Agressiv hona.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min kanin som jag köpte för ca 3månader sen har blivit agressiv mot mej & andra människor & djur.
I början var hon rädd , för mannen jag köpte henne av , han har ca 31 kaniner & han behandlar dom illa. T.ex drar i dem & är allmänt hårdhänt.
Alva ( kaninen ja köpte ) , har flera småsår & sår skorpor på hela kroppen.
Mest i nacken & på huvudet.
Men när ja köpte henne & tog hem henne , då var hon rädd & skygg, Snäll & allmänt blyg.
Nu när hon fick en död kaninkull , med 3 ungar så blev hon kaxig & hoppar på en när man t.ex ska ge henne mat.
Men när man tar ut henne , då är hon hur mysig som helst.
Några tips? på hur jag kan göra henne snäll igen ?
P.s : Jag hade häst där kaninerna bor & ja fastnade så mkt för alva , därför köpte jag henne
P.s 2 : alla hans kaniner är skygga & rädda & ömma i nacken.
D.s
Anmäl honom då? För djurplågeri?
Hon måste få tid på sig, "kastrera" henne - jag har hört att det hjälper för både hanar och honor. Mina kaniner har börjat bitas och attackera när dom är i buren men när dom får springa löst är dom mysiga. Jag måste hålla med föregående person, du borde anmäla personen. Jag önskar att jag hade chansen att göra det här, men jag bor i Kuwait och det är få som bryr sig om djuren… Jag köpte mina kaniner hos en kille som behandlade dom illa, han säljer 1-2 veckor gamla kaninungar och klär på dom tajta små klänningar och färgar små kycklingar med sprayfärg. Hemsk människa men jag kan inte göra någonting :( Anmäl honom, ge din tjej tid att sörja och lugna ned sig, kastrera henne eventuellt och ge henne all kärlek du har att ge :) Jag hoppas det ordnar sig

han har 10 " stora kaniner " , sen har 4 av hans kaniner ungar , så jag räknade med ungarna.
Han dödar ungarna….. & äter dem.
Men anmäl honom ! :o
#3 Du måste anmäla! Gör det nu, vänta inte! Det han gör är oacceptabelt av svensk lag och i övrigt!
Vad är det hon ska anmäla? Att han föder upp matdjur och inte keldjur?
#6- Om kaninen har skorpor och sår i skinnet. Om han nu är elak mot dom så är det klart att hon ska anmäla !
Om hon har skorpor och småsår sulle jag gissa på att hon har loppor eller skabb. Åk till veterinären och få kaniner undersökt, det är väldigt plågsamt för kaninen, pluss att det smittar även över till andra djur och människor.
Angående anmälning, så ring och prata med polisen. Hur gammal är du?. om du inte är myndig, be förelder åka eller gå med dig till "uppfödaren" och titta så att dom oxå kan vittna om djurplågeri.. be sedan dom prata med polisen..
Hej!
Ett tipps som Mari, Sajtvärd för "djurhem" och "djurfoto" gav till en annan tjej som skulle anmäla en djurbutik:
"…, det är dock inte djurskyddet/jordbruksverket du ska kontakta, utan det är Länsstyrelsen i ditt län.
Här hittar du länsstyrens hemsida, längre ner på startsidan kan du välja vilket län du bor i så du kan kontakta rätt person."
Det låter som om kaninerna bor för trångt hos mannen. Sår i nacken och på huvudet tyder på att andra kaniner utövade dominans över din lilla tjej. Den dominanta kaninen "parar sig" med den underlägsna och biter den just i nacken och närmare huvudet. Har den underlägsna kaninen ingen möjlighet att undvika den dominanta blir det sår. Det tar också psykiskt på stackarna.
Ge din lilla älskling all din kärlek och ha mycket tålamod med henne. Det kan ta lång tid innan hon fattar förtroende igen och inser att du är ingen fara. Gosa med henne utanför buren och lämnar henne ifred ett tag när hon befinner sig i hennes egen lilla rike.
Lycka till!!!
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Herregud. Människor!!! Ring polisen, förklara (om du nu är helt ärlig om detta) vad du sett be dom göra nåt åt saken… När någon säger anmäl - då ringer man polisen. Nu vet du det
Men gud, vad finns det för människor igentligen?
Skulle så gärna vilja hjälpa! Har han kaninerna kvar? Är dom tillsalu?
Usch, hemskt.
