Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 537 ggr
natha-mjau
0

Rinnig nos och ögon

Maja är en holländsk kanin, innekanin för tillfället.
jag går ut med henne varje dag. Jämt när hon är ute blir hon blöt runt nosen och rinnig i ögonen, när hon kommer in ligger hon bara och flämtar, hon springer inte ihjäl sig när vi är ute, så det kan ju inte vara för att hon är helt utmattad.
Någon som vet varför hon blir så snorig och så när hon är ute?

flocken
0

Hon kan inte vara sjuk? Kanin snuva?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Kanintokan]
0

Vet att man kan tvätta ögonen med kokat vatten som man har salt i, efter några dagar (tror ja) så ska det vara borta. Om inte kontakta veterinär. Detta gör man 2 gånger om dan.

Men eftersom det rinner ur näsan också så skulle jag ringa veterinär

natha-mjau
0

det rinner bara när hon är ute, det kan inte vara nån allergi då?

Tregly
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske hon har pollenallergi? Det har våran hund. fast vet inte om kaniner kan ha det. :S Hon kan ju också va förkyld eller något sådant. Man kan ju alltid ringa upp en vet och se om man kan göra något åt det hemma. Kanske skulle vila i ett par dagar och inte gå ut och springa? Om det är en virusinfektion så är det ju bäst att vila, ansträngning kan ju göra saken värre :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

natha-mjau
0

#4 hon var inne nästan hela förra veckan då de spöregnade nästan hela tiden, då sprang hon bara inomhus.

dermot
0

Jag gissar på temperaturskillnaden :) Men jag vet ju inte hur temperaturer och så ser ut hos dig, men enligt din beskrivning verkar det mest troligt :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

natha-mjau
0

alltså, om vi säger för 2 veckor sen eller när det var som varmast, så var det ungefär lika varmt ute som inne, när jag bor i lägenhet, om inte varmare inne. Då var det ju bara bra för henne att komma ut.idag är det ca 3-4 grader kallare ute. så mja…
jag har faktistk ingen aning.

Jag ska ringa till en vetrinär imorgon och höra med han, och kanske få en vanlig hälsokontroll på henne.
Kanske en vaccination, någon som vet om det behövs? Ska även ställa ut henne i slutet av månaden.

dermot
0

#7 Njo, okej då kanske det inte är så :)

Vaccination lär ju uppskattas om hon ska på utställning, så drar hon ju inte på sig ev. sjukdomar som kan förekomma :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

natha-mjau
0

#7 vet du vad det är för vaccination man ska ha?

dermot
0

#9 Kaningulsot och Kaninpest är det man i regel brukar vaccinera mot, vet ej om det finns fler vaccin för kanin, som anses vara "nödvändigt" :)

// Anka