Har min kanin hjärnblödning?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min kanin har under 3 gånger fått något slags utbrott och kastat sig hejdlöst fram med huvudet ner och sprattlat och hon har också hamnat på rygg ett par gånger och sprattlat och rusat runt i buren. När hon stog på sitt hus så ramlade hon ner på rygg och började sprattla igen. Detta hände på en halvtimme alltihop. Hon är en omplacerings kanin som jag tog hand om för ca 1 år sedan. Vet dock inte hur gammal hon är, men kaninhemmet trodde på ungefär 3 år. Och nu är hon alltså 4år om det stämde. Hon har aldrig gjort något liknande förut och hörde från en annan sida att det kunde bero på en hjärnblödning då den användarens kanin hade samma symptomer och hade hjärnblödning. Nu sitter jag med henne och hon är väldigt lugn och kontrollerad. Hon ser klar ut i ögonen och hon har inte fått något sånt fall igen. Är jätte tacksam för svar om någon vet något. Tack på förhand!

Jag tror inte att det är en hjärnblödning. Då skulle inte symtomen gå över så fort.
Däremot finns det någon som heter TIA, det är en pytteliten stroke (hjärn-infarkt). Det blir syrebrist i hjärnan och djuret faller ihop. Det är över på 5 minuter. Sen är djuret som vanligt.
Har kaninen kramp och skakningar i anfallet så kan det istället vara ett epilepsi anfall.
(Epilepsi kan ge ett anfall och sen aldrig återkomma. Samma med TIA.)
Något som är vanligt på kanin är mellanöra inflammation. Det ger störningar på balansen. Men då hade din kanin varit sämre efter anfallet.
Sen kommer jag inte på mer. Håller tummarna att det går bra med din kanin!
Tack för svaret! Hon mår mycket bättre nu i allafall, :)
Hmm,konstigt. Kaninungar brukar ju hålla på så men har aldrig hört om en vuxen kanin som gör så. Men jag tror inte att det är någon fara;)
Veterinär! För det är inte normalt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Hon sa ju att det var mycket bättre nu?
#5 Just nu ja! Men tänk om det blir så igen? Om den har epilepsi är ju inte det så bra. Tänk om den får anfall när man inte är hemma? En frisk kanin gör inte så.
#6 Som #1 skrev så återkommer ju inte epilepsinnfallXD
#7. #1 menade att epilepsi inte behöver återkomma, men det finns inget som säger att det inte gör det :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~

#7 Epilepsianfall brukar ju återkomma med längre eller kortare mellanrum.
#7 Äh jo det kan dem göra! Ett djur som har epilepsi får anfall titt som tätt, tro mig jag har koll på det.
Nähä,det hade jag fått för migXD Fast då skrev ju #1 fel?

#11 Ja, det är nog knappast troligt att man bara får ett epilepsianfall och aldrig mer.
#11 Enligt mig skrev 8nte #1 fel, hon skrev:
(Epilepsi kan ge ett anfall och sen aldrig återkomma. Samma med TIA.)
Som jag förstod det så menade hon som att just det som står ovanför KAN hända. Inte att det är så alltid. Har kompisar som har epilepsi, en del av dem har haft 2 anfall, en annan har haft 20-tal. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#13 Det är inte "riktig" epilepsi om det inte återkommer.
Jag har läst väldigt mycket om det, då vår hunds pappa fick det av fästingbett
#14 Menade på människor just i det inlägget. Men kan väl hålla med dig om att det inte verkar så. Men mina kompisar har fått diagnosen, även fast de bara har fått anfall 1-2 gng. Allt jag vet :)
// Anka
#15 Okej, ja man får det mer än 1 gång, även människor fast det kan dröja länge plus att det finns väldigt bra medicin mot det som människa, kanin vet jag inte hur bra det finns.
Men det kommer inte bara 1 gång under hela livstiden i alla fall.
#16 En av mina vänner har bara fått det en gång när hon var 5, hon är 37 nu. Doktorn gav henne diagnosen epilepsi. Jag vet att det finns bra medicin för människor. Jag har själv haft en katt med epilepsi, hon fick också bra medicin, vet hur det fungerar. Men som du säger vet jag inte heller om det finns något till kanin ^^
// Anka
#17 Okej för jag fick reda på att det uppkommer aldrig bara 1 gång.
Men tja olika läkare/veterinärer säger olika.
Jag skulle nog låta nån vet udnersöka kaninen noga. Det skadar ju inte att göra ett hälso kontroll på den.
säger samma sak som #19 dom vet säkert vad det är och frästen så e det bättre om man vet vad det är en om man går och e orolig.ted kan ju vara nogåt farligt
lycka till
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
#20 menar såklart "det"
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
Tycker du ska ta honom till en vetrinär, för hans eget bästa.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Just vit blåögda är "ökända" för epilepsi. Avla aldrig på den här killen!
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

#23 Jo jag har också hört att det kan förekomma oftare hos vita blåögda, fast det är ju ändå ovanligt.