Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 515 ggr
Suskiv
0

Okastrerade hannar tillsammans

Det sägs ju att två okastrerade hannar inte kan gå i samma bur utan att slåss, men ändå har jag personlig erfareneht av hannar som gått bra ihop och vet ännu fler från mina bekanta så hur är det egentligen med två hannar i samma bur?

När jag var barn hade jag två okstrerade hannar ihop på ca 5-6 kvm, de bodde i det gamla gethuset. Fungerade urmärkt, kaninerna slogs aldrig.

När jag hade flyttat hemifrån så hade mina småsyskon (som är 9 resp 12 år yngre än mig) tre kaniner ihop i samma bur. (vanlig enkel utebur) De trodde det var tre hanar, det var i själva verket två hanar och en hona. Resulterade i en dräktig hona som såklart flyttades till egen bur. Hanarna fortsatte att bo tillsammans och gjorde det utan att slåss.

En kompis till mig hade många kaniner och hade ofta de två och två antingen honor eller hanar. ett hanpar var så förtjusta i varandra att de blev rent av deprimerade om de inte fick gå ihop. Ett fall av kaniner som slogs och fick säras.

Detta är ju såklart ett litet urval, men det visar ju ändå att det uppenbart går att ha två okastrerade hanar ihop.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

Hanar hade jag inte haft ihop, ytterst sällan dem kan gå ihop :)
Hade hellre haft 2 honor ihop eller en kastrerad hane med en hona :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saeasco
0

Det verkar av det du skriver som att du har bra erfarenhet av hannar som går ihop - kul! Hoppas jag också har det så när det händer mig i framtiden, alltså när jag får några grabbar som jag vill behålla :) Jag tror nog att det kan vara ganska mycket upp till individerna om det funkar eller ej.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Suskiv
0

#2 Det är lite det jag menar, uppenbart finns det ju fall då det fungerar bra så varför kategoriskt skriva att det inte kommer att fungera.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Norberg90
0

Själv skulle jag aldrig chansa! Min kompis fick nyligen ta bort ena kaninen, den andra kaninen hade kastrerat den första kaninen :(

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

NaDa...
0

På något underligt vis så har jag 2 kastrerade hanar ihop (de rymde in till varandra och blev kompisar..) De är typ bästisar :)

Skulle inte rekomendera att ha okastrerade hanar tillsammans.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Zvintos
0

#3: Att man ofta rekommenderar att inte ha okastrerade hanar ihop, är för att många tyvärr har alldeles för små ytor för det.

Jonaflax
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har också hört några exempel på att det kan gå. Bäst utan honor i närheten skulle jag tro.

Här hemma tycker dock hanarna inte om varann. Iblande verkar de rent av hata varann.

Häromdan flög en unghane på drygt tre månader på och bet mig i handen, då jag råkade komma ivägen när han blev förbannad på en hane utanför buren.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **