Bölder vid öronen, HJÄLP!
HJÄLP!
Idag när jag kom hem från skolan upptäckte jag att min kanin Maarit, en ganska gammal dvärgvädur (7 år), har fått två bölder på båda sider om öronen (markerar vart på en bild här nedan) Dopm är ganbska stora och "hårda" men ändå mjuka :s som om dom är proppfulla med var eller nåt D: Maarit beter sig normalt, dricker äter & skuttar som vanligt, men hon verkar "virrig" det går inrte riktigt förklara men hon är inte sej själv.
Jag sa till pappa att vi borde åka till vetrinär, men som vanligt tycker han att vi ska avvakta och se om det blir sämre eller bättre. Men han har i alla fall lovat att vi åker in med henne på måndag om det inte blir bättre.
Men frågan är om det kan vara farligt?
Har någon varit med om liknande?
bara hjälp!
är jätte orolig för min lilla tös :c <3
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
- Redigerat 2022-04-19 12:10 av MarHai
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sökte lite på google och hittade denna: https://www.flashback.org/t1413306 tråd.
Hoppas det blir bra. 
Du kan kanske kan ringa vet och se vad de säger? om du borde avakta eller åka in
What doesn't kill you makes you stronger.
Det är inte hennes "öronknutor" du känt då?
Hon har aldrig haft dom förut och jag jämförde med alla andra akninerna oxå,
men dom är så stora :o Dom kom idag eller igår :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det skulle kunna vara varbölder, vilket är vanligt hos kaniner. Min dotters kanin fick en som nyligen har opererats bort (en stor en). Idag ska stygnen tas bort. Enligt veterinären kan inte bölderna läka sig själva, så du måste uppsöka en veterinär för att kolla.
Idag var vi till veterinären med Maarit,
Det visade sej att hon hade två vaxproppar i mellanöronen, inget dierkt farligt, men det kan orsaka smärta hos kaninen.
Veterinären "masserade" "knölarna" där vaxet låg, han masserade det uppåt och ut genom öronen, och grävde med en topps.
Vi fick med oss nån lösning hem, det ska droppas i i öronen dagfligen och vi ska försöka massera ut så mycket vax som möjligt!
Jag kan säga att det kom ut hur mycket vax som helst när han masserade, har aldrig sätt mer! Ganska äckligt var det, men Maarit la sej nästan och sov, hon tyckte nog att det var ganska skönt :)
Jag är glad att det inte var något allvarligare! :)
Nu är min kanini nöjd och glad, och frtamförallt! Hon hör bättre ;P Hon har haft dålig hörsel i ungefär ett år nu, men vad jag läst så är det ganska vanligt hos gamla kaniner så jag var inte speciellt orolig för det då..
Men det var då vaxet som legat och tryckt på, och sen nu i fredags då så kom knöälarna, som alltså var proppfyllda med vax!
#7 Haha, nej. det var första gången för veterinärn oxå ;P
det hopaps jag värkligen att hon gör!
Gammal tråd, I know :P
Det här hjälpte mig otroligt mycket, min lilla flicka Höna har fått en knöl precis som du beskriver, vid örat. Det är nog samma sak, hon är 6 år. Så blir att ta med henne till veterinären på en gång medans vi kollar upp ett kvalster-fall också :)
#0: kan läsa att du fått hjälp.
Vi har en 12 år gammal vädurskaninsom har samma böld.
Han är på tok för gammal för att opereras så jag har lärt mig tömma när det blir fullt. Detta går aldrig över utan operation enligt vår veterinär. Det som kommer ut som ser ut som vax är var. Kanoners var blir väldigt hårt och fast och liknar vax.
Hon förklarade att kaniner egentligen är skapta för att ha uppåtstående öron och de med hängande öron är framavlade. Då får innerörat en konstig svängde form som lätt kan få dessa infektioner. Det bästa är en operation. Men som sagt vår är för gammal och det kostade ca 1000 kr varje gång att tömma hos veterinär. Så har försökt lära mig själv och det funkar. Men han gillar det inte alls. Speciellt inte när man häller ner oljan. Otoclasan tror jag den heter.
Lycka till med er kanin
#10 Inlägget är 11 år gammalt
#10: du bör inte göra det själv.
Låt en veterinär göra det.
Men som sagt, inlägger är över 11 år gammalt.
Jag föreslår att värd/medarbetare låser tråden