Jag säger som vissa andra: din kanin behöver tid att sörja. Bemöt henne med kärlek och förståelse och låt henne avreagera sig - om hon gör det mot dig, visa vänligt men bestämt bort henne. När hon märker att du inte "slår tillbaka" på något sätt så kommer hon kunna börja sin rehabilitering.
Kram, och lycka till! PMa mig gärna om du vill ha hjälp med din rehabilitering av henne. Jag har själv en rehabkanin just nu.
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Har jag fattat det rätt? Du köper en kanin som har sår och sårskorpor, är skygg och som du vet har blivit illa behandlad, väntar mindre än två månader och tar sedan en kull på henne? Varför?
dendär frågan tänkte jag också på, men du han före att fråga ;) Tycker det låter konstigt..
Jag vet inte hur länge kaniner är gravida, men antingen var hon väl gravid när ts fick henne eller så tänker hon bara på söta kaninbebisar… Hur länge går kaniner gravida? Någon som vet? :)
#15# Då är vi två iallafall. Hela tråden fokuserar på ts verision av hur kaninen behandlats innan hon fick den men ingen ifrågasätter ts egen behandling av den skygga och skadade kaninen.
#16# Inte tre månader iallafall.
#16 Kaniner är dräktiga i ca 31 dagar, dvs en månad ;)
Sen kan det se lite hårdhänt ut när vissa personer lyfter kaniner då de kan lyfta i nackskinnet/under rumpan. Ofta kan de som inte har sådan stor kaninvana uppleva att det ser väldigt hårdhänt ut när man hanterar kaniner. Tex när jag klippte klor och hade kaninen upp och ner i mitt knä så var det "-OJ, vad GÖR du människa"-miner på några som inte hade speciell kaninvana ;)
Att äta kaniner är lika som att äta kossor, grisar som vi gör varje dag. Kaniner är goda att äta och det finns många som föder upp kaniner för att ha dem som mat. Personligen skulle jag gärna göra så, för då vet man iallafall att djuret haft det bra innan, men jag är för blödig och kan inte äta upp mina pälsklingar.
Ljustadalens kaningård
#18 tack :) Ja, då anser jag att ts inte behandlar kaninen så mkt bättre än alvas tidigare ägare. Trist att höra.
Nej jag förstår inte varför ts tog kull på en hona hon ej haft så länge. Bätre att vänta och se vad som händer innan man börjar ta kull/ar.
Men, gjort är gjort
Men usch sluta kasta skit på TS. Hon tog en kull, gjort är gjort. Nu undrar hon över vad hon kan göra med honan. Hon frågar inte om hon gjorde rät eller fel i Att ta en kull.
Skitkastning hit o dit. Och att säga att hon inte är bättre än tidigare ägare, vad vet ni om det?
Kaninen var inte aggressiv innan kullen. Blyg,Rädd MEN snäll.
Så snälla, lägg av med sån där smutskastning. Vi är här för att hjälpa varandra !!
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#21# Så mängder av inlägg om hur dålig förra ägaren var och att han borde anmälas och till vem man anmäler o.s.v är helt okej, det är inga problem, men tre inlägg som kritiserar hur ts själv behandlat kaninen, då går du i taket? Vi kanske mer menar att man inte bör kasta sten i glashus. Gjort är gjort borde ju då också gälla den tidigare ägaren så jag tycker det är konstigt att du inte höjt rösten under hela tråden när denne kritiserats på olika sätt.
Ja gjort är gjort. Men ändå kan man tänka sig lite för innan ;) Men men slutsnackat…
tips? till att få henne att bli mindre aggressiv, lite olika idéer som förhoppningsvis fungerar :) Ta i den årdningen som du tror passar dig bäst ;)
1. Gå sakta och lungt fram till buren medans du pratar lungt till kaninen. Sätt din nytvättade hand (utan tvål, bara vatten) mott gallret till buren. Låt henne få lukta på dig. Hon visar att hon är klar genom att bli intresserad av något annat, vända sig bort från dig eller sluta lukta. Stick in några godisar till henne medans du pratar lungt.
2. mata henne UR handen, inte med fingertopparna (kan, inte alltid, göra att kaninen bits på fingrarna när man sträker in dom för att klappa. H*n tror då att man har mat) Klappa henne försiktigt medans hon tuggar i sig. Ge, klappa, ge, klappa om varanat därefter tills godisbiten är slut. Prata lungt till kaninen under processen.
Efter ett tag borde hon ha vant sig vid din hand (inte efter en dag kanske, ha tålamod). Då kan du gå vidare.
