Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3570 ggr
[Kaningården]
0

Vikt på dvärgvädur?

hur mycke ska en dvv väga, ca?

denice95
0

Lite onödigt många frågetecken kanske ;)

Wand
0

Du kanske skulle ha skrivit i rubriken vad ditt inlägg handlar om. Nu kommer ju inte folk att kolla bara för att de inte vet vad du vill ha svar på och inte orkar kika efter.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridaaaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Precis som de andra har skrivit så måste du tänka på rubriken och texter. Skriva en rubrik så man vet vad det handlar om.

Kolla på svenska kaninavelsföreningens sida :) Eller google är superbra, kommer upp mycket bra där.
Men det är olika ifrån kanin till kanin med. Min ena lejonhuvade dvv (dem har ju samma vikt enligt rasstandard) väger mer än vad standarden men hon är inte tjock, inte helt ovanligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kaningården]
0

okej, ska tänka på rubrikerna :)

coelho
0

En dvv kan väga allt mellan ett och tre kilo. Att säga exakt vad din kanin ska väga är omöjligt. Titta på hullet i stället, ser kaninen väligt tjock/smal ut eller normal. 
Du kan ha en dvv på 2,7 kg som är i bra hull och en på 1,3 kg som är i bra hull. Det är olika från individ till individ, precis som hos oss människor. En längre människa bör väga mer än en kortare. 

Sen tycker jag du har en väligt onödig rubrik. Istället för att upprepa ? är det bättre att skiva "vikt på dvv" elr liknande. En bra rubrik lockar till sig fler läsare.

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

Zvintos
0

Ändrade rubriken så den blir tydligare och inte jobbig ex för de som har skärmläsare.

kalindas
0

En dv. vädur på 3kg? Det skulle jag vilja kalla en Lilla Tysk vädur! Obestämd

Enligt standard är maxvikten på en Dvärg Vädur 2,2kg. Visst finns det de som är tyngre. Men men väger de mer än 2,5 och inte är feta. Så är det knappast en renrasig.

/Elisa

[Kaningården]
0

#6 tack så mycket :)

coelho
0

# 7 Jag tog väl i lite grann när jag sa 3 kilo. Hade en kanin som vägde 2,7 och var i mycket bra hull, men tror han var blandras :P   Men "ideal" vikten för en dvv bör vara 1,8-2,2 eller hur är det nu igen? Glömmer alltid. :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

Fridaaaa
0

Min lejonhuvde ddv hona väger 2,5 kg och hon är endast lite tjock men inte för mycket :)

Sweet Teddy
0

En dvv´s idealvikt är 0,41-1,9 kg. :)

(Källa - kaninfarg.se)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

kalindas
0

Var ett tag sen jag födde upp (20år sedan för att vara exakt Förvånad). Men då var vikten på en bra avelshona ca 1,7-1,8, medan hanarna låg omkring 1,5kg. Tror de rasrena dv.vädurarna ligger på ungefär samma nivå nu.

/Elisa

coelho
0

# 11 Jaha, det var inte mer? :P

Var helt säker på att jag hört  ca 1,5-2,2, men är absolut inte säker.

Norberg90
0

För att få full pott på utställning gäller 1.41-1.90 för dvärgvädur ! :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Fridaaaa
0

Men de flesta dvärgvädurar väger över "idealet" :)
Man får helt enkelt kolla på storleken på sin kanin och hullet :)

Ljusta
0

En renrasig Dvärgvädur som är avlad för utställning, dvs har en viktgräns att hålla ska väga mellan 1,01 kg och 2,2 kg för att inte bli nollad. Idealvikten (dvs max poäng på vikt) är 1,4 - 1,9 kg.

Dvärgvädurar som inte är avlade mot utställning brukar ofta väga betydligt mer än så, men då kan man inte direkt kalla dem rastypiska :)

Efter utsällningskarriären är slut och aveln sätter in så brukar de flesta kaniner (speciellt honor) få lite trivselvikt också ;)

Ljustadalens kaningård