Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1116 ggr
[Kaningården]
0

Kan kan inte? HJÄLP

Kan jag he  in en nyfödd unge till andra kaninungar som är 1 ecka?

Dom nyfödda får ingen mat av mamman :(

Snälllllllllllllllla HJÄÄÄÄÄLP!!!

Fridaaaa
0

Finns en risk att den andra mamman dödar ungen eftersom det inte är hennes.
Men bättre att någon mer erfaren säger:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

Det kan gå om du tar ut mamman ur buren några timmar och försöker få samma lukt på ungen som dom andra. Men hur kan du veta att den inte får mat om den är nyfödd.

Gjorde så med en unge i en kull på 7 att jag satte över en av ungarna till en mamma som bara fick en unge, dom var lika gamla och det gick bra.

[Kaningården]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej ska tästa

Lina R
0

Mamman diar 1-2ggr per dygn och det går riktigt fort. Så hur vet du att dom inte får mat om dom är nyfödda?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lillhems Kaniner
0

Nej lägg inte in den till någon mamma förän du är helt säker på att den inte får mat. Är ungen tunn på morgonen kan det vara tecken att den inte får mat.

Det du ska göra är att lägga mamman på rygg och hålla ungen till en spena och se till att den äter lite grann. Den ska ha lite kraft för att orka leta spena själv på natten och du ska heller inte ge den så den blir proppmätt, då behöver den inte leta själv sen när man mamman ska ge den. Ungen ska klara detta själv utan vår hjälp :)

Det är mamman som ska vara nummer ett, så naturligt som möjligt :)

tesselituss
0

Uppfödaren till min hona hade en liten unge vars mamma dog. Kopierar från hennes hemsida vad hon gjorde!

"Ibland kan man rädda dem genom att lägga över dem till en fostermamma om någon lämplig finns. Helst skall ungarna då vara jämngamla men undantag finns… Lille Robinson (kull 55) bodde under 3 dagar tillsammans med en kull som var 12 dagar äldre. En vild chansning som fungerade men det var den yngsta kull som fanns för tillfället. Därefter föddes en ny kull och han fick flytta dit istället och även detta fungerade."

hämtat här: http://www.tasserian.com/kaninfakta/avel.htm

Kram /Tess

[Kaningården]
0

Nu har mamman grävt över ungarna, hö spån och allt, så de ligger jätte  mycke över dom,

Min andra kanin är 5 år hennes bröst har blivit större, vet inte om de är mjölk idom?

fitnesscaroline82
0

koka velling ge dem i nappflaska ljumen till kanin ungarnaGlad

mvh fitnesscaroline82

Linnet
0

#7 Ibland gömmer dom ungarna och sätter allt dom hittar över, så det är nog inget konstigt med det.

Du kan absolut inte sätta ungen till en hona som inte har ungar ifall det var det du tänkte.

Tycker du ska avvakta och se hur det går med ungen, för honan matar bara kanske 1 gång per dygn.

[Kaningården]
0

flyttate ungarna och hår och hö i en låda med ungarna och mamman bara tittade

Linnet
0

#10 vad då flyttade, du ska ju inte flytta ungarna.

[Kaningården]
0

varför?, dom låg jätte konstigt, och mamman var typ inte där, jag la lådan på samma ställe

Linnet
0

#12 Därför att mamman har lagt ungarna där hon vill ha dom och då ska man inte ändra på det. Ibland har mina honor fött och boat i toalettlådan och då har dom fått vara kvar där.

Bamse 08
0

Har den fostermamman ungar? Den som du flyttade in ungar/Mamman

What doesn't kill you makes you stronger.

Lillhems Kaniner
0

Du ska aldrig flytta boet!! Om hon lagt det i en höhck eller så men du stör bara mamman å nu är det stor chans att mamman struntar i dom! Aldrig aldrig flytta ungar!!

Tänk på att kaniner i det vilda lägger ungar i hålor och de försöker efterapa det i sin bur. Vissa kan ligga långt ner under massor av lager med både päls spån och halm och det ska dom oxå göra.

Mamman sitter aldrig hos sina ungar mer än när hon matar dom och det är 1-2ggr per dag!

#8 Vart har du fått det ifrån? Välling? Nej ge dom inget annat än mammans mjölk.

Om du tycker dom är tunna lägg mamman på rygg och låt dom tutta. Inte på någon annan…

LitenPyssling
0

Kaniner diar sina ungar 1-2ggr per dag och diar då i ungefär 5-10 minuter, honan går mycket sällan in i boet om hon inte ska dia. Oftas går de bara in om man varit där och då går de in för att kolla läget med ungarna. Normalt så går de in egentligen bara då de diar ungarna, så det är helt normalt att mamman inte är mycket med ungarna.
Ibland kan man nästan tycka att de ignorerar ungarna men de tär även en försvars mekanism för att inte leda dit rovdjur.
Kan tillägga att det är vanligast att de diar tidigt på morgonen och sen på kvällen. Det är olika men oftast är det tidigt på morgon och på kvällen.

