Hur tjockt lager strö i buren
När man tittar rutn på olika bilder här på siten så slås iaf jag om hur mycket det skiljer i strömängd hos olika kaninägare. En del har tjockt lager och andra har nästan inget strö o buren alls. En del har bara en matta och strö i i toalådan.
Vad är egentligen ett lagom strölager till kanin. Själv är jag en såndär så fyller på rejält med spån och har ca 3 cm tjockt lager i hela buren. Nackdelen med att köra min variant är att jag kör slut på en hästspånbal på två månader till en kanin.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Runt 1-2 cm :) Så att det är tillräckligt mjuk för dem att gå på :=)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag e lite överdriven jag, jag har säkert 8 cm till mina :P
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Runt 5-8cm spån, men nu när jag har hampa räcker det med 3-5cm :-).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag har 1-3 cm i min bur men har sen halm över (tycker det blir lite mysigare för kaninen då)! :)
Jag lägger in spån så det precis täcker golvytan men använder betydligt mycket mer i bajslådan. Därefter fyller jag även husen/bolådorna med halm. Vintertid så blandar jag lagom mycket spån med halm :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har bara halm, och spånpellets i bajslådan. Lägger in halm så det täcker golvet i buren och sen fyller jag på lite efterhand när kaninerna plattat till det och gjort "hål" i halmen så golvet syns där dom brukar ligga :P Annars kan man väl fylla på tills man inte känner golvet ordentligt? :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag har minst två plastbackar till botten i varje fack, och i den back där de inte kissar brukar strölagret byggas på av spillt hö, och bli ganska tjockt innan det behöver bytas.
I den andra delen som byts ofta är det tunnare. Har så det täcker hela ytan ordentligt, men bara några cm djupt kanske.
Ibland har de så stora fack att de har två backar till (kör Ikeas Dilling som botten) och då brukar jag lägga en hög torv i en som de kan böka runt i.
Kaninerna bor f.ö i uthus med lite värme på vintern, så behovet av strölager är ju bara så att det ska vara bra att gå på. Inte för värmens skull.
7-9 cm torv har jag. Sedan halm över (på vintern)
Jag har runt 5 cm till mina kaniner, eftersom att de sprätter ut minst 2cm ut ur buren under tiden jag inte byter buren :)
Kram Emelie och djuren!<3