3. För er med bur högt upp. Börja med att prata lungt till kaninen och ge den godisar. När du känner att kaninen är lugn kan du låta den nosa på din hand. Ta sedan tag med din han under magen, mellan framtassarna och andra handen på baken. Lyft och bär kaninen nära dig. Släpp sedan ner henne på golvet/grässet (hälst ska det vara inhängnat). Låt kaninen nosa på allt, du sitter som en staty, typ xD Kaninen kommer tillslut komma fram och nosa på dig. Fortsätt sitta staty.
Utöka detta sedan till att du klappar kaninen, berömer när den söker kontakt.
För er med låg bur. börja med att prata lungt till kaninen och ge den godisar. Sätt dig sedan bekvämt en bit ifrån buren (inhängnat runt om dig och buren) och vänta på att kaninen ska självmant hoppa ut. Låt den nosa som den vill. Du är som en staty bara. Kaninen kommer tillslut komma fram och nosa på dig. Fortsätt sitta staty.
Utöka detta sedan till att du klappar kaninen, berömer när den söker kontakt.
TIPS:
*Rusa aldrig fram till buren. Kan göra kaninen rädd och skrämd. Gå istället lungt fram, gärna medans du pratar lungnande till kaninen.
*Klappa kaninen först innan du lyfter upp den. Ta försiktigt tag runt framtassarna med ena handen och med andra handen på kaninens bak.
*håll kaninen nära dig. Känner sig tryggare.
*Om du har en bits kanin, låt den få lukta på dig innan du strycker den över kroppen.
*testa vilket din kanin gillar bäst, att bli klappad på kroppen eller på huvudet
banka, slå aldrig en kanin!
Hoppas det hjälpte något. Kanske inte fungerar på din kanin, men pröva och ge inte upp! Dessa tips? har jag suttit och klurat ut precis nu, så det är inte säkert att dom fungerar ;) Men värt ett försök
Kram!!!!
Så himla lång den blev xD hehhhe……
Nuförtiden är det väl inget ovanligt med över 30 kaniner, men det är ju ganska synd för då får ju kaninen inte den uppmärksamhet den behöver och dem får ju aldrig komma ut i någon Hage.
#25 Du drar alla över samma kam. Jag har 10 vuxna kaniner och 14 kaninungar. Och nog får de uppmärksamhet, mer uppmärksamhet än många sällskapskaniner. Och de som uppskattar att vara i Hage får vara i Hage.
Har du varit och hälsat på många uppfödare eller? Jag vet många större uppfödare som har många av sina kaniner i hagar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#26 Har man över 30 kaniner som många uppfödare har man ofta inte plats med 30 stycken tillräckligt stora hagar. Och om man har bara 5 hagar får kaninerna inte vara ute så länge som dem borde få vara, speciellt eftersom dem flesta uppfödarna har sina i små fackburar för att få plats med så många som möjligt.
#26 Håller med! Skulle våga påstå att kaniner hos de flesta uppfödare har det bra, ofta bättre än hos de som har en kanin ensam ute på gräsmattan, ger den gnagarblandning och saltsten för att djuraffären sagt att det är bra. En uppfödare har ett genuint intresse och kunskap om kaniner och vill att de ska ha det bra. En kanin som mår dåligt går inte bra på utställning.
Jag har just nu 16 vuxna/ungdjur och 11 ungar. Jag släpper ut mina kaniner i rastgårdar flera gånger i veckan och pysslar med dem varje dag. Alla är individer för mig och har olika personligheter.
En kanin är inte bara ett "avelsdjur" utan så mycket mer. Bara för att vi drivs av att avla för att förbättra rasen och inte vill byta avelshonor vart 5:e år så betyder inte det att vi inte bryr oss om våra kaniner.
Ljustadalens kaningård
#27 Du kanske borde starta en egen tråd om hur dåliga störra uppfödare är .! Jag vill inte sitta med massa OT här.
Dvärgvädur i Viltgrå
#29# Är det din tråd? För det är väldigt mycket pekpinnar om vad som får och inte får skrivas i tråden från ditt håll. Det kanske är du som bör starta en egen tråd?
#28 Flera gånger i veckan? Det räcker inte. Det står klart och tydligt i alla kaninböcker att kaniner ska få komma ut ur sin bur flera timmar per dag. Och jag tycker inte kaninen är ett avelsdjur utan ett husdjur, men det är ju inte så dem flesta uppfödare tänker.
