Veterinärbesök+Försäkring?
Hej!
Någon som vet egentligen hur mycket det kostar med veterinärer? Det man oftast hör (iallafall jag) är att det är väldigt dyrt..
Någon som har ungefära prisexempel?
Och rekkomenderar ni att försäkra kaniner? Jag har två styckna 2,5 månaders honor, syskon dvärgvädur :)
tacksam för svar!
Mvh Alice och Morpen :)
smådjur tar de inte så jätte mycket för, minst 500 får du nog räkna med för ett vetrinärsbesök. fast det är väl olika beroende på klinik.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Jag har 4 kaniner å vi har alla försäkrade :)
Man akn få¨olika svar om vad som är bäst, beror också på om man har tur eller så för har man tur och kaninerna inte blir sjuka så är det ju "onödigt" med försäkring men sånt kan man aldrig veta!
Vi har varit tacksamma för våra försäkringar några gånger :) Men vissa av kaninerna har inte varit sjuka :P
#1 okej.. då är det typ 500 kr för årskontrollen ungefär?:)
# 2 okej, jag vet inte om vi ska det. Vi tänkte försökra via agria, vad använder ni?:p
#3 Dom e försäkrade via Agria :)
#3 Agria:)
What doesn't kill you makes you stronger.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina är försäkrade via Agria 
_Kram Evelina
_
Tycker ni Agria är bra då?:)
#7 Japp
Jag har min kanin försäkrad där och det kostar inte så mycket per år :)
Fundera på om det värkligen är värt att försäkra dina kaniner. Jag har haft kaniner i 12 år och bara fått åka till veterinären en gång på alla år, och den kaninen hade ingen sjukdom man kunde bota ändå.
Självrisken för försäkringar ligger på kanske 500kr och om det bara ä något litet känar du inget på att ha försäkringen. Och sen om dina kaniner aldrig skadar sig eller liknande i hela sitt liv har du betalt massa pengar på försäkring i "onödan"
Istället för att betala pengar till försäkring kan du lägga undan lika mycket som e försäkring kostar i månaden, för att sedan om dina kaniner blir sjuka ta av dom pengarna. Blir kaninerna aldrig sjuka har du häller aldrig gjort av med några pengar och kan ha dom till nästa djur du har tex:) Bara ett litet tips
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#8 okej, det låter bra :) Hur mycket är självrisken? 700kr typ?:p
#9 jaa lite så jag också tänker.. men tänk OM liksom ;) men det var smart dedär med att lägga undan i månaden… ska tänka på det !;)
#10 Undrar om inte det är 350 kr per år för mig
Jag var hos veterinären(1), och bara besöket kostade 340, då kollade han bara och sa att vi skulle åka till blå stjärnan i gbg
På blå stjärnan i gbg(2) så kostar bara själva besöket 650 kr. Då är det bara för själva besöket, sedan om man skall åtgärda saker så läggs det på denna kostnad.
Klippa tänder skulle kosta ca 200 på (1)
Narkos skulle kosta minst 670 på (2)
Tandreglering går minst på 600 på (2) beroende på hur det åtgärdas.
En sak att tänka på med försäkring, oftast täcker inte en försäkring tandproblem.
Jag kommer inte försäkra mina kaniner, utan lägger hellre undan en 500:- i månaden som buffert om de händer nått.
Hellre det än bråka med försäkringbolag om va de täcker och inte täcker.
Men vissa har ju inte möjligheten att göra det, men jag gör så.
Viktigt med försäkring är att kolla upp och jämföra olika föräsäkringar om vad de täcker, självrisker och vad du skall betala om olyckan är framme.
Kram /Tess
Här i Blekinge, närmaste veterinär jag har, tar runt 300 kr enbart för ett besök (avsett om det är hund,kanin eller en mus). Sedan kostar det ju om man ska ta .tex blodprov, röntgen mm, olika ifrån veterinär till veterinär :)
Jag har inte några av mina försäkrade.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 11 det lät som en bra prisklass, som sagt som andra kommenterat: vad täcker den /hur mycket? :P (kanske du inte vet men endå :))
#12 jaha du menar Nino elr va han hette! Ojj herregud va dyrt!:o Väldigt dåligt att försäkringen inte täcker bettfel.. (om det nu är så)
#13 300 kr var inte farligt, rätt bra :)
Jag tänkte såhär: jag lägger undan ca 100-300 i månaden för att ha vid ev. skador/sjukdomar och sen gå på årskontroll för ca 300-500. Har ingen aning om vad det kostar här i Gävle med vetrinär, men det visar sig :p Har hört att självkostnaden som man betalar själv är typ 700 iaf..
#14 ja precis med Nino. :)
Ja de var de svaret jag fick från vet, att de flesta försäkringarna ändå inte täcker bettfel. Men jag har ärligt atlat inte kollat upp de då jag har buffert för ev vet kostnader.
Kram /Tess

#14 Årskontroll, varför då? Om kaninen inte verkar må dåligt så finns väl ingen anledning för nån annan kontroll än det man kan kolla själv. Vad kollas då egentligen? Skulle alfdrig lägga ut pengar på nåt sånt, det känns väldigt onödigt.
#14 Vet faktiskt inte vad den täcker men tror den täcker ganska så mycket :)
#15 okej tack endå!:)
#16 jadu jag vet itne exakt vad som kollas men antar tänder fötter maga kropp jaa typ det mesta i en grundlig undersökning :P
# 17 okej, jag ska läsa på lite om deet, men lutar åt månadssparing ;)
Det är svindyrt med all vård, både hos djur och människor. Alla sortes djur tycker jag. Min häst opererade bort ena ögat, han var försäkrad och det gick på över 20 000 kr.
