Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3793 ggr
Asplyckans kaniner
0

hjälp inavel !

asså detta är verkligen inte bra ..

i början av månaden hade jag alla kaninerna (3st) ute på gräsmattan i sele då, sen skulle jag snabbt in & hämta en morot , så när jag kom ut såg jag att Apollo juckade på Gucci & det blev en "lyckad" PARNING.. han "föll bakåt" & det värsta är att dem är syskon.. jag vet verkligen inte hur han kunde ta sej till Gucci , det är verkligen hemskt att det blev inavel , vad ska jag göra ? finns det så man kan ta bort kaninungarna , så att dem typ inte föds utan ben osv..

snälla , kommentera inget dumt , jag vill ha svar på hur jag ska göra !

Zvintos
0

Inavel i sig är inte jordens undergång faktiskt.
Flera uppfödare använder sig av inavel i sin uppfödning.
Dock är ju den inaveln planerad.

Om där finns defekter i släkten, så är sannorlikheten större att den dyker upp.
Är släkten något sånär defektfri är det ingen större fara.

Om du känner att du vill att ungarna tas bort som små, så är mitt tips? i sådana fall att leta på en uppfödare i närheten utav dig, som kan hjälpa dig med det.

Asplyckans kaniner
0

#1 , jag vet inte så många uppfödare som ligger nära mej , förutom Snowflake tror jag hon heter (hennes uppfödning) , men hur ska jag göra ?

det var verkligen inte planerat alls , för hon är tillsalu också..

Fridaaaa
0

Oansvarit att lämna hona och hane ute själva tillsammans, då PARNING på kaniner är över på några få sekunder.

Bästa är att ta bort ungarna om det nu blir några.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Asplyckans kaniner
0

#3 , jag vill ha svar , jag vet att det var dumt.

Saeasco
0

I första texten står det också att hon inte visste hur hannen lyckades ta sig till honan så uppenbarligen var de avskärmade från början på något sätt, och dessutom undanbeder hon dumma svar…

De kommer nog inte födas utan ett ben, snarast är det bettfel och andra genetiskt recessiva defekter som kan poppa upp. I naturen inavlar kaniner hej vilt, och det är möjligt att de kan må bra om släktlinjerna är okej. Om ungarna verkar friska är en möjlighet att låta dem leva och sälja dem som sällskapskaniner med parantesen att deras föräldrar är syskon. Om du inte vill döda dem tycker jag personligen inte att du ska göra det utan se vad för liv de kan få!

Lycka till!

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Asplyckans kaniner
0

#5 , tack !

men det är ett problem.. jag vet inte alls mycket om deras släkt , eftersom jag var dum & inte köpte dem hos en 100% seriös uppfödare.. men båda mår bra & som jag har märkt har ingen av dem bettfel,

men tror du jag kan sälja henne även om hon har ungar eller ska jag ha kvar henne ?

Fridaaaa
0

#5 Jag har inte skrivit något dumt svar heller.
Och det står inget om att dem var avskärmade, endast att dem var i sele ute och hon sprang in för att hämta morot.

Saeasco
0

#6 Jag har ingen erfarenhet av uppfödning så jag kan inte ge dig "seriösa" råd…

Sedan tycker jag inte du ska säga att du var dum, för sådant gör man ibland, speciellt om man blir kär i kaninen i fråga ;)

Hade jag varit i din situation hade jag också varit lite i valet och kvalet, speciellt sedan du inte vet deras historia. I bästa fall blir ju ungarna helt friska och då är det ju synd om de inte får leva, men de ska ju inte behöva bli runtslussade heller ju. Och eftersom till exempel bettfel inte blir tydligt inom de första två månaderna alla gånger är det ju svårt att vara säker på det när (om) du säljer dem.

Det är nog alla råd jag kan ge personligen, hoppas att du får mer hjälp av andra.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

rabzzit
0

Min kompis hade könsbestämmt sin kanin fel och trott att hon hade två honor. Dock var den ena en hane, så hon fick kull. Dom ungarna blev jätte fina och söta! Inga fel alls med dom. Första brukar inte vara problem. Men om det blir inavel med två inavlade kaniner e det inte så bra

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Rozza
0

Ta det lugnt det kommer säkert gå bra. Jag har inavlat medvetet och det gått hur bra som helst på så sett vet du fall dina djur är defekt fri. Det är ju inte änns säkert fall det tagit sig även om det blev en lyckad PARNING men du måste vara bered på att det kan komma ungra i slutet av månaden så bygg en bolåda och ha henne ensam i sin bur så sköter hon resten själv.

MegN
0

Kaniner har väldigt hög tolerans mot inavel. Så det är extremt osannolikt att det är något fel alls på ungarna.

Jag skulle inte göra något alls - eller alltså göra i ordning så att honan kan föda dem, och sen sälja dem vid 8 veckors ålder.

mjuhm
0

Har inte läst alla inlägg men jag skriver vad jag tkr.

Inavel, ifall det bara är syskonen är det ingen större fara.
Jag har haft hamstrar som varit syskon & ungarna var helt friska. Jag tkr inte du borde ta bort felfria ungar. Ge dem en chans till ett liv istället för att ta bort dem ifall dom är helt normala.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Asplyckans kaniner
0

tack för svaren , jag få nog behålla henne en månad och se om det blir några ungar eller inte & tack återigen för alla svaren !

Fridaaaa
0

Hur gammal är honan?

Asplyckans kaniner
0

#14 , honan är 1 år

Fridaaaa
0

#15 Ok ja då är det ingen fara om hon skulle bli dräktig :)

Asplyckans kaniner
0

#16 , okej , hoppas allt går bra , hur ska måttet på bolådan vara ? (hon är i rasen lejonhuvad)