Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1076 ggr
MikaTela
0

Gräver i matskålen

Varför gör min kanin så?

När hon får kraftfoder blir hon jätteglad, tar ett par tuggor och sen sätter hon igång och nästan gräver - hoppar i det!

Gör era så med?

Vad kan det bero på?

Ska jag låta henne hållas eller följa min plan att införskaffa väggfasta skålar så småningom?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Bamse 08
0

Är det bara gröna pinnar i fodret?

What doesn't kill you makes you stronger.

Tregly
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min kanin gör samma sak. fast plus att han tar tag i skålen och biter och ruskar i den som en leksak. Kaninen kanske är utttråkad och vill busa? :) Jag har ju halm i min kanins bur, så fodret åker ju emellan halmstråna och han får inte tag på fodret. Men har man spån eller så så tror jag inte det är något problem. Nu har jag dock bytt till n tung skål han inte kan rubba :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Saeasco
0

Detta gjorde min förra kanin också… jag förstod aldrig riktigt varför. Hon hade en del snällt jävelskap i sig. :P

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

MikaTela
0

#1 - öööh gröna pinnar? Nej det är pellets och havre och nått mer som jag inte kommer ihåg nu.

#2 - jag har också halm, låter henne komma ut och hoppa i sele och se världen åtminstone varannan dag. Dessutom har hon en utegård att vistas i med grenar i gallret att gnaga på och möjlighet att gräva iaf 1 dm ner om hon vill.

Det jag är mest fundersam över är om jag ska låta henne fortsätta eller om jag ska skaffa en bättre skål som får henne sluta med detta?

Tregly
0

#4 OKej ;) Ja min får med komma ut var och varannan dag :) Om du känner att det slösar på fodret när hon gör så så skulle jag i alla fall rekomendera att du gör nåt åt saken. Ur kaninens perspektiv kanske det är normalt att göra så. Dom har ju som instinkt att gräva, så för henne kanske det känns naturligt. :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[Kanintokan]
0

Min gjorde såhär också i början. Men jag skaffade en keramikskål istället. Den kan ha inte rubba x)

Bamse 08
0

#4 låter det som gnagarblandning, då skulle jag rekomendera något annat för gnagarblandning är väldigt fetrikt.

tex. edel, lottie ovs om det inte är rabbit royal du pratar om?

Bara tänkte det var för att hon ville peta ut några av de godaste bitarna så kan de gräva i matskålen

What doesn't kill you makes you stronger.

[Kanintokan]
0

OT, vilket foder ger du din kanin?

MikaTela
0

#7-8

Det är inte gnagarblandning, är fd marsvinsuppfödare så skulle aldrig få för mig ge gnagarblandning som annat än godis om den inte är bra ihopblandad.

Jag får en pellets/havre blandning som är hästkraftfoder.

Hon väljer inte ut olika bitar utan äter av allt efter hon gjort det. Utan är mest som hon vill flytta runt skålen samtidigt.

[Kanintokan]
0

Men köpa en keramikskål är min lösning :) Om inte det fungerar, dela upp maten du ger till henne idag 2-3 gånger. Sedan ger du dom målen vid morgon, efter lunch och senare på kvällen :)

(för mig skulle det bli såhär, under hela dagen ska han ha ätit sammanlagt tre fjärdedelsdeciliter

*Kl. 07.00 en tredjedel av måttet

*kl. 14.30 en tredjedel av måttet

*kl. 20.00 en tredjedel av måttet

kanske skulle fungera? )

Cloudberrys
0

Det tror inte jag att det beror på något specielt. Men vissa kaniner trivs bättre med att äta från marken, känner sig mer bekväm med att äta från marken!..
Jag tror inte att det är något du ska ändra på då jag inte tror att kaninen kommer att ändra sitt beteénde även fast du har upphöjd skål.:)

<3 Mvh Wellingtons Kaningård ~||~ Lejonhuvad Dvärgvädur <3

Wellingtons.weebly.com