Vad är det med henne?
Hej! Ska försöka ta dethär kortfattat för att få så snabb hjälp som möjligt.
Jag har två kaniner som jag har haft sele på i ca 1- 1,5 vecka som dem får ha när dem springer ute i hagen och äter gräs, dem har aldrig brytt sig särskilt mycket..
Men idag när jag skulle sätta på ena kanin selet började hon ruska osv så jag antog att hon ville ner selet var på och trodde hon inte ville gosa bara så jag satte ner henne och sen skulle jag rätta till det(det hade åkt åt sidan), då flög hon rakt upp i luften!!
Hon hade sån himla panik så man fick inte röra henne, trodde hon trasslat in sig brytit benet osv. men så var det inte. Selet satt precis som det skulle! Va i hela friden var problemet då???!???! Jag fick inte röra henne hon fräste.. var så himla rädd att hon gjort sig illa osv:S
Jag hämtade handduk och transportbur, "tvångsupptoghenne" mot hennes vilja, hon har aldirg sprattlat så mycket förut.. la handduken över hennes huvud så hon blev en aning lugnare
Tog av henne selet, satte ner henne, kontrollerade att hon inte gjort sig illa, rygg, mage, fyra tassar och ben, svans sen klappade jag henne lugnande på huvudet och gav henne lite extra pellets.
Det visade sig sen att det var halsen… hon får panik om jag rör vid halsen!!! Selet satt som vanligt (två fingrars mellanrum) så förstår inte varför hon är så rädd :/
Snälla hjälp! Vad kan ha hänt?
Hur får jag bort hennes rädsla??
Ska jag låte henne vara / plocka mer med henne?
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!
Är så himla rädd :'(
Mvh Alice och Morpen :)
# 1 Du har själv skrivit till mig att det är okej att ha det på i hagen. Självklart inder uppsikt. Hon fastnade INTE. Hon fick bara rent utav PANIK! Hon äter och dricker och man kan klappa henne men INTE röra haslen..
# 3 du skrev att det är okej att ha sele på dem i hagen men inte låta dem gå i koppel. (inte att man SKA HA)
Låt henne få vila några timmar och fortsätt inte att stressa upp henne ännu mer när hon redan är stressad. Låt henne vara ifred nu och gå till henne ikväll istället o titta till henne.
#5 okej, tack så mycket. vi (familjen) ska ta ut henne och hennes syster ikväll för att gosa bara. vi får se hur det går.. hoppas det går bra och att hon glömt det som hände.
Det kan ibland vara okej att ha på sele i hagen tycker jag
under uppsikt ofc .. När jag ska vänja mina kaniner vid sele så får dom alltid ha på den en liten stund typ dagen innan eller några dagar innan, så dom får en "känsla" av den. (Självklart utan kopplet på)
Kan det inte ha varit knäppet som nypit henne i halsen?
En liten idé bara..
Lycka till med din kanin! :)
# 7 Det är precis så jag har gjort.
# 8 Det är spännen.. sånna som man drar åt i ett hål .. vet inte om du fattar .. men inte ett knäppe som jag tror du menar.. Tack så mycket! Annars en bra idé ;)
Tycker det är bra om man har selen på i en Hage några gånger innan man tar en promenad med kaninen.
Låter som att hon har ont på halsen. Försök och titta efter när hon lugnat sig.
#9 Aha, okej, då förstår jag :)
# 10 det är det jag gör, vänjer dem vid det .. Jag var ute nyss, hon låg bredvid hennes syster och vilade sig.. helt normalt. kommer fram när man ropar osv. :) (lite lättad)
hon kliade sig med baktassen på halsen så tror inte hon har ont där?
ska försöka kontrollera ikväll noggranare men ingenting synligt är det så om hon ömmar eller kvider blir det ev. vetrinär. vad tycker ni?
#12 Förstod att de var de du gjorde. Menade att jag tyckte de var bra :)
Visar hon lite smärta, så skulle jag avvakta ett par dagar. Kan ju vara så att hon bara har ömma muskler/leder.
Visar hon ingenting så skulle ja sätta på selen någon dag senare och låta henne vara tills hon lugnar sig. ( Om hon fortfarade krånglar )
# 13 okej :) men menar du att även fast hon får panik av sele ska jag ha på henne den?(tills hon blir lugn???) inget jag vill utsätta henne för tyvärr!
men ska lägga den på ryggen runt hals men itne knäppa tror jag se vad som händer typ. Jag vill nog börja om från grunden med selträning för henne för att vara på den säkra sidan :p men kanske var det du menade typ?:)
#4 Nej det har jag aldrig skrivit! lögn! Har skrivit att man kan vänja dem vid selen innan man låter dem gå i koppel, men har ALDRIG skrivit att man kan/får ha dem i hagen med selar på, aldrig!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 16 jajaja, förlåt då! men orkar inte "bråka" mer nu. vill ju ha hjälp genom tråden.
Var ute till dem idag, hon kom fram som vanligt och var allmänt glad. Kanske en aningens trött.. vi tog ut dem och dem var lugna vi klappade henne. Hon brydde sig inte om halsen längre kanske lite om man klappade under hakan/nosen bara.. något att oroa sig för??
Hoppas det går framåt och att hon blir den kanin hon alltid varit.
Tack för all hjälp hittils =)