#29 Jag sa bara vad jag tyckte men jag ska inte besvära er i denna tråden nåt mer nu.
#30 Ja, otroligt mycket pekpinnar= i två trådar. Men det är för att jag tycker det är dåligt att kasta skit över folk. Och att jag inte gillar OT i trådar.
#31 Jag förstår bara inte vad "Uppfödare ger inte sina kaniner den uppmärksamhet de behöver, de får aldrig komma ut i hagar" har med denna tråden att göra.
Så nu lämnar jag denna tråd o hoppas TS lyckas med sin kanin.
Dvärgvädur i Viltgrå
#32# Och som sagt, uppenbarligen tycker du bara det är dåligt när det passar med tanke på att du inte sagt ett ljud under alla de inlägg där förra ägaren fått ta emot lassvis med skit :)
Någon som läst mitt inlägg? :) Där står det hjälp till ts hur hon kan få kaninen snällare/tam (kanske inte fungerar, vad vet jag)
#23an
haha tack ;) Ville bara försöka få slut på allt tjabbel x)
#31 Att få komma ut i rasthage flera dagar per vecka är garanterat mer än vad snittkaninen får, och då räknar jag hos både uppföddare OCH de som bara har en kanin.
Ljustadalens kaningård
Kaninuppfödare lever i princip för sina kaniner. De gör allt för att de ska få ha det bra! Nu syftar jag inte alls på ALLA kaninuppfödare, utan de flesta. För att få ha en registrerad kaningård (iaf inom SKHRF) så kommer de och kontrollerar så man tar hand om kaninerna på rätt sätt = att de får mat, Motion, har godkända burar o.s.v.
#38# Fast fakta är ju att det är få uppfödare som har rastgårdar till sina kaniner och har allihop där många timmar varje dag. Oftast sitter de ju i "Fack" med godkända mått, en och en. Sen säger jag varken bra eller dåligt om uppfödare men man måste ju acceptera hur verkligheten ser ut för de flesta uppfödarkaniner och inte försköna för att försvara uppfödarna.
#39 Jag vet många uppfödare där alla kaniner är ute i hagarna flera timmar, jag själv är en av dem.
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
Finns en tråd där ni kan diskutera uppfödare
Jag tycker heller inte att man ska försköna för de som enbart har sällskapskanin. Det händer jätteofta att barn/ungdomar tröttnar på sin kanin och inte ägnar den speciellt mycket tid alls. Låter den sitta i en bur, få lite mat inkastat en gång om dagen och inget mer.
Så om en kanin bor hos en uppfödare eller "privatperson" spelar ingen roll för den, det som spelar roll är hur intresserad ägaren är att fylla kaninens liv med innehåll. Uppfödare har oftast ett genuint intresse för kaniner.
Ljustadalens kaningård
#42 Håller med!:)
#39# Visst finns det många, men rent generellt så sitter de i sina fack med lagliga mått och producerar ungar. Precis som #42# säger så gäller det många gånger även privatpersoner, så det är ganska lika där. Jag upplever att uppfödare många gånger förskönas rent generellt, inte bara när det kommer till kaniner och det känns inte riktigt rätt då det handlar om personligt intresse och inte om man har ett registrerat uppfödarnamn elle inte. Det ska ju vara intresset för kaninen som personlighet som är viktigast, inte Vilken färg? eller vilket hårlag den bär på i sina gener.
#44 Menar du #40? För 39 är ju ditt eget inlägg.
Visst finns det uppfödare som är för utseendefixerade, men tycker att det är många som är seriösa och tar hand om sina kaniner bra.
Hur tar du själv hand om mina kaniner? Bara nyfiken, vill inte förhöra dig alls, utan bara veta hur du anser en kanin ska ha det hon hur du gör.;)
Byt tråd istället för att förstöra tsnyråd om aggressiv kanin
Jag tar inte hand om dina kaniner så den frågan går inte att svara på men mina egna har det rätt okej i mitt tycke.
Mina kaniner har en stor Hage där det är stenplattor i botten, ett tjockt lager jord och så gräs överst. I hagen finns ett nybyggt vinterisolerat hus, en låg bänk som de älskar att både ligga under och ovanpå och en platta/bänk som står precis vid gallret där Ossy älskar att stå på bakbenen och tigga gräs, eller ligga under när det regnar.