Man ska aldrig gå in i boet i onödan, den egentligen enda gång man ska gå in är efter 1-2 dagar för att kolla om det är någon dödfödd och sen ska man gå in och kolla en gång till på ungefär 6-8e dagen för att kolla så ingen dött. Men sedan ska man låta boet vara så gott man kan, efter första veckan brukar allt gå väldigt bra, det är oftast bara den första veckan man egentligen ska kolla och då ungeför 2 gånger för att först kolla dödfödda men för att sedan kolla om någon dött senare. Inte mer är nödvändigt.

Man ska absolut aldrig flytta ungarna eller boet överhuvudtaget, detta kan mamman (lika så om man går in i boet för mycket) ta som att något är fel och att det kanske till och med är rovdjur i farten och då lämnar mamman ungarna för att skydda sig själv.
Så man ska absolut inte gå in i boet mer än nödvändigt och allra minst flytta det.
Den enda gång man ska gå och ändra på ett bo är då mamman spridit ut ungarna och inte gjort något bo, då gör man ett åt henne och hoppas att hon sköter om ungarna.

Om man är helt säker på att ungarna inte få dia mamman så kan man flytta över de till en annan kull, förutsatt att de är ganska jämn gamla.
Och då flyttar man säkrast genom att plocka ur den "nya" mamman och låta henne vara borta ett par timmar. Sedan tar man lite spån/halm (vad man nu har för bottenmaterial i buren där mamman vistas) och gnuggar försiktigt det mot ungen. Man kan även ta avföring ifrån mamman och gnugga in ungen med försiktigt, precis som när en själv ska in i boet så tar man mammans avföring då det då luktar henne och därmed är okej.
Sedan låter man ungen/ungarna ligga med sina nya syskon i boet ett par timmar utan att man är där någonting och sedan stoppar man helt enkelt tillbaka mamman när man känner att det är okej.
Man brukar kunna prata om minst 3 timmar som mamman ska vara borta ifrån buren, det brukar räcka för att de nya ska få samma lukt.

Dock är det inte alltid man lyckas med överföringen och i värsta fall kan mammans aggressioner gå ut över hennes egna för att de fått ny lukt på sig. Så det är aldrig en garanti även om man gnuggar in de nya med mammans päls, avföring och bottenmaterial samt låter de ligga ett par timmar med de nya ungarna.
Men det brukar fungera.

Men man ska aldrig göra något om man inte är riktigt säker.
Det kan vara mer ont än gott i handlingarna, tyvärr.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

cocos_t
0

Du ser ut att ha fått riktigt bra råd av #15 och #16. Jag har inte stor erfarenhet av kaninungar, men tänkte ändå berätta hur min hona gjorde.

Hon har fått två kullar denna sommaren, (hur det gick till är en lång historia, och var inte planerat). Hon bor ute och har dygnet runt tillgång till en hyffsat rymmlig Hage. Den första kullen fick jag veta existerade först efter ca 3-4 veckor, när det satt 3 st ulltussar i buren. Hon tog hand om dem själv och gömde dem för mig. Den andra kullen var jag lite mer beredd på, för då såg jag att hon grävde och boade i en håla i marken. På morgonen var den igengrävd. Nu när jag visste var ingången var kunde jag se att hon varit där och grävt på natten, men den var alltid stängd. Efter 3 veckor lät hon hålan vara öppen på dagen, och först då fick jag se ungarna.

Min poäng med denna historia är att inte en enda gång på 3 veckor lät hon mig se att hon diade ungar eller ens att hon hade ungar. (Den första kullen gömde hon så väl att den missade jag ju helt…)  Kanske gör din hona likadant? Diar på natten när du inte ser, och gör sedan sitt bästa för att  gömma dem under halm och spån och inte låtsas om dem. Det är så de skyddar sina ungar i det vilda. Hade jag varit du skulle jag gjort som #15 och #16 råder dig.

marty94
0

Man kan göra så.
Men som sagt finns risker.
Min kompis fick göra så och det gick bra.
Så länge ungen fick samma doft som mamman.
Vi gned päls mm. från fostermamman och hon tog det bra.
Men som sagtdet varierar från kanin.
Vissa kaniner godtar det inte alls.
Men om du är helt säker på att ungen inte får mat kan du antingen testa det eller försöka handmata.
Fast det är ganska komplicerat…
Hoppas det löser sig!