna som inte har tillgång/inte vill måla sin kanin i egen färg :)
Alla idéer som skrivits tycker jag värkar jättebra och jag kan knappt bärga mig tills sidan är kalr :D
Jag skulle gärna vilja vara Medarbetare eller någon moderator där :) Sedan kan jag hjälpa till att designa spelet utseende. Är ganska så duktig… (när jag använder dne bärbara musen och ritplattan xD)
Trädgården var jättefin :) Dock hade jag tänkt mig att man ser den mer uppifrån .. Men detdär var fint!
#20 Jag och Airo skulle ju försöka att göra sidan.
Jättebra ideér alla, verkligen! Men en del saker ni nämner är så komplicerade att endast ett dataproffs skulle klara av att fixa det… Då måste man anlita någon och då lär sidan behöva kosta riktiga pengar. Det är inget vi vill.
Jag tycker inte att man ska kunna ladda upp en egen bild på sina kaniner eftersom, som många redan nämnt, att det kommer bli många bildstölder! Tycker att marsvinsspelet har ett bra koncept och att vi kan gå lite efter det, men absolut inte härma!
Sedan vet jag inte hur man får sakerna att gå på automatik, t.ex. om man köper något så dras pengarna av automatiskt, ungarna föds automatiskt och sånt. Ingen aning om hur man gör så, så sidan kommer antagligen att fungera manuellt i början. Vilket kommer att kräva väldigt mycket tid av oss som kommer att sköta sidan. Vilka det blir som får bli medarbetare får vi bestämma efter kunskap och erfarenhet eftersom det kräver såpass mycket.
Tycker att sidan i alla fall kan börja med..
*Utställning
*Kaninhoppning
*Avel
*Chatt
*Forum
*Djuraffär
*Köpes/Säljes/Bytes marknad
*Kaningård man får hyra in sin kanin på till att börja med tills man har pengar att köpa en egen.
*Jobb - som skötare på ett kaninpensionat, veterinär, djuraffärspersonal m.m. Lön får man självklart.
Sakerna jag har skrivit är i alla fall saker jag vet att jag klarar av att skapa.
Sedan det där med humör och trivsel på kaninerna är något som skulle vara kul och bra att ha, men jag har ingen aning om hur man gör ännu..
/ Emma
Jag ska ju gå media nu till hösten delvis, så jag kommer nog hålla på mkt med datorer och sånt. Men jag lär mig nog inte allt det där på 1 år eller så..
#24 Funktioner kan ju komma lite efterhand också, men till och börja med räcker det med det du räknat upp.:)
Jag skulle somsagt gärna vara med och ordna saiten, då jag också vill kunna påverka sidan där mina bilder som jag ritat troligtvis hamnar. Hoppas att du förstår att jag helst inte bara lämnar ut dem till vem som helst, även om ni säkert inte kommer göra någonting "dumt" med dem.:)
#25 Låter kul :) Du kanske kan hjälpa till med lite saker ändå, kan du någonting om html och css?
#26 Ja precis :) Självklart förstår jag det! Dina bilder du gjort är sjukt snygga! Men jag funderar på om du skulle kunna ta hand om delen med aveln? Alltså lägga in nya ungar till dem som parar sina kaniner och sånt efter ett visst antal dagar? :) Om det är av intresse? Men då måste du kunna lite kodning och en hel del genetik, kan du det? :)
Sedan kommer det att behövas några moderatorer i forumet så att det hålls ordning där inne! Några intresserade?
/ Emma
#27 Genetik är inget problem alls, och kodning kan jag ju endel, så jag hjälper gärna till:)
Html kan jag liite om men inte CSS..
Men vi försöker få tag på nån som kan fixa sånt där som värden och matning och sånt tycker jag c:
#28 Perfekt! Då skulle du kunna ha hand om avelsdelen själv eller med en till person om du vill? :)
Det enda som egentligen hindrar oss från att börja skapa sidan är att komma på hur man gör ett inloggningssystem.. suck..
/ Emma
Ja.. har försökt söka runt lite men hittar inget bra om det :(
#29 Känner du någon så får du gärna fråga! Tänkte skriva ett inlägg på hemsidor.ifokus och fråga om någon skulle kunna tänka sig att hjälpa oss.
/ Emma
#30 Jag kan börja med att ta hand om det själv, men blir det alldeles för många på hemsidan så kan vi ju ta in någon som hjälper till.:)
Man kan ju testa att maila hon som gjort marsvinsspelet och fråga hur hon gjort kanske?:)
#33 Visst, absolut :)
Smart! Ska göra det på en gång!
/ Emma
ning.com är ju en bra sida men den har börjat kosta..
Jag skulle fortfarande vilja bli någon slagts moderator då jag hjälpt/hjälper till med bilderna till sidan. Vad skulle jag kunna få göra? Kan litegran om koder osv men kommer försöka lära mig mera innan sidan är klar. Läser då på internet, i böker och ja vet inte vad xD
Är verkligen jätteintresserad!