Det är även fäst en tjock balk ovanpå hagen där det sedan hänger som en bildäcksgunga , den gungar två cm ovanför marken och ibland lägger vi gräs och hö i den som de sedan får jobba lite för att ta, något de älskar. De hoppar även igenom den när de är på det humöret.
I buren går två kaniner, kastrerad hane och en hona.
#47 Skrev lite fel, skulle vara dina kaniner:)
Dina kaniner verkar ha det bra, men som 46# säger så kanske vi ska diskutera detta i den tråden som faktiskt är till för detta.
Till TS: Lycka till med kaninen och hoppas att det blir bättre:) Skriv gärna sen hur det gick.;)
#46# Det var du som frågade mig, jag bara svarade på ditt inlägg :)

#2 1-2 veckor gamla kaninungar kan inte klara sig utan mammans mjölk. Kaninungar ligger kvar i boet tills 2½-3 veckors ålder, först därefter börjar dom smaka på hö och pellets. Men vid 5 veckor finns det säkert dom som säljer bara för att ungarna ska vara så små som möjligt.
tass

Asså bara så att ni vet , så var hon redan parad när ja köpte henne & det visste ja inte om. Gubben sa de ca en veckan innan dom föddes han bah " oj , just det . honan du köpte av mej kan vara dräktig "
ja visste inte om det , så ja blev lite chockad & en dag så föddes dom ,3 st , men dom dog.
Ville bara förklara det för alla , så att ni förstår, ja vill inte att ni ska tjata & hålla på…

dom flesta kaninerna där är till salu & nu har han ungar också som är till salu , vissa behåller han..
Men klaga inte på me & hur ja tar hand om henne , ja har haft kaniner ända sen ja va liten lixom…..
Då är det alltså ca två månader sedan hon fick sin kull? Och hon är fortfarande aggressiv? Tror i såfall inte att hon är arg nu på grund av kullen. Iland kan honor bli aggressiva/vaktande när de får sina ungar, oavsett de lever eller inte.
Hur gammal är hon nu? Vet inte om det står någonstans i tråden? Vissa kaniner blir lite morriga när de hamna i "tonåren".
Ljustadalens kaningård
#52# Du köpte henne för tre månader sedan, de går dräktiga i en månad och du skriver "nu när hon fick en kull" ??
Har han någon hemsida? Jag skulle vara sugen på att rädda en kanin därifrån.

ja tror knappas han har en dator …
Ja fick henne den 6 april.
måste alla klaga 24/7 eller ?!
tro er inte ngt..
#57 Jag håller med. Tråkigt med klagomål hela tiden. Många tar inte reda på fakta innan de hivar ur sig massa klagomål. Du fick bra tips? av #23 iaf :) Skickar en kram o hoppas att det löser sig med din kanin.
Dvärgvädur i Viltgrå
#57 Jag håller med. Tråkigt med klagomål hela tiden. Många tar inte reda på fakta innan de hivar ur sig massa klagomål. Du fick bra tips? av #23 iaf :) Skickar en kram o hoppas att det löser sig med din kanin.
Dvärgvädur i Viltgrå

tack , hon är 2 år.
#59# Visst är det, kan bara hålla med. Ännu tråkigare med personer som gärna lyssnar på kritik och gnäll i evigheter och sedan hoppar in med pekpinnarna så fort kritiken börjar gälla någon personen delar åsikt med, det blir lite, ja, patetiskt.
#57 Var hittade du att han sålde kaniner? Internetannons? Eller? Känner mig sugen på att rädda kaniner.

asså , jag hade häst i stallet brevid hans hus.
jag & min kompis började ta hand om hans kaniner , dom hade det jätte dåligt då.
men de har dom nu med , för vi har inte tiden att ta hand om dem längre.
men ja fråga bah om jag kunde köpa en kanin , han bah visst.
men alla hans niner är till salu typ , bara att åka & kolla
#63 Var finns han någonstans då? Hur kan jag kontakta honom?
Tänk på att, säljes en eller flera kaniner ifrån honom, betyder det att det finns mera plats för nya ungar..
Är anmälan gjord ännu?
Jag hade inte köpt av honom, bara gynnar honom mer
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#66# Precis, och dessutom, om man vill "rädda" kanin finns det mängder på blocket som sitter inklämda i små miniburar, eller på repti.net där mängder av levande kaniner säljs som orm mat.
Borde vara mer prioriterat att "rädda" någon där.
#67 Håller med dig där:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#67 Håller verkligen med dig (: Ska kolla in där..