När vi åkt in med våra hundar p.g.a. öronskabb gick bara behandlingen på över 900 kr.
Hos en smådjursklinik här omkring kostar det 400 kr bara för en enkelt undersökning, spelar ingen roll vad. Röntgen ca 350 kr plus flera hundra per bild, och blodprov kostar 160 kr tror jag. För att få en sjuk kanin undersökt med blodprov och röntgen går det på minst 2000 kr, utan behandling.
Jag har haft kanin oavbrutet i 7 år och behövt åka in till veterinär allt för många gånger känner jag.
Både för rinnande ögon (400 kr behandling och 400 kr undersökning, bara en sådan liten sak).
Infektion i nacke & försämrad balans, slutade med avlivning trots behandling.
Avlivning p.g.a. "förlamad bakdel" (knäckt ryggraden?) 350 kr.
Få ut en dödfödd unge som fastnat vid födsel akutfall 2000 kr med behandling mot likförgiftning & röntgen.
Och nu senast p.g.a. lutat huvud som kom upp ev. p.g.a. stress & flytt (?) fick inte ens någon prognos, skickades iväg till en annan klinik. Bara denna enkla undersökning kommer säkert kosta strax över 400 kr. Hos den andra kliniken jag skulle till ringde jag och hörde vad det skulla kosta, minst 2000 kr bara för att få henne igenom undersökt och få en prognos för att kunna behandla henne, sedan medicin.
Om du vill ha en försäkring kan du titta in Svelands. Här kan du läsa om det!
# 19 HERREGUD :O undra om detta är otur eller "´verkligheten" har inte hört någon som haft så många olika behandlignar :S Men har du dem inte försäkrade? Hoppas verkligen jag slipper allt detta.. min ena kanin har lite rinnande ögon när det är varmt ute, det tar jag bara bort med fingret. Behövs det någon speciell behandling verkligen? (hon är inte förrkyld)
#20 Jag har haft många olika kaniner så dessa behandlingar har inte skett på samma kanin. Det är olika på varje… men ja jäkla otur tycker jag. Nej iniga försäkringar, självrisken är ändå så hög, det skulle bara ha hjälpt mig vid ett tillfälle än så länge. Nej men med rinnande ögon har det runnit konstant och sedan kan ögat bli grumligt, beror på en sorts infektion, då får man ögondropp. :) Det har oftast varit på mina långhåriga teddysar (pälsen har irriterat) samt på en unge som fick ett höstrå i ögat.
# 21 jaha, vet du på ett ungefär vad självrisk går på och i vilket försäkringsbolag? Jaha va bra då behöver jag inte oroa mig för min ena tjej då :) mina två syskon är båda dvärgvädurer ;)
Har agria 700 i självrisk och dom betalar upp till 10000 inget med tänder betalar dom ( vilket jag förstår)
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#23 ojj haha okej ingen försäkring tror jag det blir, tack så mycket för informationen :D
Ja skulle absolut försäkra om jag bara hde två kaniner! En väldigt liten summa för att få hjälp om det verkligen händer något!
Innan jag började med uppfödning så hade jag mina tre dåvarande försäkrade och det kom att hjälpa mej väldigt mkt med speciellt ena kaninen. Hon fick först operera bort ett öga. Det kostade nästan 4000kr och jag betalade ca 1000kr. ANdra gången hon opererades så var det akut kejsarsnitt som kostade nästan 6000kr och jag betalde inte riktigt 2000kr. Jag hade aldrig kunnat operera om jag inte hade haft försäkring.
Idag när jag har uppfödning funkar det inte riktigt när man har runt 20 vuxna. Men däremot har en fått vara inne x antal gånger (har tappat räkning på både besök och behandlingar på bara ett år) men flera av besöken har kostad ca 1000 - 1500kr. Detta är då en kanin som först och främst så himla go och sen ovanlig… slutade räkna vid 8e flaskan cloromycetin tror ja.
Så varför skulle du inte lägga ut dom där 250 - 350kr /kanin? det har du väldigt nytta av om det är dina älsklingar!
Det med pris hos veterinär är så otroligt olika så det bästa är att helt enkelt ringa runt och kolla hos dom du har runt dej. Årskontroll tror ja inte en vet gör på kanin. det ser du och känner du nog bäst själv. Tyvärr är det inte så många veterinärer som är experter på kaniner :(
okej, tack så mycket för hjälpen!
självklart ska jag ringa runt å fråga priser etc. innan jag bestämmer mig, men eftersom självkostnadspriset är ganska högt hos vissa försäkringsföretag så måste jag tänka på det.
t.ex. min kanin har varit försäkrad i 3 år då har jag betalat ca 350x3=1050 sen blir den sjuk och behöver behandlas. Då söger vi t.ex. att det kostar 1000-2500 då har jag ju redan "dem där 1050" från när hon inte blev sjuk så är det typ bara 1450 till att betala för mig(vilket ja personligen inte tycker är sååååå dyrt). Agria tror jag har självrisk på 700kr då betalar ju dem 300-1800.. så allt beror ju på vad som händer. Inte säkert att försäkringen täcker heller.
måste iaf tänka på saken och ringa runt å höra vad som rekommenderas i pris och proffsiget/kunskap :D