Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 1086 ggr
grönahornet
0

Hur många ggr om dagen ger ni foder?

som fråga är: hur många ggr om dagen ger ni foder? Såklart ska kaninen alltid ha tillgång till hö och vatten. Har lite mycket fritid på jobbet så satt och funderade lite, typ alla andra sällskapsdjur får sin mat uppdelat 2-4 ggr om dagen men själv har jag alltid gett mina kaniner all pellets ( en halv dl ) på samma gång. Det kan ju kännas lite men kaninen är ju inte speciellt stor och sätter i sig allt på samma gång. Kan det vara bättre att dela upp det? Spelar det någon roll? Kanske bara jag som bla alltid haft både hund och häst, där man fodrar fler gånger om dagen med bestämd fodergiva, som funderar i sånahär banor. Bara lite tankar :) någon som vill bolla?

[Kanintokan]
0

Jag tycker det värkar smart… Då trycker den ju inte i sig allt på en gång ;) Men vet inte om det är bra eller om det är dumt?

[LittlePiglet]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ger 2 msk på morgonen och 2 på kvällen. Vet inte om det är bättre eller sämmre att ge allt på en gång eller dela upp det…

Zvintos
0

Jag ger mina pellets 1 gång om dagen, vilket beror på att de får såpass liten mängd att om ifall jag skulle dela upp det skulle det bli så extremt fjuttigt. Tungan ute

[Kanintokan]
0

okej ;) Ja då är det ju lite onödigt ^^ Jag ger också bara en gång. men om det visar sig att det är bätre att ge flera gånger så ska jag börja göra så

[h-malm]
0

Jag ger pellets på kvällen men oftast får de grönsaker och andra saker på morgon och kväll. Och hö och vatten får de också morgon och kväll.

Sweet Teddy
0

Jag ger mina pelletsen på kvällen. Flört

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Fridaaaa
0

Mina för pellets en gång om dagen, hö finns hela tiden, och gräs får dem 2 gångern/dag (om dem inte är i hagen då)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ninnakm]
0

Dagen börjar med en frukost bestående av så här års påfyllning av hö och gräs, men vintertid består den av på fyllning av hö samt några torkade örter/blad. Sen får de middag bestående av pellets/rabbit royal, påfyllning av hö samt grönsaker och torkade örter (på vintern) och färska (på sommaren)

natha-mjau
0

jag ger min ½ dl på morgonen och en ½ dl på kvällen, dock är hon bara 4 månader snart. alltid hungrig är hon med…

HolyFuck
0

Mina får 2 msk pellets till frukost, och örter, grönsaker och sånt till kvällsmat.

Pelletsen skulle inte gå att dela upp,, eftersom det är så lite.

Tregly
0

Min kanin får sin mat för det mesta på kvällen eftersom det är bara då han äter. Ger man honom på morgonen ligger det bara och blir dåligt hela dagen och sen blir det inte så gott till kvällen. Men hö och sådant fyller jag alltid på på morgonen eftersom han äter upp det under natten.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[Moollan]
0

Pelletsen går väl alltid att dela upp.. oavsett hur lite det är ;)

De flesta ger en gång om dagen ser jag. Ska börja att dela upp och se om det blir nån skillnad. Låter logiskt i mina öron med tanke på hur alla andra djur serveras.

[Agilityvovven]
0

Fyller på hö när det börjar ta slut. Vatten byter jag varje dag, även om det inte är slut. Pelletsen brukar jag ge på morgonen och så får de grönsaker/frukt på kvällen.

Så 2 ggr/dag.

Suskiv
0

Pellets på morgonen, grönsaker på kvällen. Hö fyller jag p så det alltid finns i höhäcken.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Brisa
0

Här en hästmänniska till, haha… Jag delar upp på två givor. Som Moollan sa, det går ju dela upp hur lite det än är. Och lite och lite… jämför mängden till lilla kaninen motmängden hästfoder till en stor hästkropp. En matsked är inte så lite som det låter… Glad

LoveYourRabbit
0

Mina får två msk på morgonen och lika mycket på kvällen. Det passar mina kaniner bra! :)

♥Somriga hälsningar från Vilma♥

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni ♥

ElinWet
0

Min får ett kaffemått på morgonen och ett på kvällen. Har en matta på ca 10 kvm som jag sprider ut det på så att han får hoppa omkring och leta efter det. Vill efterlikna beteendet som de har i det vilda när de hoppar omkring och letar efter maten. Får använda hjärnan lite mer än om allt ligger i en hög och dessutom så slänger han inte i sig allt på några sekunder. Ibland lägger jag det i en boll med hål i så att han måste rulla omkring den för att få tag i pelletsen (går i en väldans fart genom hela lägenheten). Sen får han lite färska grenar och örter på eftermiddagen. Fri tillgång på hö.