Kanin och marvisn ihop?
Min ena kaninhane (kastrerad) går inte så bra ihop med mina andra hanar. Min sambo vill ha ett marsvin, brukar det gå bra att ha kanin och marsvin ihop? Och i sånt fall, han kunde ju inte dela med kaninhanar, brukar det vara samma sak med om det är ett marsvin, att två hanar har svårt att detla (en kanin hane och ett marsvins hane)?
kissmekate.blogg.se
Jag tycker inte det är att rekommendera…
Marsvin ska alltid hållas Minst 2, ALDRIG ensamma!
Även om kaninen är jättesnäll mot marsvinet så kan olyckor hända, t.ex ett glädjeskutt, och står marsvinet bakom så kan den skada sig allvarligt!
Kaniner har dessutom nån bakterie naturligt i sina .. luftvägar tror jag det är, som kan vara dödlig för marsvin, ovanligt att de smittas av den, men vill man verkligen ta den risken?
Att han inte går ihop med de andra hanarna är inget konstigt, då hanar har tendens att inte komma överens även om de är kastrerade.
Bästa kombinationen brukar vara kastrerad hane + hona.
Så jag skulle hellre köpa en hona åt hanen om ni vill att han ska ha sällskap, och sen köpa 2 marsvin som har en egen bur.
Enligt lag ska marsvin bo tillsammans med en artfrände=ett annat marsvin. Dessutom har de liite olika matbehov.
Så om kaninhanen ska ha ett sällskap så köp en kaninhona.
Om din sambo gärna vill ha marsvin så köp minst 2 marsvin. 2 eller fler honor går bra eller 2 hanar eftersom hanar har svårare att komma överens om dom är fler än 2. Vuxen hane + bebishane eller 2 bebishanar är bäst om ni inte köper ett vuxet redan fungerande par.
#1+ #3 Det var intressant, för jag har hört flera som rekommenderat att en okastrerad hane (till t.ex. avel) gärna kan gå ihop med ett marsvin som sällskap eftersom han inte kan gå ihop med varken hanar eller honor…!
Ne du ska inte ha marsvin med kanin!
- Marsvin måste gå med en artfrände = ett annat marsvin
- Dem pratar inte samma språk
- Äter inte helt samma mat
- Kaninen kan skada marsvinen om den skuttar till i en bur
Ska du ha 2 kaniner, bör du ha en kastrerad hane med hona eller 2 honor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5. Har förstått det. Ville bara påpeka att jag har hört att vissa rekommenderar att man sätter in ett marsvin till en "stackars ensam" okastrerad hane (som man alltså inte VILL kastrera, för att den ska användas i avel)….!
Hade inte tänkt göra det själv. Mina okastrerade avelshanar får faktiskt bo själva i sin bur - de får åtminstone "dejta" lite då och då framöver…
#6 Sa det till TS, annars hade jag skrivit till dig om det vore till dig :)
#7 :D (lade inte märke till det. Får väl skaffa bättre glasögon)
#8 :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ok tack för svar.
Min sambo ville ha ett marsvin och därför tänkte jag då eftersom jag har sett att många har kaniner och marsvin tillsamans( även i djurbutiker), att det kanske va en bra idée.
tror inte han känner direkt behov av sällskap då hans bur står precis brevid de andras, och han får vara ute med tjejerna och röra på sig.
han brukar också ligga i soffan tillsamans med min ena katt.
kissmekate.blogg.se
#10 Dock har många djuraffärer ingen koll alls, man bör inte lita på folk i djuraffärer tyvärr, då dem gör att för att sälja och allt för att allting ska ta så lite plats som möjligt tyvärr :/
Sedan om din sambo vill ha marsvin kan han ju skaffa 2 eller fler sen och ha i egen bur:)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Japp, ska säga det till honom.
Vi har tomma burar så det är inget problem.
kissmekate.blogg.se
#12 Okej :) Om ni ska ha marsvin, vill ni bara ha 2 , så går hanar bra lika bra som honor, men vill ni ha fler, så är honor bäst, då hanar sållan går mer än max 2.
#11 OT - Kan intyga att folk i djuraffärer ibland har noll koll. En gång när barnen var små ville de ha ett par "papegojfiskar" från affären. Små bruna, runda fiskar som skulle bli rödorange i framtiden. Enligt personalen i djuraffären var de "jättesnälla" och gick förstås jättebra ihop med guppy, platy osv som vi hade. Visst - vi köpte dem och efter ett år eller så blev de verkligen allt mer orange - MEN - det visade sig vara "papegojciklider". Hade jag ens hört det namnet hade jag insett att man inte skulle köpa såna och sätta ner till små "bytesfiskar"…! De käkade upp alla fiskar av lite mindre storlek. Vi förstod inte varför det hela tiden försvann fiskar från akvariet (katterna kunde väl ändå inte nå ner genom hålet i locket???). Tills vi en gång hade köpt ca 20 neontetror och hällde ner i akvariet. Papegojfiskarna simmade nedaför och slukade var och en av dem! Mina döttrar gallskrek i panik!
Då kan jag säga att jag var lite bitter mot djuraffrären som sålt mig rovfiskarna med påståendet att de var jättesnälla och fungerade sååå bra ihop med guppy osv (vid det laget hade vi inga guppy kvar alls…!).
#14 Var också med om det eller en djuraffär ville sälja någon fisk till mig (jag skulle ha bland annat platy då), och sa "dem är så snälla, går bra med småfiskar osv), men som tur var visste jag att såna fiskar inte gör det (minns ej vad det var för fiskar). Så mig kunde dem inte lura, men då för en okunnig så hade dem lätt kunnat lura :/
en gång sålde dem en guppy till mig fast jag ville ha en guldfisk så jag förstod inte varför dem låg på golvet när jag kom hem…
#16 Det har inte med att göra om det är guldfisk eller guppy? Man måste ha "glastak" på akvarie, tycker jag, annars är risken stor att fisk hoppar ur :)
Men det är ju stor skillnad på dem:P
Håll er till trådens ursprungliga ämne tack!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!