Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 843 ggr
coelho
0

Att sätta ihop kaniner..

Just nu håller jag på och försöker sätta ihop min kanin Alice med Skuttis och Stampe (Skutt o stampe har gått ihopa sen födslen).
Och undervägens gång har det dykt upp några funderingar jag tänkte se om ni har svar på.

Till en börjar hade jag de i två olika hagar med nät imellan så de kunde se och nosa på varandra. I början var de "sura" men efter ett tag verkade allting lungt. Sen för någon dag sedan försökte jag för första gången sätta ihop kaninerna. Släppte ut alla 3 i trädgården (är inhängnad) och jag tycker det har gått väldigt bra. Var rädd att de skulle ryka ihop eller något. Men det ända som har hänt hittills är att skuttis jagar alice  men de har även varit framme och nosat på varandra. Varför jagar hon alice? Har det med rangordning att göra? Hon får liksom ryck ibland och jagar iväg henne och sen blir de kolungna alla tre igen.

Sen stampe, han bara ligger vid sidan om och har gjort det från första början.  Är det för att han redan från första början hade sin plats i rangordningen klar? Men isåfall liggen han först eller sist? Rent så får jag ju känslan av att han ligger överst i rangordningen eftersom han är hane och att skutt och Alice jagar varandra för att bestämma vem som ska vara tvåa rep. sist i rangordningen, kan det vara så?

Det var väl mina funderingar jag hade hittills, kanske det dyker upp något mer. :P

Jo förrästen, hur vet jag om de accepterar varandra helt sedan? Märker man det eller är det bara som man får gissa sig fram? :P

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

zezagena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

trodde en kastrerad hane (Stampe), hamnar lägst i rangordning automatiskt (?) el kan det inte vara lite olika beroende på temperament o honorna..? Låter som om honorna gör upp lite om rangordning ja..

coelho
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 ja det var vad jag trodde också, att han var lägst i rang och därför inte behövde agera något, men sen var det flera som sa till mig att han bör väl vara högst i rang eftersom han är hane? Men jag har faktiskt ingen aninn.. :/

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P