Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 615 ggr
Linus_sotis
0

Avla på min kanin

Hej jag skulle gärna vilja avla på min kanin men jag o min mamma har kommit överens om att jag ska klara matten först o de går bra. Jag vill vara på den säkra sidan om Avel så jag skulle gärna vilja veta mer om vad man ska tänka på och jag undrar om de finns nån hanne som skulle vilja para sig på min belgiska jätte? Jag undrar oxå om jag parar 2 olik färgade kaniner som inte ens e viltröd kan jag få ungar som e viltröda ändå?

Tacksamma för svaren!

myriis
0

Det du först ska tänka på: Vad ska du ha kaninerna till?
Det har varit mycket disskutioner om ifall man ska avla på kelkaniner. Vissa tycker det är ok, jag tycker inte det. En anledning är att det finns alldeles för många kaniner redan, varför inte skaffa en sån istället för att ta en hel kull?
Sen, får du hem till alla ungar? Jag brukar se till att iaf 2-3 st har hem och är tingade innan parningen ens sker.
Och förbättras kaninstammen? Har din kanin något att ge till kaninstammen? Man ska inte avla för att det är kul, man ska avla för att förbättra kaninstammen/få fram bättre hoppare/utställningskaniner m.m.
Det är itne bara Att ta en kull och hoppas på det bästa.
Varför ska du ta en kull?

Linus_sotis
0

de var mycket men jag ville ha en kull för att kuna träna den som små på hoppning men ändå inte för tidigt. Jag avlar inte på mina kel kaniner jag avlar på mina hopp och utställnings kanin. Jag har redan frågat många om dom vill ha o dom sa att dom fick om de blir nåt. Jag komemr behålla 2 st tror jag..Min kanin e ju kelig men oxå älskar hon hoppning och att hppa högt. Jag vill ha en kull för att kanske få en bättre hoppare än min kanin och jag kanske skulle få en söt kanin som man kan lära saker.

Men jag undrar fortfarande om jag tar 2 svarta kaniner o parar kan deras ungar bli viltröda då???

Tack för svaret myriis

myriis
0

Är inte kunnig på genetik, så kan inte svara på din färgfråga.

Med att träna dem små, menar du att du ska träna ungarna du behåller? Efte3rsom du nog inte kan träna en kull, om du inte ska sälja den när dem är imellan 4-5 mån.

Linus_sotis
0

jag hade tänkt att jag behåller 2-4 st sen kanske träna dom mer på hoppnig och att man kan hålla på med dom när man ska ställa ut dom och att jag kan lära dom trix ;) ok synd att du inte visste..

Linus_sotis
0

*putt*

Elina.
0

Nej, två svarta kaniner kan inte få en viltröd avkomma.

Din belgiska jätte är väl inte renrasig? Du skrev ju i en annan tråd att hon var en korsning med bla belgisk jätte? Dessutom så om det är hoppkaniner du vill ha, så varför använda en belgisk jätte till det, då de inte ens är lämpade till det ändamålet?

Linus_sotis
0

jaa hon eblandras och jag tänkt hoppnig sen påminde du ju mig men nu ska jag satsa på utställning ;)

Elina.
0

Men varför skriver du att hon är en belgisk jätte då hon är en korsning?

Om du vill satsa på utställning så är det ju bäst att skaffa ett renrasigt djur.

Linus_sotis
0

mm ajg vet men vad kan jag göra med min sotan jag vill satsa på en kull och kanske hoppa lite när dom inte blir för stora och tunga för de.

ciss
0

Belgiska jättar är väl inga direkt hoppkaniner?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Linus_sotis
0

ne men jag fick reda på att man kan hoppa med dom men inte för högt :)

Frida-L
0

Jag vet inte om det är så bra Att ta en kull på henne (även om jag vet hur frestande det är att få se kaninungar växa upp hos en) Anledningar till varför jag inte skulle ta en kull på henne:

• Hon är inte renrasig
  • Hon kan inte ställas ut
  • Stora kaniner är inte så bra hoppkaniner, dom är för tunga
  • Dom flesta som vill ha kelkaniner vill ha dvärgkaniner

Nu får du skriva anledningar till varför du tycker att du ska ta en kull på henne.

Hoppas du inte tar illa upp, för det var inte min mening!

ciss
0

Håller med Frida L. De flesta som vill ha kelkaniner väljer dvärgvädurar typ. Känner absolut ingen som har en jätte som kelkanin!?

Hon är inte renrasig. Som sagt vill de flesta som köper kelkaniner ha små raser och inte stora raser. Eftersom att hon inte är renrasig kan hon inte heller ställas ut.

Stora kaniner är för tunga för att hoppa, det kan skada deras bakben/bakparti har jag för mig? Något sådant är det i alla fall och även om de KAN hoppa så borde man inte hoppa alltför högt och träna dem till "hoppkaniner" som du har planer för.

Har du hem till ungarna? Åtminstone en unge bör vara tingad. Vad gör du om hon får nio ungar, och ingen är intresserad av att köpa? Har du tid, plats och ork att behålla alla då, eller har du hjärta att döda alla?

Ta inte illa upp men det är sanningen. Citerade Frida i mitt inlägg, okej Frida? Men tänk efter ..

www.frihetenskaniner.se

Frida-L
0

Det är okej :D

ciss
0

Bra! Tyckte att du hade bra åsikter! :-)

www.frihetenskaniner.se

Frida-L
0

:D Tack!!

Elina.
0

Håller med de övriga, men tycker dock att det ska vara minst 4-5 kaniner tingade då stora raser ofta får väldigt många ungar. Vet du kaninens stam?

KvirrZ
0

#17 japp, vi har franska vädurar på skolan, honan har fått 6 ungar(var 7 från början). Hermelinen har bara 1 unge.

- Mvh Emma

KajsaM
0

Detta tycker jag att man ska tänka på:

• Vad ska man med kullen till?
  • Kommer alla få hem? om inte kan jag ta hand om dom då?
  • Vet jag mammans stam?
  • Är det bara för din skull du tar en kull?
  • Kan jag ge mamman vetrinärvård ifall t.ex en unge skulle fastna?
  • Är mamman i bra konis? Är hon lämplig

Detta dök upp just nu men det finns mycke mer :)

myriis
0

gud, kom på att det var en stor ras :P
Du ska inte hoppa med ungarna, eller tro att dem kan bli bra kaniner! När dem är under året funkar det nog, men sen blir dem, som sagt, för tunga och stora. Tassarna m.m kan skadas.