Jag lånar någon persons text i förra tråden, för jag tyckte det lät så jäkla bra!
''Precis som någon tidigare sa så hade det varit jätteroligt om spelet vore så verklighetstroligt som möjligt när det kommer till Avel, färger, teckningar, pälstyper etc.
För jag menar.. TÄNK om det här så kallade spelet i själva verket skulle kunna användas som en "avelshjälp", för verkligheten. Det vill säga att om du parar 2 kaniner med olika färger och anlag i spelet. Vilka färger dyker då upp? och vilka kan dyka upp? ATT MAN LÄR SIG GENETIK genom spelet.
Det vore både roligt och användbart, särskilt för dem som inte är så jättebra på färger och genetik. Även pälstyper skulle kunna ingå.
Till exempel;
Du parar 2 dubbelmanade, vit blåögda kaniner i spelet.
Du kollar i spelets virituella stamtavla, och där står att kaninerna har andra färger/teckningar samt teddypäls bakom sig.
Kullen föds, och i samband med det så får du ett meddelande till ditt spelkonto, där det står exempelvis: (förenklat exempel)
1 av 3 kaninungar blev teddy, i och med att föräldrarna bär på anlaget. Alla ungarna blev vit blåögda därför att…
och så vidare.. eller till exempel;
.. om du hade parat en av de vit blåögda med en kanin som har färgen isabella istället, så hade du kunnat få wienertecknat(Därför att..)
-Ett anlag som inte är så uppskattat inom utställningsavel, men väldigt populärt bland kelkaniner och hobbyavel etc etc. (osv)
-
Vad tycker ni om det? man kanske till och med skulle symbolisera anlagen med genkoder osv.
Tänk om man till och med hade kunnat lägga in sina egna kaniner från IRL, på spelet. Dvs.. skapa en egen kanin på spelet och fylla i uppgifter(stamtavla/härstamning) för att få veta vad sina kaniner ev. skulle få för avkommor. (Då vet man innan man parar IRL)
-
MEN.. för att skapa något sådant, så krävs såklart hög kunskap inom både dator&teknik samt genetik.
Så om det är någon som tycker detta är värt o satsa på, samt har kunskapen o tiden. Varsågoda! :) tror det är fler en jag som skulle uppskatta detta!''
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
#37 Det låter roligt, hoppas att vi kan få till det.:)
Skulle vilja bli en moderator på forumet
Mvh/ REXbunny
Medarbetre på minecraft ifokus
En sak som jag skulle tycka var bra som var där är att ex. 1 dag IRL är 1 månad/vecka på spelet. För då tar de inte så jättelång tid innan ex ungarna kommer eller ngt liknande. För är det förlång tid kommer nog spelet börja kännas långtråkigt. 
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#40 Det antar jag att det kommer va.:) Annars blir det som du säger väldigt tråkigt.
jag skulle vilja var moderator
Det var någon utav er som frågade mig om ni fick använda er av en dvärgvädurskanin som jag tecknat och lagt upp i en gammal tråd, och det får ni om ni vill. Jag tecknade den förut, och tanken var att vem som helst skulle få använda den och måla på egna färger och teckningar. I grunden är den vit bö.
Här är den i alla fall. :)
Tycker att det ska vara 1 dag i spelet = 1 vecka irl :) Eller vad tycker ni?
Jag tycker att det ska finnas målade bilder i spelet, och om man vill så ska man kunna använda en bild på sin/sina kaniner, men ingen ska kunna ta någon annans bild, eller det kanske inte funkar? det skulle ju vart kul att ha sina egna kaniner :)
och jag tycker att man borde kunna se typ sin gård uppifrån, kunna designa själv med kaninburar mm, och typ kunna klicka på en kaninbur, så finns det typ en flik som man kan typ möblera om eller något :)
Hur går det med spelet? =)
Nån som vet hur det går med spelet?
Jag tycker att man ska kunna köpa olika sorters burar, som fackburar, inneburar, tvåvåningsburar och burar med Hage till. Och så kan man göra en likadan tråd som kaninmallarna fast med burar. Bra eller?
#49 Det vore bra, men som sagt i tråden så finns det ingen som kan skapa själva hemsidan med de viktigaste funktionerna ens..
Tänkte på om spelet skule vara så troligt som mäjligt, borde inte kaninen kunna bli sjuk?
Typ att man får betala en viss summa för att gå till veterinären. Sedan att man kan kastrera hanar/honor för en viss summa spel pengar? :)
#50 Jaha.
#50 I inlägg 24 ser du att sidan visst håller på att komma igång och att grundfunktioner kommer gå att ordna.:)
#51 Bra ide:)
#53 Det som hindrar dem från att börja göra sidan är att de inte kan göra något inloggningssystem..
Skulle dom inte kontakta dom som gjorde marsvinsspelet?
Vet inte hur det går med det :)
hmm.. Finns det ingen instruktionssida på internet hur man skapar sin egna spelsida? xD hehhe…