Härstamningsbevis/stamtavla
Kan man avla på en kanin som endast har härstamningsbevis?
Kan kaninungar från förälder med endast härstamningsbevis få stamtavla?
Måste man vara registrerad uppfödare för att kaninerna skall kunna få stamtavla?
Inga planer på Avel utan bara lite nyfiken. :)
Kan man avla på en kanin som endast har härstamningsbevis?
Klart man kan det, det beror ju på vad man avlar för och har för mål.
Kan kaninungar från förälder med endast härstamningsbevis få stamtavla?
De kan få stamtavla ja, men kan inte stambokföras utan att dispens sökes och blir beviljad. Detta efter att den gått igenom vuxenklass på utställning.
Måste man vara registrerad uppfödare för att kaninerna skall kunna få stamtavla?
Nej, detta då det är omöjligt att registrera sin kaningård utan att ha fött upp kaniner med stamtavlor.
Däremot ska man vara medlem i SKAF och inneha uppfödarnummer.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hur för man uppfödar nummer, och hur mycket kostar de?
#2: Efter att man blivit medlem hos SKAF så skickar man in en ansökan och betalar 100kr.
#1 Att man kan avla utan stamtavla fattar ju jag med, men jag syftade på när man skall föda upp renrasiga kaniner med stamtavla.
Är det svårt/krångligt att ansöka om dispens? Är det vanligt att man blir beviljad?
#4: Om man ska avla med mål att föda upp utställningskaniner, så går det, ja. Men då bör det vara en ovanlig ras, eller ex om man tar fram en ny färg eller pälstyp. Men gäller det vanliga färger/teckningar så finns det ingen mening, om du frågar mig, eftersom det då redan finns bra avelsdjur som har stamtavla och även är stambokförda eller lätt kan stambokföras.
Gällande dispens och hur lätt det är att bli beviljad beror på hur pass vanlig rasen/färgen/teckningen/pälstypen är. Är det ex viltgrå dvärgvädur, som det finns massvis bra avelsdjur utav, så är nog chansen väldigt liten. Däremot på nya raser, eller ovanliga färger/teckningar/pälsetyper brukar det vara lättare.
#5 vad för färg/teckning är ovanligt bland hermeliner? Och även bland dvärgvädur?
#6: Beige är ex en ovanlig färg på båda raserna, liksom lux. White zobel blå är inte särskilt vanlig heller, liksom white zobel brun. Hotot finns väl inte på hermelin och finns några enstaka på dvärgvädur. Holländarteckning är även det ovanligt, men det finns uppfödare som arbetar med det på båda raserna. Olika white-varianter är ovanliga, bortsett från zobel-varianterna. Såsom white blå, white egern osv. Det är de jag kan komma på såhär på rak arm.
Sachsengold, swarschgrannen, white zobel brun och blå, beige, egern, white blå/egern/havanna, blå/egern/havanna otter, hotot, äkta hollis, blå chinchilla, castor, lux, silver… Är ovanliga på dvärgraserna. Men de existerar :-), inte alla i Sverige men åtminstone inom EU. Själv fick jag avliva en egern otter pga hippo-anlag :-(… Får se om jag kan avla fram det igen. Har annars white z brun, white z blå, otter blå på hermelin. Alla med fulla stamtavlor :-). Vill du börja med utställning köp avelsdjur som redan är stambokförda :-).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#8 Är inte så bra på detta men varför vart du tvungen att avliva den? Vad är det med Hippo-anlaget? :)
Kram Emelie och djuren!<3
Hippo och Max Factor är recessiva anlag som främst finns hos hermeminer. I dubbel uppsättning ger det allvarliga missbildningar och de bör utrotas, hermeliner får redan idag små kullar pga dvärganlaget. Jag avlivade henne för att vara säker på att anlaget inte skulle spridas.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se